سنگ گرانیت

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت چیست؟

سنگ گرانیت یا خارا گونه‌ای سنگ آذرین درونی است. به همین دلیل، بافتِ آن دارای دانه‌های متوسط تا درشت است و دارای کوارتز (دُرّ کوهی) و فلدسپات، میکا، و پاره‌ای کانی‌های دیگر می‌باشد. بسته به کانی‌هایِ موجود در سنگ خارا و شیمی آن، این سنگ به رنگ‌های گوناگونی، از صورتی تا خاکستریِ پررنگ و حتی سیاه، یافت می‌شود. این سنگ از سنگین‌ترین سنگ‌ها با چگالی ۲٫۷۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب به‌شمار می‌رود.

سنگ خارا یکی از محکم‌ترین و سخت‌ترین سنگ‌ها می‌باشد. به همین خاطر به عنوان مصالح ساختمانی به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود. مقاومت این سنگ در مقابل ساییدگی باعث استفاده گسترده از آن در آزمایشگاه‌ها شده‌است. مقاومت و سختی بالای این سنگ این امکان را فراهم می‌کند که ورقه‌هایی به ضخامت تنها چند میلی‌متر از این سنگ ساخت.

رنگ سنگ گرانیت

رنگ سنگ گرانيت به كانی و شيمی سنگ بستگی دارد و به رنگ های متغيری مانند صورتی، خاكستری، طوسی، سياه و … در طبيعت ديده ميشود.

طیف رنگی متنوع سنگ گرانیت، به دلیل وجود مواد معدنی و کانی‌ها در ترکیبات شیمیایی آن است. مواد معدنی همچون کوارتز، آمفیبول، فلدسپار، پتاسیم، میکا و موسکوویت، رنگ‌ها و الگوهای منحصر به فردی به سنگ گرانیت می‌بخشند. انواع مختلف رنگ‌های گرانیتی، بستگی به میزان غلظت این مواد معدنی در سنگ دارد. رنگبندی‌های متنوع و متعدد گرانیت با توجه به میزان هر کدام از مواد معدنی موجود در آن عبارتند از:

  • کوارتز، رنگ سفید شیری
  • فلدسپار، رنگ خاکستری
  • میکا، رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه
  • آمفیبول، رنگ سبزه تیره
  • موسکویت، رنگ طلایی
  • رنگ صورتی به دلیل فراوانی کانی فلدسپات به همراه پتاسیم

بنابراین ترکیب این مواد معدنی، طیف رنگی متفاوت و متنوعی را خلق می‌کنند.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

کاربرد سنگ گرانیت

گرانيت ها نسبت به سنگ های آهكی مقاوم تر و از استحكام بالاتری برخوردار بوده؛ به همين دليل بيشتر برای استفاده در مكان های پر تردد مانند سنگفرش خيابان ها و ساختمان های اداری و تجاری و ايستگاه هاي مترو, مورد استفاده قرار ميگيرد وبايد بدانيم كه استفاده از گرانيت برای فضاهای داخلی مانند كانتر های آشپزخانه پله های ساختمان و حتی سنگفرش واحد ها نيز بی مانع است. برای نمای ساخنتمان ها نيز گرانیت میتواند انتخاب مناسبی باشد ولی باید در نظر داشت که از اسكوپ كردن سنگ غافل نشد.

از سنگهای گرانیت برای نماکاری ساختمان, سنگفرش, روی کابینت, پله ها و… استفاده میشود. سنگ گرانیت بهترین گزینه برای پله های ساختمان میباشد.

پله های ساختمان به دلیل رفت و آمد زیاد ساییده شده و آلودگی روی آنها مینشیند, بنابراین باید از سنگی مانند گرانیت برای آنها استفاده نمود که مقاومت و دوام بالایی داشته باشد. بهترین مکان برای استفاده از سنگ‌های گرانیت، فضای پارکینگ، کف حیاط، اپن آشپزخانه و سنگ پله و به طور کلی کف‌های پر رفت و آمد می‌باشد.

مزایای سنگ گرانیت

  • تنوع طرح و رنگ

سنگ گرانیت با تنوع بالایی از طرح، رنگ و بافت در طبیعت موجود است و همین امر باعث شده از این متریال برای زیباسازی ساختمان استفاده شود.

گرانیت بدون نیاز به طراحی دارای زیبایی منحصر بفرد است و رنگ های متنوع آن گزینه های بی شماری برای انتخاب پیش روی مصرف کنندگان قرار می دهد.

