پیکور؛ کاربردها و انواع آن

پیکور

پیکور چست؟

پیکور یک ابزار تخریب است. پیکور یک نام و نشان کلی برای تمامی ابزارهای ریز و درشتی هستند که به منظور تخریب بتن، سنگ و آسفالت استفاده می‌شوند. پیکور‌ها نیز بر اساس کاربرد، توان و قدرت، اندازه و نیروی مصرفی به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. در انتخاب نوع مناسب باید مؤلفه‌هایی همچون نیروی مصرفی، توان و اندازه پیکور را در نظر گرفت تا یک نوع متناسب با پروژه پیش رو را انتخاب کرد.

در ایران، نظرات مختلفی در خصوص چیستی آن عنوان شده است. بعضی عنوان می‌کنند که پیکور صرفاً اشاره به چکش برقی دارد. برخی نیز از آن به عنوان یک چکش هیدرولیکی یاد می‌کنند. بسیاری هم اصطلاحی عمومی و کلی برای ابزارهای تخریب بتن و سنگ در نظر می‌گیرند که این مورد آخری کمی منطقی‌تر به نظر می‌رسد. برای نمونه چکش تخریب و بتن کن هر دو یک پیکور محسوب می‌شوند.

کاربردهای پیکور

  • کاربرد در مصارف شهری مربوط به راهسازی، خیابان سازی، تعمیرات پیاده رو‌ها و خیابان، کارهای عمرانی و ساختمانی، کندن زمین‌های سخت برای تعمیرات مسیرهای آب و فاضلاب و خطوط زیر زمینی برق و مخابرات می‌شود.
  • در معادن بزرگ برای استخراج کردن ابتدا از مواد منفجره استفاده می‌کنند تا صخره‌های بزرگ به تکه‌های کوچک‌تری تقسیم شوند، سپس با استفاده از پیکور هیدرولیکی که بر بیل سوار هستند آن قطعات را هم به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند.
  • از مهم‌ترین کاربردهای چکش، خرد کردن صخره‌های بزرگ، کندن صخره از کوه، تخریب سازه‌های بتنی، آسفالت جاده‌ها همچنین کار‌های مرتبط با حفاری تونل و به‌طور کلی انجام عملیات تخریبی است.
  • تخریب سطوح و احجام سنگی یا بتنی را که به دلایلی نمی‌توان با مواد منفجره و یا کمپرسور آن‌ها را تخریب کرد.

انواع پیکور

پیکور‌ها را بر اساس قدرت و انرژی که مصرف می‌کنند به انواع مختلفی دسته بندی کرده‌اند. در ادامه به دسته بندی پیکور بر اساس انرژی مصرفی پرداخته شده است.

  • برقی

پیکورهای برقی بعد از پیکورهای بادی روی کار آمده‌اند و استفاده از آن‌ها در تخریب سازه‌های مختلف روز به روز افزایش می‌یابد که دلیل عمده آن قدرت بالای این نوع از پیکورها است. در کارهای ساختمانی برای تخریب انواع بتن غیر مسلح و بتن مسلح تخریب آجر، سنگ، کاشی، ملات، خاک و سنگ استفاده می‌شوند. این نوع در اندازه‌های مختلف بر اساس وزن دسته بندی می‌شوند و از ۶ تا ۳۲ کیلوگرمی در دسترس هستند. پیکورهاب برقی به چکش تخریب ۱۱ کیلویی , ۱۴ کیلویی , ۱۸ کیلویی یا چکش تخریب ۳کیلویی دارد یا بصورت بتن کن ۳۲ کیلویی و بتن کن ۳۶ میلیمتر بتن کن ۴۰ میلیمتر و بتن کن ۵۰ میلیمتری که بر حسب مته های بسته شوده بروی پیکور تقسیم شوده است , پیکور های بادی نیز به همین صورت تقسیم می شود .

  • بادی

در این نوع از پیکور، هوای فشرده‌ای که توسط کمپرسور تولید می‌شود، انرژی لازم برای ضربه و تخریب را تأمین می‌کند. از این رو باید حتماً به یک کمپرسور متصل باشد. اگرچه شاید بادی رایج‌ترین نوع نباشد اما استفاده از آن در شرایطی خاص بسیار به کار می‌آید. استفاده از پیکورهای بادی در پروژه‌هایی که دسترسی به انرژی برق سخت یا غیر ممکن است بسیار دیده می‌شود. این نوع پیکورها در وزن‌های مختلف از ۲ تا ۴۲ کیلوگرم ساخته می‌شوند و به علت سبکی می‌توان از نیروی انسانی نیز برای کار با آن استفاده کرد.

  • هیدرولیکی

پیکورهای هیدرولیکی عمدتاً اندازه بسیار بزرگ‌تری دارند و اغلب بر بیل‌های مکانیکی و بابکت‌ها سوار می‌شوند. برای تخریب بتن و سنگ استفاده می‌شوند و برای این کار بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش تخریب است. مورد کاربرد آن بیشتر تخریب سنگ در معادن و راهسازی، ایجاد تونل و یا تخریب کلی ساختمان است. با این ابزار می‌توان بیشتر از چکش تخریب استفاده نمود. تقریباً کل یک فونداسیون ساختمان را می‌توان با آن تخریب کرد.

پیکور

پیکور چگونه کار می‌کند؟

پیکور‌ها بسته به نوع آن‌ها بر اساس انرژی مصرفی، از نظر نحوه کارکرد تفاوت‌هایی جزئی با یکدیگر دارند. در هر صورت،از طریق ایجاد هوای فشرده درون سیلندر و با بالا و پایین رفتن پیستون داخل سیلندر ایجاد ضربه می‌کند و از این طریق کار تخریب بتن یا سطح مورد نظر را انجام می‌دهد. موتور برقی این دستگاه نیروی لازم برای بالا پایین رفتن پیستون را تولید می‌کند. در نوع بادی این نیرو از طریق هوای فشرده‌ای که از کمپرسور وارد دستگاه می‌شود تولید شده و در پیکور بنزینی نیز این نیرو از طریق یک موتور بنزینی تولید می‌شود.

پیکور مینی لودر و مینی بیل

به مته ای که برای تخریب سطوح مقاوم به ‌کار می ‌رود و بر روی مینی لودر ها و یا مینی بیل های مکانیکی نصب می ‌شود، پیکور مینی لودر یا مینی بیل می ‌گویند. چکش تخریب هیدرولیکی یا پیکور مینی لودر در انواع مختلفی در بازار موجود است. اما پیکور مورد استفاده در مینی لودر های بابکت در رده پیکورهای سبک می باشد که از وزن ۱۲۰ کیلوگرم تا ۶۰۰ کیلوگرم بر روی مینی لودر ها و مینی بیل ها قابل نصب و استفاده است. تخریب با پیکور مینی لودر و یا مینی بیل به دلیل کوچکی سایز دستگاه بیشتر برای مصارف شهری و در کارگاه های ساختمانی استفاده می شود.

ثبت نام در سناماین

برخی از تامین کنندگان پیکور در سناماین👇

خرید و فروش پیکور دز سناماین-۱

خرید و فروش پیکور دز سناماین-۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!