سرند؛ انواع و کاربردهای آن

سرند

سرند چیست؟

سرند نام نوعی غربال سیمی است که برای بیختن خاک و شن به کار می‌رود (بیختن خاک و شن یا چیز دیگر با سرند). در اصل سرند یعنی خاکبیز، غربال، غربیل و این مخالف الک کردن است. دستگاه سرند، دستگاه غربالی است که بدان جو و امثال آن (غربال سیمی درشت چشمه برای بیختن خاک و غله.) و این نوعی از غربیل است که چشمه های آن گشاده بود و بیشتر با وی خاک بیزند.از این دستگاه در خطوط مختلف تولیدی استفاده می گردد.

 از سرند به جهت جداسازی تمامی مواد زائد و ضایعات نا خواسته و همچنین ناخالصی ها ی موجود در مواد اولیه استفاده می گردد.این دستگاه در واقع ، عملیات الک مربوط به تسویه مواد اولیه اولیه جداسازی مواد را در سایزهای مختلف انجام می دهد و در ابعاد ، انواع و حجم های مختلف با تناژ خروجی متنوع قابل تولید می باشد.سیستم سرند میتواند مختص استفاده در خطوط تولیدی خود از جمله خطوط فرآوری مغز تخمه و خشکبار بوده که از آلیاژهای بسیار با کیفیت از جمله استنلس استیل باشد. سیستم داخلی دستگاه ، متشکل از توری های مختلف در یک تا چهار طبقه می باشد و بسته به نوع کارکرد خطوط تولیدی متفاوت می باشد.

سرندها تجهیزاتی هستند که جهت دانه بندی و تفکیک مواد معدنی و صنعتی از۳۵۰ میکرون تا ۳۵۰ میلیمتر به کار رفته و بنا بر نیاز در یک یا چند طبقه تولید می گردند و طبقات به نحوی بر روی یکدیگر نصب می گردند که چشمه های آنها از بالا به پایین کوچک می شود. وزن مشخصی از ماده مورد نظر بر روی طبقه فوقانی سرند ریخته می شود و مجموعه سرندها بر روی دستگاه مخصوص سرند گردان قرار می گیرند که با مکانیزم مناسبی سرندها را به حرکت در می آورد (لرزشی، نوسانی، نوسانی-لرزشی) به نحوی که همه دانه ها بتوانند با سطح سرند تماس حاصل کنند و سپس مواد باقیمانده بر روی هر سرند توزین گردند.

کاربرد انواع سرند صنعتی

سرند های صنعتی را از جنس فولاد مستحکم می سازند. این نوع دارای توری هایی با طول و عرض های متفاوت هستند که هر کدام کاربردهای گوناگونی دارند.

  • ارتعاشی یا ویبره ای

سرند‌ارتعاشی یا ویبره ای دارای ساختمان محکم و مقاومی هستند که از آن برای جدا سازی مواد از ۳۵۰ میلی متر تا ۵۰۰ میکرون استفاده می شود. این نوع دارای قابلیت نصب و تعویض سریع و آسان توری با استفاده از کرپی هستند.

  • ‌گریزلی

سرندهای گریزلی را از جنس فولاد ضد سایش می سازند تا در برابر ساییده شدن مقاوم باشد. این نوع دارای شبکه هایی با سطح مقطع ذوزنقه و برای الک کردن دانه های درشت تر کاربرد دارند.

  • شاتونی

سرند‌شاتونی یا سرند‌رفت و برگشتی از لحاظ عملکرد شبیه به الک های دستی هستند؛ به این صورت که با حرکت های رفت وبرگشتی، باعث جدا سازی مصالح می شوند. این نوع معمولا برای کارخانه های کوچک و یا متوسط مورد استفاده قرار می گیرید.

سرند

کاربرد انواع دستگاه سرند صنعتی

بسیار کاربردی بوده وعلاوه بر صنایع ساختمان سازی، در صنایع مختلف از جمله صنایع شیمیایی،دارویی و یا صنعتی مانند خاک، حبوبات و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه از دسته ابزارآلاتی است که به کمک لرزش کار می‌کند. لرزش این دستگاه به کمک موتور ویبره ایجاد می‌شود. این دستگاه عموما از جنس استیل، آهن و یا نیمه استیل طراحی و تولید شده است.

  • دستگاه سرند خاک و ماسه

یکی از پراستفاده ترین و بزرگترین دستگاه ها مربوط به صنعت ساختمان سازی می باشد. از این دستگاه برای جدا کردن مصالحی مثل شن و ماسه، جدا کردن ضایعاتی مثل شاخه و برگ و… استفاده می شود.

  • دستگاه سرند حبوبات

یکی دیگر از کاربردهای مهم الک کردن حبوبات است. از این دستگاه در کارخانه های تولیدی حبوبات برای جدا کردن دانه های ریز و درشت حبوبات استفاده می شود. این کار باعث افزایش کیفیت محصول و در نتیجه افزایش فروش می شود. به عنوان مثال در کارخانه های تولیدی زیتون، با استفاده از این دستگاه زیتون های درشت و ریز از یکدیگر جدا می شوند.

  • دستگاه سرند کارخانه کاغذسازی

استفاده در کارخانه های کارتن سازی و کاغذ است که برای جدا کردن چسب و نایلون از خمیر کاغذی استفاده می شوند.

ثبت نام در سناماین

مزایای استفاده از سرند

در برخی از صنایع مرحله دانه بندی از اهمیت بالایی برخوردار است، صنایعی مانند، صنایع غذایی و خوراکی. به طور مثال در صنایع غذایی تفکیک محصول ریز و درشت در محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد. به طور مثال در تولید و بسته بندی حبوبات، اندازه دانه ها در قیمت نهایی تاثیر گذار است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!