روی در طبیعت

روی در طبیعت

روی در گیاه

تاًثیر مثبت روی بر رشد محصول اولین بار در سال ۱۸۷۰ به وسیله Raulin کشف شد. در سال ۱۹۰۸ استفاده از نمکهای روی مورد بررسی قرار گرفت اما تا اوایل سال ۱۹۳۰ طول کشید تا دانشمندان کاملأ متوجه این موضوع شدند که روی برای رشد گیاه ضروری است.

در میان ریزمغذی های اصلی روی فواید بسیاری دارد، تشخیص کمبود آن در محصولات بسیار راحت است، معمولاً تجزیه خاک و برگ نتایج خوبی در مورد احتمال وقوع کمبود می­دهد و بالاخره اینکه زمانیکه کمبود رخ داده و یا گیاه در معرض کمبود روی قرار دارد روشهای متعددی برای بهبود سریع و مؤثر کمبود وجود دارد.

روی عنصری است که در مقادیر بسیار کم اما حیاتی برای گیاه لازم است تا اجازه فعالیتهای فیزیولوژیک را به گیاه بدهد. این فعالیتها نقش مهمی در فرایندهای فتوسنتز و تشکیل قند، سنتز پروتیین، حاصلخیزی و رشد و مقاومت در برابر بیماری دارد. زمانیکه کمبود رخ می­دهد این فعالیتهای فیزیولوژیک تضعیف شده و سلامت و حاصلخیزی گیاه بسیار تحت تاًثیر قرار می­گیرد که باعث افت محصول و پایین آمدن کیفیت آن می­شود. حیوانات و انسانها نیز نیاز اساسی به روی دارند و در مناطقی که کمبود روی در محصولات گسترده است خطر زیادی وجود دارد که دام و انسان ها نیز تحت تاًثیر قرار گیرند.

جذب روی در گیاه

گیاهان روی را به فرم دو ظرفیتی جذب می­کنند اما هنوز مشخص نیست آیا این جذب به صورت فرایند پخشیدگی از طریق غشاهای مخصوص صورت می­گیرد و یا جذب از طریق ناقل های ویژه امکانپذیر می­شود. تحقیقات نشان داده که هردو مکانیزم در انتقال روی نقش دارند و در حدود ۵/۹۰ درصد از کل روی مورد نیاز گیاه توسط فرایند پخشیدگی به ریشه می رسد. این حرکت روی بسیار وابسته به رطوبت خاک بوده و بنا به این دلیل مخصوصاً در مناطق خشک و نیمه خشک کمبود روی بسیار شایع است.

انتقال روی در گیاه

روی از طریق آوندهای چوبی از ریشه به شاخ و برگها منتقل می­شود. همچنین مقادیر بالای روی در آوندهای آبکش نیز نشان می­دهد که روی از هر دو نوع آوند می­تواند حرکت کند. جابجایی روی از برگهای پیرتر به برگهای جوانتر در زمان نمو دانه نیز اتفاق می­افتد. در گیاهانی که دچار کمبود نیتروژن هستند این جابجایی دیده نمی­شود که این موضوع نشان می­دهد که نشانه های کمبود روی در هنگام کمبود نیتروژن بیشتر خود را نشان می­دهند.

روی در خاک

بیشترین قسمت روی در ساختمان شبکه­ای خاک وجود دارد و بنابراین غیر قابل دسترس برای گیاه است. روی قابل دسترس در محلول خاک به صورت یونی یا کمپلکس بوده و می تواند بر روی ساینهای تبادلی کانیهای رسی و مواد آلی نیز جذب شود. همچنین روی می­توند به صورت کاتیون دوظرفیتی ، هیدروکسید روی و یا کلرید روی یافت شود.

حلالیت روی بسیار وابسته به pH خاک است. حضور کربنات کلسیم قابلیت دسترسی روی را به دلیل ایجاد pH بالا کاهش داده و نیز با تشکیل کربنات روی ، قابلیت دسترسی روی کاهش می­یابد. مقادیر بالای فسفر در خاک نیز می­تواند باعث کمبود شود. وجود مقادیر بیش از حد مس نیز قابلیت دسترسی روی را کاهش می­دهد چون جذب هر دو کاتیون از طریق یک مکانیزم یکسان صورت می­گیرد. از سوی دیگر کاربرد منیزیم قابلیت دسترسی روی و جذب توسط ریشه را افزایش می­دهد.

