از ماسه سیلیسی چه می دانید؟

ماسه سیلیسی

ماسه سیلیسی چیست؟

شن و ماسه سیلیسی یک ماده گرانول طبیعی است که از سنگهای معدنی و ذرات معدنی تشکیل شده است اما دقیق تر از شن و سنگی تر از سیلت است.

سیلیس همچنین می تواند به یک کلاس بافتی نوع خاک یا خاک اشاره کند؛ یعنی خاکی که بیش از ۸۵ درصد ذرات آن را، ذرات به صورت توده ای تشکیل می دهد.

ماسه سیلیس ریخته گری چیست؟

سیلیس فرآوری شده که در صنایع مختلف ریخته گری به عنوان قالب از آن استفاده می شود را ماسه سیلیس ریخته گری می گویند.

از معادن سیلیس ، مواد معدنی سیلیسی استخراج شده و و پس از گذراندن مراحل مختلف ماس سیلیسی استحصال می شود.

همچنین این ماسه سیلیس ریخته گری در کارخانه ابتدا فراوری شده و سپس خردشده و شستشو داده می شود و پس از آن خشک شده و در ۸ سایز مختلف به میزان مناسب محل مصرف دانه بندی می شوند.

کاربرد ماسه ریخته گری

برای قالب های ریخته گری فلزات مثل فولاد، آهن سیاه، آلومینیوم، مس ؛ به عنوان نسوز در ساختن کوره های سرامیک، شیشه، سیمان و … از کوارتز به دلیل مقاومت بالای آن استفاده می شود.

همچنین از قالب ای ماسه ای برای قالب گیری های تر ( مرطوب ) که از ماسه نرم، آب و خاک رس تشکیل شده است بیشترین کاربرد را در ریخته گری ماسه ای دارد.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

مزایای ماسه ریخته گری  

 ماسه های ریز دانه سبب زیاد شدن و بالا رفتن استحکام قالب ها می شود.

همچنین برای اکثر ریخته گری های ماسه ای از ماسه سیلیسی استفاده می شود که در طبیعت به مقدار فراوان وجود دارد و دسترسی آن نیز آسان و ارزان است.

قالب های ماسه ای را می توان در کوره قبل از ریختن مواد مذاب خشک کرد. قالب های ماسه ای از قالب های تر محکم تر بوده و دقت ابعاد زیادی را دارد. همچنین سیلیس ریخته گری مقاومت بالایی در دمای ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد را دارد.

همچنین ماسه سیلیس صنعتی از بخش های مهم در صنعت ریخنه گری فلزات غیر آهنی و آهنی است.

قطعه های فلزی مثل قالب شیرآلات، از قالب ماسه سیلیس هستند که شکل خارجی آن ها شکل می گیرد. سیلیس به علت اینکه نقطه جوش بالایی دارد و محدوده ی انبساط آن پایین است باعث تولید هسته ی پایدار و قالب سازگار با تمام دماها می شود.

بیماری های احتمالی استنشاق ماسه سیلیسی

سیلیکوزیس ساده مزمن

این نوع بیماری با گذشت بیش از ده سال تماس با ذرات قابل استنشاق حاوی کمتر از ۳۰% کوارتز ایجاد می شود . علائم این نوع تنگی نفس کوششی است .

ثبت نام در سناماین

سیلیکوزیس تحت حاد تسریع شده

این نوع بیماری پس از ۲ الی ۵ سال تماس با مقادی بیشتری از ذرات قابل استنشاق حاوی بیشتر از ۳۰% کوارتز ایجاد می شود .

این نوع سیلیکوزیس مشابه سیلیکوزیس مزمن است اما در زمانی کوتاهتر نسبت به نوع مزمن ایجاد شده و عارضه فیبروز پیشرونده وسیع  در آن بیشتر است .

سیلیکوزیس حاد

بیماری است که کارگران در معرض تماس با غلظت های بسیار زیاد گرد و غبار ماسه سیلیسی آزاد در طی یک دوره چند ماهه ایجاد می شود .

علائم این نوع بیماری منجر به حال عمومی بسیار بد بیمار و حتی مرگ شخص می شود .

برخی از تامین کنندگان ماسه سیلیسی در سناماین👇

خرید و فروش ماسه سیلیسی در سناماین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!