سلستین چیست و چه کاربردی دارد؟

سلستین

سلستین چیست؟

سلستین (Celestine) یا سلستیت (Celestite) با فرمول شیمیایی SrSO4، تشکیل شده از سولفات استرانسیم است؛ دلیل این نام‌گذاری این است که گاهی به رنگ آبی لطیفی، دیده شده‌است.

این کانی شکننده، به شکل‌های بلوری یا گاهی الیافی تشکیل می‌شود. می‌توان آن را در تمام جهان مانند: آلمان، بریتانیا، ایتالیا، چک‌واسلواکی و … و در مقدار کم پیدا کرد.

نوع آبی آن در ماداگاسکار یافت شده‌است. بزرگترین سلستین با نام ژِئُد، در دریاچه ایری در اوهایو پیدا شده که قطر پهن‌ترین نقطه آن ۳۵ پا (فوت) است.

کاربرد سلستین

محصول تولیدی از سلستین یا همان استرانسیوم که نوعی محصول فلزی به شمار می‌آید،در صنایع مختلف همچون ساخت لامپ‌های فلوئورسنت و لامپ تصویری تلویزیون‌های رنگی و همچنین ساخت آتش زنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیبات دارویی ساخته شده با استرانسیم مشکلات بینایی، شنوایی، زبانی و هم چنین مشکلاتی مانند سردرد را کاهش می دهد. استفاده از ترکیبات آن حتی در روانپزشکی نیز کاربرد دارد از جمله برای درمان استرس حاد استفاده شده و سبب بالا رفتن مهارت سخنوری و درک مفاهیم نیز می شود.

استفاده در پالایش و تولید شمش روی با خلوص بالا در صنعت الکتروسرامیک موجب افزایش مقاومت سرامیک می شود در صنایع نظامی برای تولید منور و برخی مهمات و هم چنین  در صنایع شیشه و بلورسازی استفاده می شود.

ذخایر این کانی فلزی در چه نقاطی از کشور یافت می‌شود؟

گستره پهنه‌های معدنی در سراسر ایران وجود دارد و با توجه به شرایط جوی حاکم بر آن منطقه نوع مواد معدنی متفاوت خواهد بود.

معادن آن در نقاط مختلف کشور وجود دارد که می‌توان به کویر نمک، بهبهان، بوشهر، گنبدهای نمکی، زاگرس، قم، ایران مرکزی یعنی جنوب شرقی دشت ورامین اشاره کرد. همچنین در چند سال گذشته یک کانسار با ذخایر فراوان در استان سمنان شناسایی و مورد اکتشاف قرار گرفته است.

بهره‌برداری از معادن سلستین چگونه است؟

سلستین از جمله محصولات معدنی است که به دلیل روباز بودن معادن آن استخراج از آن آسان بوده و نیاز به تجهیزات خاص و پیچیده ندارد به گونه‌ای‌که سالانه میزان قابل توجهی از این محصول از معادن برداشت‌شده و به کشورهایی همچون هند، اوکراین، تاجیکستان و… صادر می‌شود.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

آیا استخراج و تولید سلستین یا همان استرانسیوم با صرفه اقتصادی همراه است؟

نکته قابل تاملی که درخصوص این ماده وجود دارد فروش آن به‌صورت خام به دیگر کشورهاست. چراکه درحال‌حاضر منابع مالی، تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا برای استحصال این کانی وجود ندارد و با قیمت پایین فروخته می‌شود. چرا که ترکیب این ماده و تولید محصولاتی همچون اکسید استرانسیوم، کربنات استرانسیوم و هیدروکسید و نیترات آن در صنایع الکترونیکی، داروسازی و پتروشیمی موارد استفاده زیادی دارد و می‌توان با تولید این محصولات ارزش افزوده حاصل از تولید و صادرات این محصول را به صورت تصاعدی افزایش داد چراکه کیفیت و عیار سلستین موجود در معادن کشور در سطح خوبی قرار دارد.

از این‌رو می‌توان با انجام برنامه‌ریزی در جهت جذب سرمایه و همچنین واردکردن تجهیزات و فناوری راه را برای توسعه و پیشرفت در صنایع معدنی هموار کرد. از سوی دیگر شکل ظاهر به همراه رنگ آبی و شفافیت این کانی معدنی زمینه جذب بسیاری از کلکسیونرها و تولیدکنندگان جواهرات را فراهم آورده است به گونه‌ای که از این ماده معدنی در ساخت لوازم و اشیای با ارزش استفاده می‌شود در این خصوص لازم به یاداوری است که از سلستین به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین کانی‌های سلطنتی نیز یاد می‌شود.

این محصول در چه شرایطی تشکیل می‌شود؟

در واقع سلستین تنها کان سنگی است که ذخایر آن به صورت رسوبی یافت شده و از آن استرانسیوم تولید می‌شود. نکته‌ای که در خصوص این کانی وجود دارد قرار گرفتن در محیط تبخیری است که با نور خورشید میزان تغلیظ این ماده افزایش پیدا می‌کند. همچنین از سوی دیگر می‌توان با استفاده از ولکانیک‌ها و که می‌توان با قرار گرفتن در زیر دریا با افزایش غلظت زمینه را برای تبدیل آن به سولفات فراهم کرده تا بتوان آن را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد.

تولید کنندگان عمده سلستین

نامیبیا، ماداگاسکار، ایتالیا (سیسیل)، بریتانیای کبیر، چک، آمریکا، کانادا، ایران

نحوه مراقبت از سلستین

سلستین نصبت به حرارت حساس می باشد، بسیار شکننده است و در اسید هیدروکلریک در کنار کلرید باریوم حل می شود. سلستین باید از اسیدها و ساییدگی دور نگه داشته شود.

نحوه پاکسازی سلستین

دستمال نرم و مرطوب

نکات بارز در مورد سلستین

سلستین رنگ شعله را ارغوانی میکند، پودر آن در اسید سولفوریک گرم و غلیظ حل می شود، در مقابل شعله با ایجاد صدا می ترکد، با حرارت فوتک ذوب شده و مروارید سفید رنگ برجای می گذارد.

تراش سلستین

رادیانت، برلیان. به دلیل داشتن رخ کامل لازم است حین تراش احتیاط شود زیرا احتمال تورق کانی وجود دارد. با توجه به سختی پایین سلستین و مقاوت کم این سنگ در برابر ساییدگی، نمیتوان از سلستین به عنوان یک گوهر یاد کرد.

برخی از تامین کنندگان سلستین در سناماین👇

خرید و فروش سلستین در سناماین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!