پرلیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پرلیت

پرلیت چیست؟

پرلیت در واقع سنگی معدنی از انواع پوکه می باشد. پرلیت  سفید رنگ است  و نام آن از لغت پرل به معنای مروارید گرفته شده است.

پرلیت یک سنگ سیلیس طبیعی است و زمانی ساخته می شود که گدازه های آتشفشانی ساطع شده از آتشفشان ها ، در جو خنک تر به سرعت سرد می شوند. بخاطر همین خنک کننده سریع ، بخارات آب درون سنگ به دام افتاده و کل سنگ مذاب به یک ساختار شیشه مانند تبدیل می شود.perlite در حالت طبیعی مانند سنگ  شیشه ای است. اما قبل از این فرآیند به رنگ قهوه ای و سیاه است.

فرآیند تشکیل آن با گرم کردن سنگ  شیشه ای تا دمای بسیار بالا در حدود (۸۵۰-۹۰۰ سلسیوس) انجام می شود. این کار باعث می شود رطوبت داخل شیشه به بخار تبدیل شود و سنگ را ۷ تا ۱۶ برابر اندازه اصلی خود منبسط و گسترش دهد . این انبساط بخار،  perlite را از یک سنگ تیره متراکم به یک محصول سبک و سفید و تبدیل به گرانول های پرلیتی که می شناسیم می کند. در واقع هنگامی که در یک دمای مناسب سریعا perlite را حرارت دهیم، ساختار سیلیکات آن نرم شده و آب ها شروع به بخار شدن، باد کردن یا گسترش جرم چسبناک به کف حباب سیلیکات شیشه ای می کنند و باعث ترکیدن آن می شود. برای مقایسه به ترکیدن ذرت بو داده فکر کنید. پاپ کورن آتشفشانی لقبی برای این ماده معدنی می باشد.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

نحوه تشکیل خاک پرلیت

پرلیت در هیدروپونیک به طور عمده برای تکثیر گیاهان استفاده می شود زیرا خاک پرلیت معدنی ، خنثی و استریل است.

خاک perlite  نسبت به سایر مواد رشد گیاهان و جوانه زنی را تشویق می کند و قطعاً می توانید رشد سریع گیاهچه را تجربه کنید.

می توان با مخلوط کردن آن با خزه ، ذغال سنگ نارس یا نارگیل ، به عنوان خاک گلدان از آن استفاده کرد. برخلاف خزه و ذغال سنگ نارس ، خاک perlite خیلی راحت تجزیه نمی شود ، بنابراین می توانید سال های زیادی پرلیت را ذخیره و استفاده کنید. مخلوط خاک پرلیت از هوادهی و زهکشی بسیار مناسبی برخوردار است. هنگامی که ریشه ها در جستجوی منبع آب رشد می کنند ، یک رسانه خوب زهکشی مانند پرلیت آنها را وادار به رشد سریع می کند و از ریشه های گیاه در برابر پوسیدگی جلوگیری می کند. احتمالاً افزودن perlite سریعترین راه برای افزایش زهکشی خاک باغ شماست.

perlite در تهیه انواع خاک گلدان ترکیب می شود تا ساختار خاک را اصلاح ، رشد گیاه را بیشتر و اجازه ندهد خاک سفت و به هم چسبیده شود. برای این کار می توانید بسته به نیاز خود ۱۰٪ – ۵۰٪ پرلیت به خاک اضافه کنید. هرچه درصد perlite بیشتر باشد ، جریان هوا برای ریشه بیشتر خواهد بود اما در سطح  ، شما باید مواد مغذی را بیشتر به سطح خاک اضافه کنید زیرا بیشتر مواد مغذی با آب اضافی تخلیه می شوند.

اگر می خواهید مواد مغذی و آب کمتری به مخلوط خود اضافه کنید ، ۱۰-۲۰٪ پرلیت را اضافه کنید خاک شما از جریان هوا برخوردار می گردد (برای ریشه ها عالی دارد)  اما باید مواد مغذی و آب بیشتری اضافه می کنید.

ویژگی های پرلیت

  • چگالی کم
  • تخلخل هوا
  • قابلیت ذخیره آب اضافی
  • ثبات دانه و دائمی بودن
  • غیر قابل احتراق (کلاس ضد آتش A1)
  • پشتیبانی سازه ای بالا در برابر بارهای استاتیک و پویا
  • عایق حرارتی ، ضد صدا
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • سازگار با محیط زیست به دلیل بازیافت و دفع آسان آن
  • غیرسمی و PH خنثی دارد
ثبت نام در سناماین

کاربرد پرلیت

از این محصول در تعداد زیادی از کاربردها استفاده می شود که به آن ها اشاره می کنیم.

