سنگ لاشه چیست؟

سنگ لاشه

سنگ لاشه چیست ؟

سنگ لاشه ، سنگي است كه نتوان آنرا بعنوان سنگ تزئيني بكار برد،ولي قابليت استفاده جهت ساخت ديواره ها و استفاده در ساخت پلها و… را داشته باشد. همچنين در كارخانه هاي براي توليد پودر سنگ استفاده مي شود. 

عموم سنگهاى ساختمانى که بصورت مالن (سنگ تراشيده و چکش خورده) يا اشکال غيرمنظم براى پى ساختمان، ديوار و پايه پل بکار مى روند در رديف سنگ لاشه قرار دارند. به عبارت ديگر معادن سنگى که سنگ قواره و کوپ نمى دهند به این صورت مورد استفاده و بهره بردارى قرار مى گيرند.

کاربرد

این سنگ ها کاملا طبیعی و بدون برش استفاده می شوند. به همین دلیل قاعدتا از آن ها برای نمای ظاهری ساختمان ها استفاده نمی شود، چرا که ساختاری تزئینی ندارند. کاربرد عمده این سنگ ها در بناهای ساختمانی به جای استفاده از سیمان و بلوک است. ساختار مستحکم و سنگین این سنگ ها در کنار مقرون به صرفه بودن شان، آن ها را به عنوان مصالح مناسب برای راهسازی و ساختمان سازی تبدیل کرده است.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

انواع 

جالب است بدانید که خود این سنگ ها بر اساس منابع اولیه تولید و استخراج شان به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. برای نمونه به برخی از آن ها که منشا کلسیم کربنات دارد را با عنوان سنگ لاشه تراورتن می شناسند. کاربرد عمده این سنگ ها در صنایع هنری و مجسمه سازی و همچنین تولید موازییک و انواع سنگ های مصنوعی است.

دسته دیگر سنگ هایی که زیر دسته هستند، نمونه هایی با عنوان سنگ لاشه ورقه ای است. استخراج این سنگ ها از بافت های کوه و مناطق طبیعی است و استخراج آن ها به صورت ورقه ورقه ای صورت می گیرد. این سنگ ها به دلیل ساختار طبیعی و مستحکمی که دارند در ساخت و ساز های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند.

چرا سنگ لاشه ، سنگ تزئینی نیست

در طبیعت موجودند و حاوي كانه قابل تفكيك در شرايط كنوني نیستند. بنابراین عمل آوري آن رايج و معمول و يا مقرون به صرفه نیست. بنا به تشخيص وزارت معادن و فلزات سنگ تزئيني نيست اما مشخصات آن با توجه به کاربرد آن در صنعت مطرح مي شود. به عنوان مثال: سنگ‌هاي پي و ديوار، سنگ‌هاي ديواره هاي سنگي، سنگ‌هاي قابل مصرف در راه سازي و… از مصارف عمده سنگ لاشه مي باشند که هر يک از اين سنگ‌ها داراي مشخصاتي مانند نوع بافت، وزن مخصوص، مقاومت فشاري است.

سنگ لاشه

معادن 

معادن سنگ لاشه تابع نزديکى به شهر يا محل مصرف و سهولت در استخراج و ضخامت لايه است به نحوى که براحتى بتوان از آن، قطعات مناسب و قابل حمل، استخراج نمود. در صورتى که داراى کليواژ، دياکلاژ و درزه وشکاف باشد و درزه‌هاى موجود در آن نسبت به هم داراى فاصله کمى باشند به هنگام استخراج نيز مقدار زيادى از این سنگ ايجاد مى‌شود. در صورتى که مقاومت سنگ کم باشد نيز مقدار زيادى از این سنگ توليد مى شود به عنوان مثال سنگ آهکهاى مارنى که درصد کمى رس دارند به سادگى برش خورده و صيقل داده مى شوند. سنگ لاشه نسبت به سنگ آهکهاى خالص مقاومت کمترى دارند و به زودى فرسوده مى شوند. براى اغلب سنگهاى ساختمانى مقاومت فشارى در حدود ۴۰۰ کيلوگرم کافى است ولى حتى المقدور بايد ميزان مقاومت فشارى سنگ لاشه بيش از اين مقدار باشد.

ثبت نام در سناماین

کاربرد سنگ لاشه تراورتن (کربنات کلسيم) در صنعت

سنگ لاشه حاصل از استخراج سنگ تراورتن در صنايع مختلف کاربرد دارد که در مطالعه حاضر صنايع مصرف کننده اين مواد شناسايى گرديده اند.

از جمله موارد مصرف در صنعت عبارتند از: ساخت ظروف سنگى، سرغليان، حجارى وديگ سنگى، مصنوعات هنرى، مجسمه سازى، يادبودها، پودر سنگ و خرده سنگ (پودرسنگ و خرده‌سنگ براى توليد دى‌اکسيد کربن، پوست‌کنى برنج، خمير کاغذ، صابون سازى و صنعت شيشه مورد استفاده قرار مى گيرند)، سنگ موزائيک، سنگ مصنوعى، مصرف به عنوان پرکننده (به عنوان پرکننده در تهيه آسفالت، کود شيميايى، حشره کشها، رنگ سازى، لاستيک سازى، پلاستيک سازى و مصالح ساختمانى مورد استفاده قرار مى گيرد)، در صنايع شيميايى، آرايشى، توليد کاغذ، سنگ‌فرش و يا ساير مصالح ساختمانى نظير سيمان، پرکردن بين ديوارها، شفته ريزى، ملات بتن، آسفالت، شن و ماسه مى‌باشد که در استحکام و دوام سنگ لاشه ساختمان بسيار مؤثر و مفيد واقع مى‌شوند.

برخی از تامین کنندگان سنگ لاشه در سناماین👇

خرید و فروش سنگ لاشه در سناماین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!