مهارتهای نوشتن (قسمت اول)

ایده کلیدی : رویکرد خواننده محور را انتخاب کنید .

درست همان‌طور که اگر یک شرکت نتواند نیازها و نگرش‌های مشتریانش را در نظر بگیرد، با آن‌ها ارتباط برقرار نخواهد کرد، اگر خوانندگان خود را، و خواسته‌های آن‌ها و نحوه ترجیح آن‌ها برای دریافت اطلاعات را درک نکنید ، با آن‌ها ارتباط برقرار نخواهید کرد. فکر کردن ، نوشتن پیش‌نویس ، سازماندهی و ویرایش دیدگاه‌های خوانندگان، نظم و ترتیب را بهبود می‌بخشد و عملکرد را پیش می‌برد. وقتی خوانندگان می‌فهمند که شما می‌خواهید چه چیزی را به آن‌ها منتقل کنید و مراحل بعدی آن‌ها چه باید باشد . این ، کار آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

پیام اصلی خود را به‌روشنی بیان کنید .

هنگامیکه هدف نوشته‌ی خود را شناسایی کردید و مخاطبان خود را در نظر گرفتید، وظیفه‌ی بعدی شما این است که پیام اصلی را که می‌خواهید خوانندگان شما به خاطر بسپارند را جدا کنید. این پیام باید روشن و مختصر باشد. معمولاً فقط یک یا دو جمله است .

پیام خود را کوتاه و ساده نگه دارید .

 اگر نوشته ، اطلاعات مورد نیاز را بیان کند ،کوتاه‌تر بهتر است. کوتاه نگه‌داشتن نوشته شما ، متمایز بودن پیام اصلی شما را تضمین می‌کند . صرفه‌جویی در کلمات همچنین باعث صرفه‌جویی در وقت ارزشمند خوانندگان شما می‌شود .

استراتژی تحویل خود را در نظر بگیرید .

نویسندگان کارآمد می‌دانند که حتی یک متن خوب نوشته‌شده نیز تاثیر خود را از دست خواهد داد اگر از طرف فرد مناسب، در زمان مناسب و در قالب مناسب نباشد. قبل‌از شروع به نوشتن، در نظر بگیرید که ارتباطات از چه کسی باید حاصل شود. همچنین در نظر بگیرید که آیا نوشته خود را خیلی زود یا خیلی دیر می‌نویسید. اگر شما خیلی زود بنویسید، مردم آماده نیستند تا روی مسئله‌ای که شما مطرح می‌کنید تمرکز کنند. اگر خیلی منتظر بمانید، فرصت ارائه پیشنهاد یا جلوگیری از بروز مشکل را از دست خواهید داد. در درنهایت قالب نوشتار شما نیز بر متأثر کردن آن اثر می‌گذارد. هدفتان، مخاطبانتان و اطلاعاتی را که می‌خواهید هنگام انتخاب قالب منتقل کنید، در نظر بگیرید.

سناماین نمایشگاه مجازی

از شکل اجمالی طوفان مغزی استفاده کنید .

طرح کلی طوفان مغزی یک تکنیک فرم آزاد برای یادداشت‌ برداری ایده‌ها به همان سرعتی است که به ذهن شما می‌رسد. انجمن آزاد که توسط طرح کلی طوفان مغزی تشویق می‌شود ، به تقویت خلاقیت شما کمک می‌کند . این روش به‌ویژه هنگام نوشتن با یک گروه مفید است ، زیرا ایده‌های همه افراد را در ابتدای فرایند به تصویر می‌کشد .

برای ایجاد طرح کلی طوفان فکری :

– وسط یک ورق کاغذ دایره‌ای بکشید .

– هدف خود را در داخل دایره بنویسید . به یاد داشته باشید ، هدف شما دلیل نوشتن نوشته ‌است . این کار را ساده انجام     دهید : با کلمه “شروع” آغاز کنید و یک فعل عملی مانند “راضی کردن” (قانع کردن) را در آن بگنجانید .

– همان‌طور که به ایده‌های مرتبط با موضوع خود فکر می‌کنید، مانند پره‌های چرخ از دایره خط بکشید و هر ایده را روی یک خط بنویسید .

– اگر یک ایده از ایده‌های دیگر مربوط به آن الهام می‌گیرد ، خطوط بیشتری را از آن خط خارج کنید و ایده‌های خود را بر روی آن بنویسید.

– اگر ایده‌ای به ذهن شما خطور کرد که کاملاً جدا از ایده‌هایی است که تا کنون نوشته‌اید ، خط جدیدی را از دایره مرکزی ترسیم کنید .

– به ایجاد دایره‌ها ، رسم خطوط از دایره مرکزی و سایر خطوط ادامه دهید .

مراقب باشید که دسته‌های اصلی ایده را که از دایره مرکز خارج می‌شوند ، تعریف کنید . هنگامی‌که آن‌ها را سازماندهی کردید این ایده‌ها موضوعاتی هستند که می‌خواهید در مقاله خود بپوشانید .

تلاش برای نوشتن آزاد

هنگامی‌که در قالب نویسنده هستید ، نوشتن آزاد اغلب بهترین راه‌حل است. مانند طرح کلی طوفان فکری، نوشتن آزاد اجازه پرسه‌زدن به تخیل شما را می‌دهد و بیان ایده‌های فوق‌العاده را چه روی صفحه نمایش و چه روی کاغذ تسهیل می‌کند . مهم‌ترین قانونی که باید درباره نوشتن آزاد به خاطر بسپارید این است که هیچ قانونی وجود ندارد . برای استفاده از روش آزاد :

– قلم را روی کاغذ یا انگشتان خود را روی صفحه‌ی کلید قرار دهید و اجازه دهید ذهن شما پرسه بزند.

– هرچیزی که به ذهن شما می‌رسد را بنویسید، حتی اگر هیچ ارتباطی با موضوع نوشتن شما نداشته باشد.

– حداقل ده دقیقه برای به جریان انداختن ایده‌ها در نوشته‌ی آزاد وقت بگذارید.

– کارهای خود را ویرایش نکنید. اگر با رایانه‌ی خود کار می‌کنید، تاریک شدن صفحه ممکن است مانع ویرایش زودرس شما شود.

هنگامی‌که نوشتن آزاد را به پایان رساندید، آنچه را که تنظیم کرده‌اید بخوانید و نکات و ایده‌های مهم را مشخص کنید . سپس آن نقاط را در دسته‌های منطقی سازماندهی کنید . همان‌طور که در یک طرح کلی طوفان مغزی یا مشابه آن فکر می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!