تیکنر؛ کاربردها و اجزای آن

تیکنر

تیکنر چیست؟

تیکنر به منظور تصفیه پساب معادن همچون آهن، مس، آلومینیوم، سنگبری ها، کارخانجات کاشی و سرامیک و ماسه شویی ها طراحی و ساخت می گردد

از آنجایی که پساب این صنایع حاوی ذرات معلق و TSS بالایی می باشد، می توان با طراحی و ساخت تیکنر، از آب تصفیه شده در خط تولید استفاده نمود و در هزینه های بهره برداری واحدهای تولیدی صرفه جویی بالایی ایجاد نمود

در طراحی و ساخت تیکنر، پساب ورودی دارای جامدات بالایی می باشد و به دلیل اختلاف دانسیته بین ذرات و مایع، این ذرات ته نشین گردیده و به صورت جریان تغلیظ یا Under flow از کف مخزن جدا می گردد. آب تصفیه شده در جریان سر ریز Over flow خارج می گردد

در مجموع در طراحی و ساخت تیکنر با استفاده از مدلسازی ریاضی و نرم افزارهای مهندسی می توان قطر و ارتفاع را محاسبه نمود.

انواع تیکنر

  • ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ
  • ﺻﻔﺤﻪای
  • ﻻﻣﻼ
  • مخروطی
  • عمیق
  • نرخ بالا

مکانیزم عملکرد تیکنر

  •  تیکنر بوسیله ته نشین کردن که یکی از سه روش برتر آبکشی می باشد آب تصفیه شده را در اختیار ما قرار می دهد
  • بدین گونه که با ورود آب و گل از سیکلون به مخزن تیکنر با تزریق پلیمرهایی به نام فلوکولانت ، غلظت مواد را بیشتر کرده و سرعت ته نشینی را بالا می برد
  • این پالپ غلیظ شده در مخزن اصلی تیکنر به سمت کف حوضچه هدایت شده و آب زلال روی سطح باقی مانده ، سرریز می شود
  • در نهایت به استخرهای مجاور هدایت می شود
  • پالپ غلیظ موجود توسط پاروهایی که حرکت چرخشی کاملا آرامی دارند از خروجی کف به بیرون هدایت می شوند

اجزای تیکنر

  • سازه نگهدارنده وزن کل تیکنر (Thickener) که با توجه به برآوردهای اقتصادی و ابعاد سازه و وزن سیال به صورت فلزی یا بتنی طراحی و ساخته می شود
  • استوانه اصلی به همراه قیف کف که مهمترین جز تیکنر می باشد
  • مخزن خوراک ورودی (Feed well) که وظیفه توزیع یکنواخت جریان ورودی به داخل تیکنر را دارد
  • مجموعه پارو و همزن که در طراحی و ساخت تیکنر وظیفه انتقال لجن یا همان پساب تغلیظ شده در کف مخزن را بر عهده دارد
  • سر ریز یا Over flow که به وسیله شیارهایی طراحی و ساخت می گردد تا جریان آب تصفیه شده به آرامی از تیکنر خارج گردد
  • تیکنر ﻫـﺎ ﺣﻮﺿﭽﻪ ﻫـایی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ عملیات ﺗﻪ نشینی ﻳﺎ ﺟﺪاﺳﺎزی ﻣﺤﻠﻮل از ﺟﺎﻣﺪ در آﻧﻬﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس نیروهای گرانش و ﮔریز از ﻣﺮﻛﺰ اﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﮔیرد
  • ﻓﺎز زﻻل (ﺳﺮرﻳﺰ) از ﺑﺎﻻی تیکنر و ﺑﺨﺶ دوﻏﺎب غلیظ ﺷﺪه از ﻛﻒ تیکنر (ﺗﻪ رﻳﺰ) ﺧﺎرج ﻣﻲ ﮔﺮدد
  • با توجه به ضروریات مرتبط با محیط زیست و هزینه های ناشی از تامین آب و هدر رفتن آن، تصفیه و بازیابی پسآب ناشی از فراوری مواد معدنی امری اجتناب ناپذیر است لذا در این راستا شرکت توان گستر آرمانی اقدام به طراحی و ساخت تیکنر کرده است.
  • ته نشینی یا رسوب یک جامد درون سیال بوسیله نیروی ثقلی یکی از پر استفاده ترین روش های جداسازی جامد از مایع می باشد. این روش عمدتا در صنایع معدنی و شیمیایی کاربرد دارد. یک راه معمول برای جدا کردن جامدات از مایعات در حجم بالا استفاده از ته نشینی تحت نیروی جاذبه در ظرف هایی می باشد که شستشوگرها، کلاریفایرها وتیکنرها نامیده میشوند.
  • جداسازی مایع–جامد بوسیله ته نشینی ثقلی کاربردهای زیادی دارد.تیکنرهای ثقلی میتوانند حجم زیادی ازیک دوغاب رقیق را غلیظ کنند. جامدهای ته نشین شده تشکیل یک بستر می دهند و غلظت جامد در این بستر به سمت خروجی افزایش می یابد به همین دلیل نام تیکنر برای این دستگاه در نظر گرفته شده است.
  • مایع عاری از جامد درلاندرهای جانبی جمع آوری شده و از آنجا خارج میشوند. استفاده ازفلوکولانت های پلیمری مصنوعی در تیکنرها باعث می شود که بهم چسبندگی زیاد وسریعی در بین جامدات رخ دهد که این باعث ته نشینی زیاد و سریع جامدات می شود. همچنین اثر فلوکولانت باعث می شود که در یک تیکنر مشخص بار ورودی بیشتری داشته باشیم یا برای بار ورودی مشخص از تیکنر کوچکتری استفاده کنیم. البته استفاده از فلوکولانت تا حدی در ته نشینی سریع تر ذرات جامد تاثیر دارد و بیش از آن حد صرفا موجب سوسپانسیونی شدن محلول خواهد شد.
  • تیکنر پارویی شامل یک محفظه ی استوانه ای شکل است که پالپ با استفاده از لوله های انتقال پساب به مرکز آن وارد می شود. به منظور جلوگیری از ایجاد اغتشاش در جریان آب تمیز تا حد امکان، محل ورود پالپ تا سطح ۱ متر فاصله دارد. در این نوع تیکنرها در داخل محفظه ای محلولی حاوی فلوکولانت و آب تهیه شده و به بار ورودی اضافه می گردد تا عمل ته نشینی با سرعت بیشتری صورت بگیرد. استفاده ی مناسب و اثربخش از فلوکولانت موجب افزایش کارایی تیکنر می شود.
  • آب تصفیه شده از محیط جانبی استوانه به شکل سرریز خارج شده و ذرات جامد نیز در ته استوانه ته نشین می شوند تا در نهایت از انتهای استوانه خارج شوند. در داخل استوانه بازوهایی وجود دارند که به صورت شعاعی حرکت می کنند. از هریک از این بازوها مجموعه صفحاتی (تیغه هایی) آویزان است تا هدایت فاز جامد (گِل) به مرکز محفظه راحت تر صورت بگیرد.
  • در تیکنرهایی که از فناوری های جدید بهره می برند، در صورت افزایش میزان گشتاور پیچشی از میزانی مشخص، به صورت خودکار طول این بازوها بیشتر شده تا از صدمات ناشی از اضافه بار جلوگیری شود. همچنین این مجموعه صفحات علاوه بر هدایت جریان ته ریز تیکنر؛ به فشرده شدن فاز جامد ته نشین شده نیز کمک می کنند. ذرات جامد در این نوع تیکنرها به صورت مستمر به سمت پایین و ته ریز تیکنر هدایت می شوند تا نهایتا از تیکنر خارج شده و به سمت دپوی باطله پمپاژ شوند.
تیکنر

