روش های دسترسی به ماده معدنی

اگر وضعیت کانسار به گون های باشد که به توان آن را به طریق روباز استخراج کرد، ابتدا سنگ ها و مواد پوشاننده کانسار موسوم به روباره را بر میدارند و آنگاه به استخراج ماده معدنی می پردازند.به عنوان مثالی از معادن روباز، میتوان معدن مس سرچشمه در حوالی رفسنجان و معدن آهن چغارت واقع در حوالی بافق را نام برد که در حال حاضر جزو بزرگترین معادن روبازایران به شمار می آیند.
در مواردی که ضخامت سنگ های پوشاننده کانسار زیاد و با شکل آن به نحوی باشد که استخراج به روش روباز از نظر فنی یا اقتصادی ممکن نباشد، ابتدا باید به ماده معدنی دست یافت و سپس شبکه معدن را احداث کرد.

روش های مختلف دسترسی به ماده معدنی عبارت است از:

۱٫دسترسی با استفاده از تونل

در مواردی که شیب زمین مناسب باشد، با استفاده از یک تونل افقی می توان به ماده معدنی دسترسی پیدا کرد. در بسیاری از معادن ایران، با استفاده از تونل به آن دسترسی یافته اند که از جمله آنها میتوان معدن بزرگ پابدانای کرمان و معدن بزرگ تزره شاهرود را نام برد. 

۲٫دسترسی با استفاده از چاه قائم

در موردی که شیب زمین در محل کم باشد و یا به دلایل دیگر نتوان از تونل استفاده کرد، برای دسترسی به ماده معدنی از چاه قائم استفاده میشود.از جمله معادنی که با این روش کار شده است میتوان معدن بزرگ باب نیزو واقع در حوضه زغالی کرمان را نام برد.

باید توجه داشت که گرچه در نظر اول برای دسترسی به ماده معدنی، حفر یک چاه کافی است، برای تأمین شرایط ایمنی و نیز برای جریان یافتن هوا در داخل معدن، همیشه حفر حداقل دو چاه ضرورت دارد.

ماده معدنی

۳٫دسترسی با استفاده از تونل مورب

در مواردی که برای دسترسی به ماده معدنی نتوان از تونل افقی استفاده کرد، از تونل های مورب استفاده میشود، در این مورد نیز برای رعایت مسائل ایمنی و جریان یافتن هوا، باید حداقل دو تونل مورب حفر کرد. از جمله معادنی که با این روش کار شده است، میتوان معدن پابدانای جنوبی واقع در حوضه زغالی کرمان را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!