وضعیت روی در ایران

بیشتر از ۶۰ درصد زمینهای زراعی در ایران دارای کمبود روی هستند که باعث کاهش ۵۰ درصدی محصول می­گردد. محصولاتی مانند غلات و درختان میوه (مرکبات، سیب، گلابی و هلو ) به شدت تحت تاًثیر کمبود روی هستند دلایل اصلی کمبود روی در خاکهای ایران عبارتند از : آهکی بودن خاکهای زراعی، pH بالا، مصرف فراوان و بیش از نیاز کودهای فسفاته ، وجود غلظتهای بالای بی کربنات در آب آبیاری و نهایتاً عدم رواج مصرف کودهای حاوی روی.

بیشتر از ۸۰ درصد زمینهای قابل کشت در ایران کمتز از ۱ میلی گرم بر کیلو گرم روی ( به شکل قابل استخراج با DTPA دارند و این در حالیست که حد بحرانی روی (به فرم قابل استخراج با DTPA) بین ۷/۰ تا ۱ میلی گرم بر کیلو گرم می­باشد.

با توجه به اینکه گندم یکی از مهمترین محصولات در ایران بوده و بیشتر از ۴۵ درصد پروتئین و ۵۵ درصد کالری مورد نیاز مردم را تاًمین می­کند، محصول گندمی که در این زمینهای دارای کمبود به دست می­آید وزن دانه پایینی خواهد داشت که در واقع باعث کاهش عملکرد می­گردد.

کمبود عناصر ریز مغذی به ویژه روی در اراضی زیر کشت گندم عمومیت داشته و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی برای آنکه عناصر موجود در یک ماده غذایی (مثلاً نان) در سیستم گوارشی بدن قابل جذب باشد، می­بایست نسبت مولی اسید فیتیک به روی پایینتر از ۲۵ باشد. مصرف کودهای حاوی روی در مزارع گندم باعث می­شود که این نسبت به کمتر از ۲۵ کاهش یافته و عناصر موجود در نانی که از این گندم تهیه می­شود برای انسان قابل جذب خواهد بود.

ذرت، گندم، برنج، سویا، نخود، سورگوم، مرکبات و انگور (بسیار حساس) همه نحت تاًثیر کمبود روی هستند. درختان مرکبات در جنوب و شمال ایران نسبت به سایر درختان میوه مثل سیب ، گلابی و هلو نسبت به کمبود روی حساستر هستند. برخی محصولاتی که نسبت به کمبود روی مقاوم هستند عبارتند از هویچ، سبزیجات و جو .

با وجود این در خاکهایی که دارای کمبود روی هستند، اگر عرضه روی کافی نباشد گیاه با وجود هر گونه حساسیتی که به کمبود روی داشته باشد، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

علائم کمبود روی در گیاهان مختلف

گندم

کمبود روی در گندم عملکرد و کیفیت دانه را کاهش می دهد. علایم کمبود ابتدا در برگهای جوان نمایان می گردد. در مراحل اولیه کمبود، رگه های سبز روشن تا سفید و نواحی سوخته(نکروزه) در هر دو طرف برگها ظاهرشده ، درمراحل شدیدتر برگهای پایینتر نیز کاملا زرد و کوتاه شده اما با این حال هنوز عرض طبیعی دارند. معمولاً حاشیه برگها به رنگ سبز باقی می ماند اما گاهی نیز در بعضی موارد گوشه های برگ به رنگ قهوه­ای درمی آید. برگها کوچک می مانند و نواحی زرد شده بین رگبرگها افزایش می­یابد. در قسمت رویی برگ نیز لکه های سوخته که بعد از مدتی به هم پیوسته و نواحی سوخته قهوه­ای روی برگ ایجاد می­کنند، ظاهر می­شوند. علایم سوختگی در برگهای مسن تر واضحتر است که به تدریج این برگها خم شده و می­زیزند. کمبود روی در مزارع معمولاً به صورت تکه تکه است اما می­تواند به سرعت گسترش یابد که بستگی به درجه تنش دارد.

