میکا چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

میکا

میکا چیست؟

میکا یک ماده معدنی طبیعی که از مجموعه ای از کانی های سیلیکات تشکیل شده و در ساختار خود دارای مقادیر مختلفی از پتاسیم ، آهن ، آلومینیوم ، منیزیم و آب می باشد.

از ویژگی های مهم این است که دارای مقاومت الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی دارد. بنابر این می تواند در صنایع مختلف کاربرد فراوانی داشته باشد.

استفاده به عنوان یک عایق مناسب بسیار رواج دارد و محصولات مختلفی با استفاده از این ماده معدنی تولید شده است.

این ماده معدنی را می توان به صورت ورق ها و صفحه هایی با ضخامت مختلف در آورد.

به دلیل مقاومت عالی در برابر الکتریکی ، ضریب افت انرژی کم ، خاصیت عایق بندی و مقاومت در برابر ولتاژ بالا ، یکی از مهمترین مواد معدنی مورد استفاده در صنایع برق و الکترونیکی است.

میکا طبیعی کریستال های شش ضلعی با اندازه های مختلف را تشکیل می دهد. میکا معدنی در اصل به شکل کریستالی و به صورت لایه هایی روی هم تشکیل شده وجود دارد که می توان به راحتی آن ها را لایه برداری کرده و به صفحات نازک با قطرهای خیلی کم تقسیم کرد.

مزایای میکا

فواید میکا بسیار زیاد است.

یک ماده معدنی طبیعی است و در  بیش از ۳۰ نوع مختلف وجود دارد ، اما دو عضو متداول این خانواده معدنی عبارتند از موسکویت (میکا سفید) و فلوگوپیت (میکا سبز).

هر دو دارای خواص  ویژه ای هستند که می تواند آن ها را برای کاربردهای مختلف مناسب کند. این دو نوع از دارای خواص منحصر به فردی هستند که  سبب می شود  در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی و تولیدی بتوان از آن ها استفاده کرد.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

در اصل یک ماده عایق مقاوم است و به دلیل ساختار ویژه ای که دارد  می تواند به ورقهای نازک تقسیم شود با توجه به این که خصوصیات عایق بندی خود را حفظ کند.

محصولات به صورت ورق میکا ، لمینت ، میکا رولی و بسیاری از محصولات میکا دیگر تولید می شود.

هنگام قرار گرفتن در معرض گرمای شدید ، در معرض نور ، آب و برق ، پایداری خود را حفظ می کند. در نتیجه در کوره های انفجار و  مخازن استفاده گسترده ای  می شود.

همچنین در کابل های برق ، در سیستم های اعلام حریق و سیستم امنیتی ، و در بخاری و دیگ های بخار  استفاده از میکا رواج دارد. به طور خلاصه ، تطبیق پذیری میکا سبب شده است که  کاربرد گسترده ای در صنایع و بخش های مختلف داشته باشد.

میکا از کجا می آید؟

میکا به شکل سنگی میکا از دل زین استخراج می شود.  

میکا یک نوع مواد معدنی است که به عنوان کانی های سیلیکات شناخته می شوند.  نام میکا به معنی درخشش است. این ماده معدنی در هنگام قرار گرفتن در معرض نور ، جلوه ای  درخشان از خود بروز می دهد.

ورق های میکا یا انعطاف پذیر یا سفت هستند. از ورق های انعطاف پذیر به عنوان فویل عایق یا به عنوان جدا کننده استفاده می شود. فرم سفت و سخت بیشتر در  ساخت و ساز کوره مناسب است .

کاربردهای میکا

یک ماده معدنی شگفت انگیز است که به خاطر ویژگی های خاص خود مخصوصاً مقاومت حرارتی بالا می تواند در طیف وسیعی از محصولات به کار گرفته شود.

برای مثال در صنعت خودرو سازی استفاده از این ماده بسیار رواج دارد. در لنت های ترمز و کلاچ ها از این ماده معدنی استفاده می شود. واشر های حرارتی، عایق باتری اتومبیل از دیگر کاربردهای دربخش خودرو سازی است.

در صنایع  ریخته گری و فولاد ، به عنوان روکش در ریخته گری تولید آهن و آلومینیوم استفاده می شود و ثبات فوق العاده ای را ارائه می دهد ، بنابراین در حفظ دمای پردازش نقش اساسی را  در مدیریت حرارتی بر عهده دارد.

