انواع خاک صنعتی

خاک صنعتی

خاک صنعتی چیست؟

در پاسخ سؤال باید گفته شود خاک صنعتی نوعی خاک طبیعی است که از معادن استان‌های سمنان، یزد، فارس، مرکزی و غیره استخراج می‌شود و از چندین نوع کانی متبلور و ریز دانه ساخته شده است.

این خاک در اکثر معادن خاک صنعتی کشور بصورت خام به بازار عرضه می‌شود ولی در برخی دیگر از معادن با خطوط خردایش مواد به دست کارخانه‌های تولید کاشی و سرامیک می‌رسد.

تا به امروز کانی‌های صنعتی بسیاری به جای خاک صنعتی مورد مصرف اشخاص قرار گرفته است. برخی از خاک‌های صنعتی به دلیل اینکه در شرایط سخت قرار می‌گیرند، دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و این ویژگی باعث شده است که افراد از خاک صنعتی در صنایع مختلف استفاده کنند. اکثر افراد خاک صنعتی را با نام خاک رُس می‌شناسند.

انواع خاک صنعتی

  1. خاک کائولن
  2. خاک رُس معمولی و شیل
  3. خاک نسوز
  4. خاک بالکنی
  5. خاک فولرارث یا گل سرشور
  6. خاک بنتونیت
بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

خاک کائولن

کائولن نوعی خاک صنعتی است که در صنایع به عنوان ماده اصلی مواد استفاده می‌شود. این خاک اغلب به رنگ سفید و کرمی مشاهده می‌شود. از این خاک برای لعاب کشی نیز استفاده می‌کنند.

از مهم‌ترین کاربردهای خاک کائولن می‌توان به تولید پلاستیک، تولید رنگ، رنگ کاغذ، لاستیک سازی، چسب سازی، صنایع نسوز و غیره اشاره  کرد.

 خاک رُس معمولی و شیل

از پر کاربردترین و محبوب‌ترین نوع خاک‌ها می‌توان به خاک رس اشاره کرد. این نوع خاک دارای ساختمانی بلوری است. این خاک از۵۰ درصد سیلت، ۳۵ درصد خاک روس و ۱۵ درصد مواد شیمیایی تشکیل شده است. از خاک رس برای ساخت آجر و ظروف سفالی استفاده می‌شود.

خاک نسوز

کشور ما ایران بزرگ‌ترین مرکز تولید خاک نسوز در خاورمیانه است. خاک نسوز همانطور که از اسمش پیدا است می‌تواند در مقابل حریق مقاومت بسیار بالایی داشته باشد و می‌تواند دست کم دمای هوا را تا ۱۵۱۵ درجه سانتی گراد را تحمل کند.

از این خاک برای مقره سازی، لعاب سازی، ساخت ظروف چینی، کاشی و سرامیک‌ها، الکترو سرامیک‌ها و غیره استفاده می‌شود.

خاک بالکلی

در کشور ما سالانه مقدار زیادی خاک بالکلی در شهرهای فارس، یزد و کرمان تولید می‌شود. خاک بالکلی در سایز و اندازه‌های مختلفی در معادن یافت می‌شوند و به این دلیل که خاک بالکلی دارای مواد آلی می‌باشد، اغلب به رنگ‌های سیاه و آبی دیده می‌شود. ولی بعد از پخت رنگ این خاک تغییر می‌کند.

ثبت نام در سناماین

خاک فولر ارث یا گل سر شور

نوع دیگری از خاک های صنعتی گل سرشور یا خاک فولر نام دارد که اغلب به رنگ سفید و کرمی دیده می‌شود. ویژگی‌های این خاک کاملاً شبیه به خاک بنتونیت است. همانطور که از اسم این خاک پیدا است برای شست و شوی صورت و بدن مورد استفاده قرار می‌گیرید. این خاک از قدیم برای برداشتن پوست مرده و کثیفی روی پوست بدن مرسوم بوده است. اما امروزه شامپوی بدن جایگزین گل سر شور شده است.

خاک بنتونیت

خاک بنتونیت کاملاً شبیه به خاک رس است و به دو صورت بنتونیت متورم و بنتونیت غیرمتورم در طبیعت دیده می‌شود. از کاربردهای خاک بنتوریت می‌توان به درمان مشکلات پوستی، درمان اسهال و استفراغ، بهبود بهداشت دهان و دندان، مسمویت دستگاه گوارش و غیره اشاره کرد. همانطور که در بالا گفته شد خاک صنعتی چندین نوع دارد و هرکدام از این خاک‌ها برای یک کار خاصی مناسب هستند.

خاک صنعتی در ایران

در ایران با توجه به منابع خاک‌های صنعتی و رس‌ها و کاربری آن‌ها توصیه می‌شود که خاک‌های صنعتی به شکل زیر دسته‌بندی شوند:

  • رس‌های کائولینیتی و نسوز
  • رس‌های بنتونیتی
  • رس‌های معمولی یا نیمه صنعتی

برخی از تامین کنندگان خاک صنعتی در سناماین👇

خرید و فروش خاک صنعتی در سناماین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!