انواع جرثقیل سقفی

انواع جرثقیل ها

انواع جرثقیل های سقفی و دروازه ای در صنایع مختلف

جرثقیل های سقفی و دروازه ای و تجهیزات جا به جایی مواد و قطعات برای تسهیل در امر جا به جایی بارهای سنگین و افزایش بهره وری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مقاله به کاربردهای مختلف جرثقیل های سقفی در صنایع مختلف پرداخته شده است.

 هر کدام از انواع جرثقیل ها یک گروه متنوع از ماشین آلات می باشد که برای بلند کردن اجسام سنگین و همچنین جابه جایی اجسام به صورت افقی به کار می رود. جرثقیل از بالابر و آسانسور، دستگاه آسانسور مسافری و سایر دستگاه های دیگر متمایز بوده و در درجه اول وظیفه جرثقیل بلند کردن اجسام به طور عمودی و به کمک نوار نقاله انجام می شود. جرثقیل به طور مداوم برای بلند کردن و همین طور حمل مواد فله ای مانند غلات و یا زغال سنگ کاربرد دارد. جرثقیل کاربرد گسترده ای دارد، مثلا در موتورهای بخار، موتورهای احتراق داخلی و موتورهای الکتریکی … کاربرد خواهد داشت.در ادامه به معرفی جرثقیل سقفی می پردازیم.

جرثقیلهای سقفی

جرثقیل سقفی، سازه ای بوده که جهت جابجایی و حمل بار در محیط سرپوشیده استفاده می شود. در مکان های مسقف و بسیار بزرگ جابه جایی مواد سنگین از دغدغه های انسان ها بوده است. به مرور با الهام گرفتن از جابه جایی اجسام در محیط های باز جرثقیل های سقفی طراحی و تولید شدند. جرثقیل های سقفی شامل اجزایی از تیرآهن، یک عدد قلاب و یک عدد کابل برای حمل که به تیرآهن وصل می شود. که از این قلاب برای بلند کردن اجسام استفاده می شود و برای محیط های سرپوشیده مانند سالن ها و کارخانه ها … کاربرد دارد.

خصوصیات جرثقیل های سقفی 

  • برای نگه داری جرثقیل سقفی هزینه کمی نیاز می باشد.
  • جرثقیل سقفی می تواند به تمام نقاط به طور مستقل دسترسی پیدا کند.
  • برای تعمیر جرثقیل سقفی هزینه ای که باید پرداخت شود کم است.
  • جرثقیل سقفی باعث صرفه جویی در انرژی خواهد شد.
  • بهترین گزینه برای جابه جایی قطعات که دارای وزن سنگین می باشند جرثقیل سقفی خواهد بود.
  • برای استفاده از جرثقیل سقفی نیازی به مهارت خاصی نبوده و خیلی راحت انجام می شود.

انواع ریل های جرثقیل سقفی

در جرثقیل قطعه ای به نام پل وجود دارد که از تمام قطعات دیگر که در جرثقیل تعبیه شده، مهم تر است. در جرثقیل سیستم قرقره ای از یک واگن برقی در طول تیرهای افقی حرکت می کند. با استفاده از پل در جرثقیل می توان یک منطقه بزرگ را تحت پوشش قرار داد. در جرثقیل پل بر روی ریل که بالاتر از سطح زمین یا کف نصب شده حرکت خواهد کرد تا باعث هیچ انسدادی در آن فضا نشود.

سقفی یک پل

این نوع جرثقیل از قابلیت و کارایی بالای برخوردار بوده به این دلیل که قادر است در دو جهت طولی و عرضی، حمل و جابجایی بار داشته باشد و این سبب شده که از قابلیت بالایی در مکان های مثل سالن ها برای جابجایی بار استفاده شود. این نوع جرثقیل با پوشش دادن کل محوطه از کارایی بالای برخوردار بوده. لازم به ذکر است که جرثقیل سقفی تک پل در دو حالت رونشین و آویز موجود می باشند که در نوع رونشین بر روی ریل نصب می شود و این قابلیت را دارد که در که بر روی ریل حرکت کند و در نوع آویز، جرثقیل به حالت آویز بوده که جرثقیل در زیر ریل تیری آویزان بوده و حرکت می کند.

جرثقیل سقفی دو پل

بهره برداری از این نوع جرثقیل بیشتر بوده به این دلیل که از سرعت و قدرت بیشتری برخوردار بوده و توانایی بیشتری در برابر فشار بار را دارد. از نقطه قوت های جرثقیل سقفی دوپل سازگاری با هر نوع محیطی بوده و ایمنی بیشتری در این نوع جرثقیل مشاهده می شود و از طراحی های مختلفی برخوردار است.

مزایای جرثقیل سقفی دو پل

این جرثقیل نسبت به کارایی که دارد، دارای مزیت هایی است که کاربرد آن را در صنایع رایج تر از انواع دیگر کرده است. از جمله مزیت هایی که جرثقیل سقفی جفت پل نسبت به نوع تک پل آن دارند عبارتند از:

۱-نسبت به جرثقیل های تک پل سقفی ارتفاع قلاب مفید بیشتر می باشد.

۲- غیره تطبیق با نیاز صنایعی از قبیل ریخته گری، صنایع فولاد، نیروگاه ها و صنایع سنگین ماشین سازی و

۳- قابلیت جابجایی اجسام با ظرفیت های بالاتر

۴- قابل استفاده برای جابجایی قطعاتی که حساس هستند و نیاز به ضریب اطمینان بالاتری دارند.

۵- قابل استفاده در صنایعی که دقت و سرعت حرکتی بالایی نیاز است.

