تاثیر چپ مغزی و راست مغزی در کسب و کار

مغز

بازی پیچیده مغز

مغر انسان و عملکردش همواره برای انسان‌های عجیب و پیچیده بوده و است. تصور ما از مغز توده‌های عجیب‌وغریب و پیچیده درون سر است درحالی‌که ، عاملی مستقل نیست که تنها در جمجمه ما خانه داشته باشد بلکه بخشی از سیستم گسترده‌ای است که برای نفوذ، تأثیر و تأثر، به هر گوشه و کنار بدن گسترده شده است. مغز توسط نخاع، در سراسر ستون مهره‌ها گسترده می‌شود و به‌طور متناوب عصب‌هایی را منتشر می‌سازد که اطلاعات را به همه جای بدن شما می‌برند و از آن‌ها می‌آورند. در عمل، هیچ‌چیزی از دسترس مغز خارج نیست. هر نفسی که کشیده می‌شود، هر ضربان قلب، هر احساس، هر حرکتی، حتی حرکات غیرارادی مانند درآمدن موهای پشت گردن و حرکت غذا در روده‌ها، تمام این‌ها، مستقیم یا غیرمستقیم با عمل دستگاه عصبی کنترل می‌شود که مغز، بخش اصلی آن است.

نگاهی به دو طرف مغز

مغز به دو نیمکره چپ و راست تقسیم می‌شود که به هم متصل‌اند و هرکدام از نیمکره‌های  کارکردهای متفاوتی دارند. دانشمندان یک‌چیز جالب هم کشف کرده‌اند: این‌که نیمه‌ راست ، نیمه‌ چپ بدن را کنترل می‌کند و نیمه‌ چپ ، نیمه‌ راست بدن را در کنترل دارد. نیمکره‌های سمت چپ و راست با «پلی» به نام جسم پینه‌ای به هم متصل هستند. در مغزی سالم، این دو قسمت باهم در ارتباط‌اند. البته لزوما نیازی به ارتباط میان این دو بخش نیست مثلا اگر فردی در حادثه‌ای دچار جراحتی بشود و این دو بخش از هم جدا شوند، هردو بخش همچنان قادر به ادامه‌ی فعالیت خود خواهند بود.
زبان، متداول‌ترین کارکرد مرتبط با نیمکره چپ  است. دستور زبان، واژگان و درک مطلب همگی به نیمکره چپ مربوط می‌شوند. نیمکره چپ با مهارت‌های زبانی مرتبط است. مطالعات تصویرنگاری مغز نشان داده است که خواننده متن، نوعا برای بیان کلمات در حین مطالعه، از ناحیه گیجگاهی خلفی استفاده می‌کند؛ جایی که ناحیه واژه‌سازی شناخته می‌شود.
نیمکره راست، فعالیت‌های سمت چپ بدن را کنترل می‌کند و مسئولیت مهارت‌های فضایی، تشخیص چهره و همچنین پردازش‌های دیداری دیگر را بر عهده دارد.
بعضی از دانشمندان عقیده دارند که نیمه‌ راست به انسان کمک می‌کند که در مورد چیزهای مطلق مثل موسیقی، رنگ‌ها و شکل‌ها فکر کند. این افراد خلاق، آزاداندیش، دارای نگاهی کلان به موضوعات و شهودی هستند و به مسائل به شکل بصری می‌نگرند. نیمه‌ چپ هم گفته می‌شود که بیشتر کارهای تحلیلی را انجام می‌دهد، مثلاً در حل کردن مسئله‌های ریاضی و منطقی و صحبت کردن به انسان کمک می‌کند. درواقع چپ مغزها تحلیل‌گر؛ منطقی؛ جزئی‌نگر و حقیقت‌گرا؛ محاسبه‌گر؛ مایل به فکر کردن در قالب کلمات هستند.

تئوری راست مغز و چپ مغز بودن می‌گوید. شخصیت ما درواقع تحت تاثیر میزان اثر متقابل نیمكره‌های مغز بر هم است. در افراد مختلف این تاثیر متفاوت است، چون بعضی نیمكره چپ مغزشان بهتر كار می‌كند و بعضی دیگر نیمكره راستشان و با توجه به همین برتری توانایی‌های مختلفی شكل می‌گیرد.
پروفسور استفن ویلسون از یونیورسیتی كالج لندن می‌گوید: عدم تقارن مغز برای كاركرد درست مغز ضروری است. این عدم تقارن به ۲ طرف امكان می‌دهد كه تخصصی شوند، ظرفیت پردازش‌شان را افزایش دهند و از موقعیت‌هایی كه باعث تعارض ۲ طرف هنگام تلاش برای بر عهده گرفتن كنترل كاری می‌شود، پرهیز كنند؛ اما از طرف دیگر برحسب اینكه كدام نیمكره فعال‌تر باشد نوع توانمندی‌ها، علایق و رفتارهایتان متفاوت است و می‌توانید كارهای خاصی را بهتر انجام دهید. از سویی دیگر، اگر به نیمكره‌های مغزتان در طول زمان فرصت پیشرفت ندهید امكان دارد از قابلیت‌های فوق‌العاده آن‌ها كاسته شود. موضوع بررسی وظایف نیمكره‌های مغز و چگونگی تقویت و پرورش قابلیت‌های آن‌ها یكی از آن مسائلی است كه سال‌هاست از سوی پژوهشگران موردمطالعه قرارگرفته است.
مسئله‌ای که شاید ذهن برخی را درگیر خود کرده باشد این است که چطور می‌توانند از هر دو نیم‌کره استفاده کنند تا هم قابلیت‌های فردی خود را افزایش داده باشند و هم طرفی از مغزشان را از سکون و تنبلی دربیاورند که قطعاً انجام چنین کاری ترفند‌های خاص خود را دارد. ولی پیش‌ازاین باید عملکرد مغزمان را بشناسیم و بدانیم در کدام دسته قرا می‌گیریم. یکی از راه‌هایی که می‌توانیم بفهمیم به کدام دسته تعلق داریم محک زدن خودمان با تست است. تا دریابیم نیمكره راست مغزمان فعال‌تر است یا چپ؟
تستی که پیشرو به شما نشان می‌دهد کدام نیمکره از مغزتان فعالیت بیشتری دارد و در نتیجه آن شخصیت شما متمایل به كدام سمت است تا با توجه به آن بتوانید انتخاب‌های بهتری در زندگی داشته باشید. چون مثلا اگر شخصیت تحلیلگر داشته باشید احتمالاً هنرمند موفقی نخواهید شد، پس بهتر است خیلی تلاش نکنید. یا اگر شخصیتی کل‌گرا داشته باشید بهتر است خیلی سراغ کارهای مدیریتی نروید چون چندان ثمری نخواهد داشت.

ادامه مطلب در سایت مجله ثروت آفرینی👇

بازی پیچیده مغز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!