کشاورزی و باغداری

این ماده معدنی با مخلوط شدن در خاک ، تأثیر مثبتی بر روی زمین و گیاه دارد. از آنجا که در مقابل تراکم بیش از حد خاک جلوگیری می کند به طور قابل توجهی باعث بهبود هوادهی می شود. با جذب آب نیز از آب گرفتگی جلوگیری می کند. پرلیت توزیع یکنواخت ماده مغذی خاک در اطراف ریشه گیاه را تشویق می کند و از آن ها را در برابر انجماد و گرمای بیش از حد محافظت می کند. perlite حتی بدون مخلوط شدن با خاک ، نیز خود را با موفقیت ثابت کرده است که بسترهای جالب و مفیدی برای رشد گیاهان محسوب می شوند.

پرلیت

صنعت مصالح ساختمانی

کاربرد کلاسیک برای perlite استفاده از آن به عنوان سنگ تراشی در هسته های توخالی دیوار ها و سنگ تراشی است. سنگریزه های آن برای عایق حرارتی و صوتی و همچنین برای جبران ارتفاع استفاده می شوند. علاوه بر این ، پرلیت برای استفاده به عنوان سفت کننده و چسبنده در گچ ، پایه گچ و ملات  استفاده می شود.

کمک فیلتر پرلیت برای صنایع شیمیایی ، دارویی و غذایی

پرلیت رایج ترین فیلتر کمکی است که کلیه الزامات را برآورده می کند. در مقایسه با سایر کمک فیلترها ، از نظر بی ضرر بودن برای زیست محیط و بهداشتی بودن به این ویژگی ها اشاره می کنیم: این ماده از pH خنثی بین ۶/۵ تا ۷/۵ دارد ، از نظر شیمیایی بی اثر ، بسیار پایدار و تقریباً نامحلول است. علاوه بر این ، هیچ گونه بو و رنگی از آن منتقل نمی شود. کمک فیلتر perlite در طیف گسترده ای از برنامه ها مانند صنایع شیمیایی ، دارویی و صنایع وابسته به مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ، آن را به طور گسترده ای در شفاف سازی کنسانتره آب سیب ، تولید روغن های گیاهی و نوشابه های مختلف استفاده می کنند. این سنگ معدنی همچنین قابلیت استفاده خود را برای تصفیه فاضلاب ، فیلتر مواد شیمیایی و محصولات دارویی به اثبات رسانده است.

پرلیت به عنوان عایق

به دلیل خاصیت منحصر به فرد آن ، برای عایق بندی مخازن ذخیره سازی کرایوژنیک و دمای پایین کاربرد دارد ، جایی که می توان گازهای فوق سرد را در حالت مایع ذخیره و انتقال داد. بنابراین از perlite در صنعت حمل و نقل برای ساخت تانکرهای گاز طبیعی مایع به عنوان ماده ای برای عایق مخزن و همچنین در یخچال به عنوان پر کردن کولرهای موجود در کارخانه های جداسازی هوا استفاده می شود.

پرلیت در متالورژی

Perlite در ریخته گری آهن و فولاد برای عایق کاری سطح مذاب فلز در ملاقه ها و قالب های ریخته گری استفاده می شود. پرلیت منبسط شده با اندازه دانه حداکثر ۵ میلی متر باید در سطح ذوب فلز روی کاغذ یا کیسه های پلی پروپیلن ریخته شود. در هنگام لمس یک فلز ذوب ، کیسه منفجر می شود و می سوزد ، در حالی که perlite گسترش یافته و در تمام سطح مذاب فلز گسترده می شود و یک عایق تشکیل شده از خنک شدن سریع فلز مذاب جلوگیری می کند. مواد افزوده شده در سطح به یک بخش سودآور تبدیل می شوند ، در نتیجه کیفیت فلز پایه بهبود می یابد.

بلوک پرلیت چیست؟

بلوک پرلیت یک مصالح ساختمانی طبیعی و زیست محیطی است. بلوک های perlite از ترکیب سیمان پرتلند  ، ماسه و مواد افزودنی ویژه ساخته می شوند که از لحاظ ظاهری شبیه به بلوک های معمولی هستند اما دارای ویژگی های زیر می باشند:

استفاده از این نوع بلوک ها در مسکن باعث صرفه جویی در مصرف انرژی ساختمان سازی تا ۶۰٪ است.

این بلوک ها نسبت به سایر بلوک ها دارای وزنی سبک و خاصیت عایق بندی صدا و حرارت دارند. دیوارهای ساخته شده از این بلوک ها دمای داخلی اتاق را در مدت طولانی حفظ می کنند.

سازه های ساختمان در فرآیند ساخت و ساز با استفاده از perlite ساده تر و سبک تر می شوند ، همچنین باعث افزایش پایداری لرزه ای ساختمان می شود.

این بلوک ها از مقاومت بالایی در برابر آتش برخوردار هستند. با گذشت زمان تجزیه نمی شوند همچنین بر روی محیط زیست بی اثرند و نمی توانند روی هر یک از گونه های حیوانی و گیاهی تأثیر بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!