گزارش آماری مس

گزارش آماري وضعيت مس

فلز مس جزء اولین عناصری است که توسط بشرشناخته شده و در ساخت ظروف و ابزار کشاورزی وجنگ مورد استفاده قرار گرفته است.

این عنصر باعلامت اختصاری ( Cu ) و رنگ تقریباً قرمز مایل به نارنجی (مسی) و عدد اتمی ۲۹ شناخته شده و معمولاً به صورت اکسیده، سولفوره و طبیعی (فلز خالص مس) در طبیعت یافت میشود.

از ویژگیهای شاخص این عنصر میتوان به خاصیت شکل پذیری و رسانائی الکتریکی و حرارتی بسیار بالای آن اشاره نمود. به لحاظ محیط تشکیل، کانیسازی مس در تمامی شرایط زمین شناسی اتفاق میافتد، هرچند این ذخایر عمدتاً با فعالیتهای کوهزایی و فرآیندهای مرتبط با آن در مرز صفحات همگرا، وابستگی تنگاتنگی نشان میدهند و بیشترین تمرکز آنها متعلق به دوران دوم (مزوزوئیک) و به ویژه دوران سوم(سنوزوئیک) زمینشناسی میباشد.

فعالیت معدنکاری در معادن مس دنیا به دو صورت روباز (عمدتاً) و زیرزمینی انجام میشود. عمده کاربردهای مس در ماشین آلات مهندسی، صنعت الکترونیک، صنایع شیمیایی (تولید کننده آفت شیمیایی) و متالورژی (به منظور ساخت آلیاژ برنج) میباشد.

کشور ایران به دلیل جایگاه زمین شناسی مناسب و قرارگیری بر روی یکی از دو کمربند فلززائی مهم مس جهان (آند و آلپ- هیمالیا) به عنوان یکی ازمناطق دارای پتانسیلهای مهم اقتصادی مس در دنیا شناخته شده است. بر اساس مطالعات انجام شده برروی انواع کانسارهای مس کشور استنباط میشود که این کانسارها به لحاظ چگونگی تشکیل (ژنز) دارای منشأ ماگمائی و یا هیدروترمالی-ماگمائی هستند.

بر اساس اعلام سازمانهای بین المللی ( USGS- 2018 ) مجموع ذخایر قطعی مس جهان حدود ۷۹۰ میلیون تن است که عمده آن در کشور شیلی قرار دارد. ذخایر قطعی مس شیلی ۱۷۰ میلیون تن عنوان شده است . پس از شیلی، استرالیا و پرو به ترتیب با ۸۸ میلیون و ۸۱ میلیون تن در رتبه دوم و سوم قرار دارند. مکزیک و آمریکا با ۴۶ و ۴۵ میلیون تن در مقامهای بعدی قرار دارند. ایران با حدود ۲۰ میلیون تن ذخیره قطعی، سهم ۴ درصدی از ذخایر دنیا را در بر می گیرد (ایمیدرو۲۰۱۶ )

گزارش پيش رو ( تهیه شده توسط پايگاه ملي داده هاي علوم زمين )به بررسي آماري وضعيت مس در ايران در توالي زنجيره تأمين اين ماده معدني پرداخته است .

گزارش آماري وضعيت مس.PDF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!