با استفاده از این محصول به راحتی می توان در فضا هارمونی ایجاد کرد و از همخوانی رنگ آن با سایر عناصر موجود در فضا لذت برد. خاکستری، سفید، مشکی، سبز و قرمز از جمله رایج ترین رنگ های گرانیت هستند.

  • دوام و طول عمر بالا

گرانیت نمونه ای از انواع سنگ ساختمانی است که بدون ایجاد تغییر در ساختار یا رنگ آن در طیف وسیعی از کاربردها کارایی لازم از خود نشان می دهد. برای استفاده از این متریال تنها کافیست آن را پس از استخراج و انتقال به سنگبری به ابعاد مورد نظر برش داد. چنین سنگی سخت و مقاوم است اما در عین حال انعطاف پذیر بوده و اگر تحت فشار یا سایش قرار گیرد به آن هیچ آسیبی وارد نخواهد شد.

  • قیمت مناسب

این محصول در مقایسه با سایر نمونه ها از قیمت مناسب تری برخوردار است؛ زیرا منابع آن به وفور در کشور یافت می شوند. همچنین هزینه های مربوط به نگهداری از آن پایین تر می باشد.

  • همخوانی با سایر مصالح

با استفاده از این سنگ می توان به طرح های بی نظیر در صنعت معماری دست یافت. یکی از مزایای بارز آن قابلیت استفاده در کنار سایر مصالح نظیر فولاد، چوب و شیشه است. از این رو می توان آن را متریالی مکمل برای ساختمان در نظر گرفت؛ زیرا زیبایی و شخصیت خود را به خوبی حفظ کرده و با سایر مصالح سازگاری پیدا می کند.

  • مقاومت در برابر حرارت

استحکام این متریال در برابر حرارت بالا فوق العاده است، از این رو از آن برای ساخت کانتر آشپزخانه استفاده می شود؛ زیرا بدون هیچ نگرانی می توان ظروف داغ را روی آن قرار داد.

  • دوستدار محیط زیست

گرانیت ماده ای خام است که از منابع موجود در طبیعت استخراج می شود، از این رو برخلاف سایر مصالح نیاز به هزینه و وقت بسیار برای تولید ندارد. این ماده بادوام تجدیدپذیر است و حتی سال ها پس از استفاده می توان آن را بازیافت نمود.

ثبت نام در سناماین
  • مقاومت در برابر نفوذ آب

گرانیت سنگی غیر متخلخل است، و در برابر نفوذ آب مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد. از این محصول برای ساخت سینک روشویی، سینک آشپزخانه، کانتر و کفپوش استفاده می شود؛ زیرا آب و رطوبت مقاومت آن را از بین نخواهد برد.

  • مقاومت در برابر خوردگی

این سنگ در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، به همین دلیل اگر بر روی آن مواد شیمیایی ریخته شود دچار آسیب نخواهد شد.

  • مقاومت در برابر خراشیدگی و سائیدگی

این متریال ماده ای سخت و بسیار مقاوم است که در برابر خط و خش آسیب ناپذیر می باشد. این سنگ انتخابی مناسب برای سنگراع پله  است؛ زیرا در اثر رفت و آمد مداوم، دچار سائیدگی نمی شود.

معایب سنگ گرانیت

  • وزن آن بالاست و استفاده از آن بار مرده بر ساختمان وارد می کند.
  • نصب این سنگ به دلیل استفاده از ملات برای چسبندگی، زمان بر است.
  • این سنگ عایق حرارتی و صوتی نیست، در نتیجه منجر به هدررفت انرژی در ساختمان می شود.
  • چسبندگی گرانیت به ملات در حد ایده آل نیست. به همین خاطر به تازگی استفاده از آن به عنوان سنگ نما ممنوع شده است. چرا که احتمال سقوط آن وجود دارد.

معادن گرانیت در ایران

فلات ایران با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص خود در زمره کشورهایی قرار دارد که از لحاظ منابع و معادن طبیعی، غنی و ثروتمند است. در نقاط مختلف ایران، معادن سنگ طبیعی به خصوص سنگ گرانیت به وفور یافت می‌شود. معادن این سنگ گران‌مایه در شهرهایی نظیر همدان، مشهد، نطنز، گیلان، نهبدان، یزد، زنجان، خرمدره و… قرار دارد. سنگ گرانیت استخراج شده از هر کدام از این معادن، دارای بافت و رنگ‌های متفاوت و متنوع است. این موضوع بزرگ‌ترین مزیت برای کشور محسوب می‌گردد، زیرا، ایران را بی نیاز از واردات سنگ و تبدیل به صادرکننده سنگ گرانیت به سایر نقاط دنیا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!