از دیگر کاربردهای می توان به استفاده از آن در صنایع هوا فضا و مصارف نظامی اشاره کرد.

به دلیل سبک بودن و با دوام بودن محصولات ساخته شده با میکا می تواند به عنوان یک عایق حرارتی در بخش های مختلف این صنایع استفاده شود.

برای مثال در فضاهای داخلی هواپیما و قطعات مختلف کاربرد گسترده ای دارد. از دیگر کاربردهای آن می توان به استفاده از آن در بخش خانگی اشاره کرد برای مثال در توستر ، مایکوویو ، سشوار، بخاری و دیگر وسایل برقی و… به وفور از قطعاتی که با میکا ساخته می شوند استفاده می شود.

در رنگ دانه های رنگ ها می توان از میکا استفاده کرد چون که باعث روشن تر شدن رنگدانه های رنگی می شود.

استفاده از در تولید خمیر دندان و مواد آرایشی به سبب براقیت و درخشان بودن آن نیز رواج دارد. استفاده از به عنوان عایق آب در زیر شیروانی ها و در بلوک های بتونی نیز رایج است. در کار باغبانی نیز با اضافه کردن مقداری کمی به خاک می توان خاصیت خاک را بیشتر کرد.

انواع  میکا

عبارتست از:
• مسکوویت – میکا برپایه پتاسیم، معمولا بدون رنگ تاسبز کمرنگ
• فلوگوپیت – میکا برپایه منیزیم که به رنگ زرد تا قهوه ای تیره می باشد.
• ورمیکولیت – بیوتیت آبدار که به صورت فلس های برنزه – زرد یافت می شود.
• لپیدویت – میکا برپایه لیتیم با ته رنگ متمایل به بنفش
میکاهای دیگر، باارزش تجاری کمتر شامل زینوالدیت (میکا برپایه لیتیم – آهن) که خاکستری تاقهوه ای است. بیوتیت (میکای سیاه برپایه سیوم – آهن) ورسکوئلیت (میکای وانادیم – پتاسیم- منیزیم ) است که میتواند سبز تا قهوه ای باشد.

مسکوویت

مسکوویت به طور رایج در گرانیت ها و پیگماتیت ها به صورت جز اصلی سنگهای بلورین پتاس وآلومین بالایی دارند پیدا می شود. مسکوویت درسنگهای آتشنشانی نایاب است.

فلوگوپیت

فلوگوپیت ازکلمه یونانی فلوگوپوس به معنی” آتش مانند” اقتباس شده است از نظر ارزش تجاری در درجه دوم اهمیت قرار دارد، به علت خواص تقویت کننده وگرمایی اش مورد توجه می باشد، ذاتا به آسانی ورقه شده و به نسبت های زاویه ی بالا وچگالی های حجمی پایین منجر می شود.

لپیدولیت

لپیدولیت، میکایی برپایه لیتیم بافرمول شیمیایی، که جایگزینی لیتیم را با آلومینیوم نشان می دهد می باشد و ازنظر صنعتی به استثنای منبع لیتیم، مورد تقاضا نمی باشد. به پگماتیت های گرانیتی مرتبط با دیگر کانی های حاوی لیتیم ازقبیل تورمالین، بریل واسپودومن محصور می شود. دیگر میکاهای برپایه لیتیم شامل زینوالدیت، کریوفیلیت و ماناندونیت می شوند.

ورمیکولیت

ورمیکولیت ها شامل تعداد زیادی ازکانی های میکادار می شوند و باکلریت ها ارتباط نزدیکی دارند ولی ازنظر ترکیب شیمیایی به طور وسیعی متغیر می باشند.

آنها عمدتا محصولات دگرسانی مسکوویت، بیوتیت وفلوگوپیت هستند که بسیار آبدار شده اند، رخ میکایی را حفظ می کنند ولی لایه های عموما نرم، غیر کشسان وخم شو می باشند.

ورمیکولیت ها ارزش تجاری خود را ازدرجه ی بالای آب دارشدن، که به آنها کیفیت منحصر به فرد پوسته پوسته شدن یا توانایی منبسط شدن به چندین برابر حجم شان باقرارگرفتن درمعرض حرارت وتکامل بعدی آب محتوی می دهد، به دست آورند. به علت این کیفیت منحصر به فرد، ورمیکولیت ها نسبت به میکاها بازار بیشتری دارند.

برخی از تامین کنندگان میکا در سناماین👇

خرید و فروش میکا در سناماین-۱

خرید و فروش میکا در سناماین-۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!