تغذیه محصول با کودهای روی و یا برگپاشی می­تواند عملکرد را افزایش داده و نیز مقاومت گیاهان را به قارچها بهبود بخشد.

ذرت

نشانه های کمبود روی در ذرت معمولاً به صورت نوارهای زرد رنگ در برگها ظاهر می­شود و قسمتهایی از برگ که نزدیک به ساقه هستند به رنگ زرد تا سفید در می­آیند. در مراحل شدیدتر کمبود، فاصله میان گره ها کوتاه شده و در برگهای پایینی نوارهای زرد یا قرمز به چشم می­خورد و رشد گیاه متوقف می شود.

برای رفع کمبود از کودهای و یا برگپاشی محلول سولفات روی استفاده می­شود.

سورگوم ( ذرت خوشه­ای)

علائم کمبود روی در دانه­های سورگوم بسیار شبیه ذرت بوده اما از وضوح کمتری برخوردار است. سورگوم به اندازه ذرت به کمبود روی حساس نیست اما کمبود روی رسیدن دانه­ها را به تعویق می­اندازد.

سویا

بعد از ذرت سویا و کرچک محصولاتی هستند که بسیار تحت تأثیر کمبود روی قرار می­گیرند.

نشانه­های مهم کمبود به صورت برگهای سبز روشن تا زرد (همراه با زرد شدن بین رگبرگها ) و متوقف شدن رشد می­باشد. برگهای پایینی برنزه شده و نواحی نکروزه گسترش می­یابد و رسیدن به تأخیر می­افتد.

انگور

کمبود روی باعث متوقف شدن رشد ریشه­ها شده، برگها کوچک مانده و نواحی بین رگبرگها زرد می­شود. در ایران کاربرد کودهای مولتی از ریز مغذی ها شامل روی، مس، آهن و منگنز می­توتند در ازایش عملکرد و کیفیت دانه­ها مؤثر باشد.

درختان میوه

در درختان میوه ابتدا رنگ برگها کمی زرد می­شود و رنگ برگهای انتهایی شاخه کمی روشن تر است. فاصله میان گره در انتهای شاخه­های جوان کم شده و برگهایی که از این جوانه­ها بیرون می­آیند باریک، نازک و روشن تا سفبد هستند. گاهی یک یا چند برگ بزرگ نیز ظاهر می­شود. جوانه­های برگی بقیه شاخه باد کرده ولی باز نمیشوند و گاه یکی دو برگ در پایین شاخه ظاهر می شود. این مجموعه به شاخه­ها یک حالت مشعلی می­دهد که با نگاه اول می­توان آن را به کمبود روی نسبت داد. این علائم در هلو آن قدر ممکن است شدید شود که تمام سر شاخه­ها لخت شوند. در گلابی علائم خفیفتر است. در مرکبات برگها کشیده و ابلقی می­شوند و سر شاخه­ها ممکن است خشک شوند.

خسارت عمده کمبود روی ریختن میوه­های درختان دانه­دار و هسته­دار در طول تکامل آنهاست و شدیدترین حالت را می­توان در موقعی که سیب به اندازه گردو می­شود مشاهده کرد. در ان موقع گاه تا ۸۰ درصد میوه درختان می­ریزد. در مرکبات کمبود روی با پوست کلفت شدن و ضخیم شدن سفیده و غیر قابل فروش شدن میوه مشخص می­گردد.

پیشگیری و معالجه

چون اغلب کمبود روی در باغات جوانی که اراضی آن بکر یا تسطیح شده باشد ظاهر می­شود، بنابراین توصیه می­شود قبل از اقدام به کاشت درخت وضعیت روی در این خاکها بررسی گردد تا بتوان نسبت به اصلاح اقدام نمود. به دلیل اینکه گیاهان خانواده بقولات مانند شبدر و یونجه قدرت زیادی برای جذب روی دارند و ریشه آنها روی را از اعماق خاک به سطح می­آورد کاشت این گیاهان به عنوان کود سبز برای اصلاح اراضیی که مشکوک به کمبود روی هستند توصیه می­شود. همچنین می­توان در اراضی که کمبود در آنها دیده می­شود از گونه های مقاوم نیز استفاده کرد.