الزامات و کاربردهای طراحی و ساخت تیکنر

در صنایع معدنی، آب به عنوان یکی از مهمترین مواد اولیه در فرایندهای تولید، استخراج، خردایش و فراوری به کار می رود. به طور کلی در معادن آهن، مس، طلا، آلومینیوم و بسیاری دیگر از سنگ های معدنی میزان زیادی آب در حین ساخت و تولید مواد معدنی مصرف می گردد.

در صنایع ماسه شویی نیز همانطور که از نام آن بر می آید به منظور تولید شن و ماسه، حجم بسیار زیادی از آب استفاده می گردد که در نهایت این آب به شدت تیره و کدر می گردد.

در صنایع سنگبری، در بخش های برش کاری و پولیش سنگ به میزان زیادی از آب استفاده می شود تا هم گرد و غبار برش کاری در فضا منتشر نگردد و هم کیفیت پولیشینگ افزایش یابد. در نتیجه پساب سنگبری حاوی ذرات جامد معلق و بسیار ریزی می باشد.

در صنایع کاشی و سرامیک و موزائیک نیز آب به عنوان یک ماده پر کاربرد در ساخت و تولید انوع محصولات در فرآیندهای دوغاب زنی و سایش و پرداخت نهایی به کار می رود.

در مجموع اینکه پساب خروجی تمامی این واحدهای صنعتی به انواع ذرات جامد آلوده شده و بایستی در واحد تیکنر تصفیه گردیده تا به منظور استفاده مجدد در خط تولید، به کار برده شوند. به طور خلاصه کاربردهای طراحی و ساخت آن مربوط به صنایع زیر می باشد:

۱) معادن و کارخانجات فرآوری مواد معدنی همچون، طلا، مس، آهن، سنگ

۲) سنگبری ها

۳) ماسه شویی ها

۴) کارخانجات کاشی و سرامیک

۵) کارخانجات موازئیک سازی

ثبت نام در سناماین

مزایای و نتایج ساخت تیکنر

مهمترین مزیت استفاده از تیکنر در صنایع معدنی، سنگبری و کاشی و سرامیک، را می توان تصفیه و استفاده مجدد از آب و کاهش TSS دانست. آب به عنوان یک سرمایه ملی به وسیله این روش به ابتدای خط تولید بازگردانده می شود که ضمن کاهش هزینه های آب بها مصرفی، سبب حفاظت از محیط زیست نیز می گردد. به طور کلی مزایای طراحی و ساخت تیکنر در صنایع شامل موارد ذیل می باشد:

۱) صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه های جاری واحد تولیدی

۲) بازگرداندن آب تصفیه شده به ابتدای خط تولید با طراحی و ساخت اصولی تیکنر

۳) مساحت زمین مصرفی بسیار محدود به جای سد های باطله و یا مخازن تبخیر پساب

۴) امکان کاهش کیک یا لجن خروجی به پودر تقریبا خشک به وسیله فیلتر پرس

۵) راهبری و نگهداری آسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!