اکسید منیزیم چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسید میزیم

اکسید منیزیم چیست ؟

اکسید منیزیم (به انگلیسی: Magnesium oxide) با فرمول شیمیایی MgO یک ترکیب شیمیایی می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، پودر سفید است و ماده‌ای عایق الکتریکی به‌شمار می‌آید که توانایی انتقال حرارت خوبی دارد.

کاربرد اکسید منیزیم

  • به عنوان ماده نسوز ، یعنی ماده ای که از نظر فیزیکی و شیمیایی در دماهای بالا پایدار است ، کاربرد دارد. دو ویژگی مفید هدایت حرارتی بالا و هدایت الکتریکی کم را داراست .
  • MgO به علت داشتن خواص بافری و قیمت ارزان و راحتی حمل و نقل به طور گسترده به عنوان مؤثرترین ترکیب تثبیت کننده فلزات در سیمان پرتلند ، آهک ، پودرهای ریخته گری ، ملزومات تولید برق و محصولات مختلف تخصصی در نظر گرفته می شود.
  • MgOیکی از مؤلفه های سیمان پرتلند در بخش و فرایند خشک کردن است.
  • در کاربردهای کشاورزی ، شیمیایی ، ساختمانی ، زیست محیطی و سایر کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است. از MgO به عنوان ماده اولیه نسوز برای ساخت کوره و بوته ذوب استفاده می شود.
  • ماده اصلی تولید مواد مقاوم کننده به آتش fireproof در صنعت مصالح ساختمانی است. درصنعت ساختمان ، دیواره های پیش ساخته از اکسید منیزیم چندین ویژگی جذاب دارند: مقاومت در برابر آتش،  مقاوم در برابر موریانه ، مقاومت در برابر رطوبت ، مقاومت در برابر پوسیدگی و کپک و همچنین مقاومت مکانیکی خوب.
  • از آنجا که بافر اسیدی خوبی است و همچنین اثربخشی مناسبی در تثبیت و پایدار سازی فلزات سنگین محلول در آب را دارد ، به طور گسترده ای در اصلاح خاک و اصلاح آب های زیرزمینی ، تصفیه فاضلاب ، تصفیه آب آشامیدنی ، تصفیه هوا و تصفیه آبهای صنعتی  مورد استفاده قرار می گیرد. و نکته بسیار مهم این که محصولاتی که جهت فناوری های تثبیت فلزات به بازار عرضه می شوند ، شرایط pH مناسبی را در سفره های آب زیر زمینی ایجاد نمی‌کنند ، در حالی که MgO یک شرایط ایده‌آل با pH 8-10 ایجاد می کند

سایرکاربرد ها

  • منیزیم مانند آلومینیم محکم و سبک است بنابراین اغلب در چرخهای مرغوب که mag wheels نامیده می شوند بکار می رود.
  • آلیاژ این فلز در ساخت هواپیما و موشک ضروری است.
  • منیزیم در صورتیکه بعنوان عامل آلیاژ ساز بکار رود خصوصیات تولیدی ، مکانیکی و جوش خوردن آلومینیم را ارتقا می دهد.
  • عامل افزودنی برای پیشرانهای معمولی و مورد استفاده در تولید گلوله های کوچک گرافیت در چدن.
  • عامل کاهنده برای ساخت اورانیم خالص و فلزات دیگر از نمکهایشان.
  • هیدروکسید آن در شیر منیزی ، کلرید و سولفات آن در سولفات دومنیزی و سیتراتهای آن در پزشکی کاربرد دارند.
بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

کاربرد در پزشکی

حلالیت این ماده در آب ضعیف است و ضعیف از روده جذب می شود. به همین دلیل ، برای اصلاح کمبود منیزیم نسبتاً ناکارآمد است. برای تسکین سوزش سر دل و سوء هاضمه ، به عنوان یک آنتی اسید ، مکمل منیزیم و به عنوان یک مسهل کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این ماده برای بهبود علائم سوء هاضمه استفاده می شود. عوارض جانبی این ماده ممکن است شامل حالت تهوع و دل درد باشد. برای به دست آوردن اثر ملین بایست به میزان مناسبی مصرف شود تا به عوارض جانبی مصرف طولانی مثل آنترولیت  منجر به انسداد روده نشود.

تقسیم بندی 

بر اساس دمای کلسینه کردن به سه دسته زیر تقسیم بندی می شود که هر کدام دارای خواص و کاربردهای متفاوتی هستند.

۱٫اکسید منیزیم کلسینه (Caustic)

۲.اکسید منیزیم زینتره (Dead burned)

۳.اکسید منیزیم فیوز (Fused)

اکسید منیزیم کلسینه (کاستیک) در دو گرید کشاورزی (خوراک دام و طیور) و گرید صنعتی تولید می شود.

فرآیند تولید 

یک ماده معدنی با فرمول شیمیایی MgO است که از کلسینه کردن (حرارت دادن) سنگ معدن منیزیت (کربنات منیزیم MgCO3) تولید می شود. بدین صورت که پس از استخراج سنگ معدن منیزیت، طی عملیات های خالص سازی مختلف از قبیل خردایش، دانه بندی، شستشو، جداسازی به وسیله آهنربا و فلوتاسیون، این ماده فرآوری می شود. پس از خالص سازی منیزیت، آن را کلسینه می کنند. کلسینه کردن در دماهای مختلف سبب تولید اکسید منیزیم با اکتیویته های (سرعت واکنش پذیری) متفاوت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!