۶- توانایی جابجایی اجسام در سالن هایی با عرض بالا.

۷- دارای حرکت عرضی برای تعمیرات و نگهداری و همچنین دسترسی آسان تر به وینچ بالابر و کالسکه.

۸- قابلیت نصب آسانتر و سریعتر راهرو، کابین، چنگک، مگنت و سایر تجهیزات جانبی.

۹- قابلیت نصب در سازه هایی که ارتفاع زیادی دارند.

۱۰- قابلیت دسترسی به سرعت های حرکتی بالاتر.

جرثقیل دروازه ای

این نوع جرثقیل که بیشتر در فضاهای باز نصب می شوند. در مکان هایی مثل کارخانه های سنگ بری مورد استفاده قرار می گیرند. اجزای تشکیل دهنده جرثقیل دروازه ای از یک تیرک افقی مشبک و یا غیر مشبک و همچنین پایه های ۴ یا ۲ پایه و دستگاه های جانبی چون قرقره و کابل … تشکیل می شوند.

جهات حرکت در جرثقیل ها طولی و عرضی و عمودی بوده که در دو نوع تک پل و دو پل می باشد و مقدار تناژ جابجایی مواد در این جرثقیل تا ۳۰ تن ظرفیت و با دهانه های تا ۷۰ متر طول ساخته می شوند.

جرثقیل خاص

جرثقیل خاص با توجه به نیاز سفارش دهنده طراحی و تولید می گردد. این جرثقیل ممکن است تلفیقی از چند نوع جرثقیل باشد. برای جرثقیل خاص از لحاظ مکانیکی و ساختاری انتخاب های گسترده ای وجود دارد به گستردگی صنایع، ابعاد بار، شرایط محیطی، نوع بار در طراحی جرثقیل خاص در نظر گرفته می شود. این تنوع و گوناگونی شامل تناژهای خاص، شرایط محیطی، ارتفاع باربرداری، سطح بارگذاری، ابعاد بار، طول بار و… می باشد.

این جرثقیل با توجه به نیاز سفارش دهنده طراحی و با استفاده از تجهیزات ویژه ساخته می شوند. صنایع بزرگ مانند فولاد سازی، کشتی سازی، هواپیماسازی، راه و ترابری و راه آهن معمولآ نیازمند جرثقیل خاص  می باشند.

جرثقیل های سقفی و دروازه ای در صنایع فولاد

جرثقیل های سقفی که در صنایع فولاد مورد استفاده قرار می گیرد شامل جرثقیل های جفت پل ۴M و جرثقیل های اسکرپ جهت تغذیه ی کوره ها، جرثقیل های ۴M جهت خالی کردن و جا به جایی پالت های ذوب، جرثقیل های ۴M جهت جا به جایی بیلت ها و جرثقیل های ۴M جهت جا به جایی کریل ها پلیت ها و…زمانی که موضوع جرثقیل های سقفی صنایع فولاد مطرح است تکنولوژی حرف اول را می زند چرا که در طراحی و ساخت جرثقیل های سقفی این صنایع خاص علاوه بر تجربه کاری، استناد به جدید ترین استانداردهای لازم در صنایع فولاد و ذوب از اهمیت بالایی جهت کارایی مناسب در شرایط خاص برخوردار است. همچنین برنامه ی سرویس و منسجم و نظام مند جهت پیشگیری از هرگونه حادثه و توقف در مسیر تولید نیز از موارد مهم دیگری است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

تجهیزات بالابری برای صنایع فولاد و ذوب

برای کاربری های مختلف در این صنایع از جانب بزرگترین تولید کنندگان جرثقیل های سقفی و دروازه ای پیشنهادات مشابه ای وجود دارد، از آن جمله می توان اشاره کرد به:

تجهیزات جابه جایی برای استفاده ی معمول: جرثقیل های سقفی تک پل /بالابرهای زنجیری و سیم بکسلی

جابه جایی کریل ها و رول های استیل: قلاب های c شکل

تغذیه ی کوره ها از ضایعات: قلاب های مگنت

جا به جایی پالت های ذوب: جرثقیل های سقفی جفت پل ۴M با سپرحرارتی

  صنایع ذوب و فلزکاری

 بالابر های مخصوصی که در این صنعت استفاده می‌شود به صورت ویژه برای این شرایط و جابجایی مواد مذاب طراحی شده اند. در طراحی و ساخت جرثقیل های سقفی و تجهیزات جابجایی این صنایع تمهیدات حفاظتی مختلفی لحاظ می گردد که از آن جمله می توان به کیفیت بالاتر ترمز بالابر ها و موتور های حرکتی ،سپرهای حرارتی و سایر موارد اشاره کرد.

 از جمله ویژگی‌های بالابرهای این صنایع می توان اجرای داشت به:

-حفاظتهای حد بالا و پایین بالابر

-ترمز دوگانه برای بالا بر

– استفاده از مواد مقاوم در برابر حرارت بالا

-امکان کنترل بی سیم و ثابت از دو مکان

-کلیه حفاظت های برقی و مکانیکی از جمله حفاظت های اضافه جریان ،اضافه ولتاژ ، توالی فاز و اضافه بار

صنایع معدنی

 در این صنایع از بالابر های موجود جهت انتقال مواد استخراج شده به سطح زمین استفاده می کنند معمولاً از وینچ ها در صنایع معدنی برای موارد زیر استفاده می شود:

 -می تواند در داخل یا خارج از محل استخراج نصب گردد

– از این تجهیزات عمدتاً در معادن زغال سنگ ،مس ،طلا ،نقره ،آهن و سایر فلزات استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!