همانطور که قبلاً ذکر شد روی باید به فرم محلول در خاک وجود داشته باشد. دو ترکیب سولفات روی و کلاتهای روی برای اصلاح کمبود روی با توجه به اینکه محول هستند بسیار مناسب می­باشند. مقدار مصرف سولفات روی ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم برای هر درخت ، ۲۰تا ۴۰ کیلوگرم در هکتار برای کشت خطی و ۵/۱ برابر آن برای کشت دست پاش می­باشد. کلات روی نیز بسیار مؤثر است اما کاربرد سولفات روی اقتصادی تر و مؤثرتر است.

کاربردها ی روی در صنعت

  • روی برای آبکاری فلزات استفاده می‌شود تا از زنگ زدگی آنها جلوگیری کند.
  • روی در آلیاژهایی نظیر برنج به کار می‌رود. برنج ، بخاطر استقامت و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی کاربردهای وسیعی دارد.
  • روی بطور گسترده در صنعت خودرو سازی استفاده می‌شود. همچنین روی در فلز ماشین تحریر فرمولهای مختلف لحیم نقره آلمانی و …. بکار می‌رود.
  • روی لوله‌ای به‌عنوان قسمتی از محتوی باطری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اکسید روی به‌عنوان رنگدانه‌های سفید در رنگهای آبی و همچنین به‌عنوان فعال کننده در صنعت Rubber استفاده می‌شود.
  • کلرید روی به‌عنوان بوگیر و همچنین محافظ چوب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سولفید روی در رنگدانه‌های درخشان ، برای تولید عقربه‌های ساعت و موارد دیگری که در تاریکی می‌درخشد، استفاده می‌شود.

منابع غذایی

ما ۲۰ تا ۴۰ درصد میزان روی موجود در غذا را جذب می‌‌کنیم. غذاهایی مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ و بوقلمون، آماده‌ترین شکل قابل دسترس روی قابل جذب هستند. روی موجود در سبزیجات کمتر برای بدن ما قابل دسترس است و فیبر سبزیجات به تنهایی میزان روی را که قابل جذب و استفاده است کمتر می‌کند. محصولات لبنی و تخم مرغ دارای میزان نسبتاً خوبی روی هستند اما جذب روی از این مواد مشکلتر است.

غذاهای زیر بهترین منبع قابل استفاده روی است:

صدف نرم تن(غنی‌ترین منبع)، گوشت قرمز، میگو، خرچنگ و دیگر ماهی‌های صدف، منابع دیگر روی که کمتر قابل جذب است شامل لوبیا، نخود چشم سیاه، سویا، بادام زمینی) غلات کامل، فیبرو، توفو، مخمر آبجو، سبزی پخته شده، قارچ، لوبیا سبز و دانه کدو است.

قرنها پیش از اینکه روی به فرم فلزی خود کشف شود سنگ معدن آن برای ساختن اجسام برنجی و ترکیبات روی در بهبود زخمها و درد چشم استفاده می­شد. اولین کالاهای برنجی در زمان آگوستوس (۲۰ سال قبل از میلاد مسیح) ساخته شد. آنها کالامین و مس را با یکدیگر در بوته آهنگری حرارت می‌دادند که در این عمل اکسید روی در کالامین کاهش می‌یافت و فلز روی آزاد توسط مس به دام انداخته می‌شد و به شکل آلیاژ در می‌آمد. برنج بدست آمده ، یا در قالب ریخته می‌شد یا با چکش به شکلهای مختلف در می‌آمد. در قرن ۱۲ تا ۱۶ میلادی فلز روی و ترکیبات اکسید روی در هند به دست می آمد ، در قرن ۱۷ ام ساخته های رویی به چین هم رسید. در سال ۱۷۴۳ میلادی اولین معدن روی در اروپا در بریستول انگلستان تأسیس گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!