سنگ تراورتن

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن آهکی رسوبی است که از رسوبات کف دریا و رودخانه ها بدست می آید.نام تراورتن از شهر تریولی ایتالیا گرفته شده است.در داخل سنگ تراورتن رنگ دانهای اکسید اهن وجود دارند که باعث ایجاد رنگ قرمز لیمویی و رنگ گردویی در داخل سنگ می شود.

عبور چشمه های اب گرم که بر اثر فعالیت های اتشفشانی ایجاد می شوند و عبور انها از بین طبقات سنگهای کربن دار و سنگ اهک باعث به وجود امدن اینگونه سنگ ها می شود. ضخامت سنگهای تراورتن از چند متر تا چند ده متر می باشند.

فرایند تشکیل تراورتن از معادله ی روبرو پیروی می کند که این فرایند حدود ۶۰۰ هزار سال طول کشیده است.

تاریخچه سنگ‌های تراورتن

بسیاری از ما سنگ‌های تراورتن و به‌ویژه رنگ‌های کرم و کاراملی این سنگ‌ها را با نام سنگ‌های رومی می‌شناسیم. وجه تسمیه این سنگ‌ها به منشا اولیه شناسایی و معرفی آن‌ها برمی‌گردد؛ به روم باستان!

استفاده از سنگ‌های تراورتن در کولوسئوم، نماد روم باستان، آن هم قرن‌ها پیش حاکی از این حقیقت است که رومی‌ها، به عمق تاثیر این سنگ روی زیبایی محیط زندگی خود پی برده بودند.

هرچند که در کشورمان ایران نیز چند سالی است که مورد توجه شدید و جدی طراحان و معماران قرار گرفته‌اند و در بسیاری از شهرها رنگ و روی تازه و جدیدی در اثر استفاده گسترده از سنگ‌های تراورتن به محیط داده‌اند.

اما اینکه مزیت سنگ تراورتن چیست باید گفت ظاهر کلاسیک و زیبایی طبیعی و ذاتی آن باعث شده است تا پس از گذشت سالیان سال از معرفی آن به بازارهای جهانی، هنوز هم علیرغم ظهور رقبای جدید و متنوعی نظیر کامپوزیت‌ها و غیره، هنوز هم به قوت خود بازار را در اختیار داشته باشند. مدرنیته در کنار کلاسیک، ارمغان سنگ‌های تراورتن برای شهرهای ما است.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

البته، به مرور زمان طراحی‌های خاصی به سنگ‌های تراورتن داده می‌شود و همه‌روزه، شاهد هنرنمایی‌های جدیدی با استفاده از این سنگ‌ها هستیم.

بسیاری از نماهای ساختمان‌های آمریکایی و آلمانی نیز سال‌هاست که مزین به سنگ‌های تراورتن هستند. آثار لودویک میس فن در روهه (Ludwig Mies Van der Rohe)، طراح بنام آمریکایی – آلمانی که جلوه‌گر زیبایی‌های سنگ‌های تراورتن در هنر شناخته می‌شود، از جمله مثال‌های تاریخی گواهی بر این مدعا است.

کاربرد سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از جمله سنگ هایی است که مورد تایید برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان می باشد. آن چه که آن را به نمونه ای مناسب برای اجرای نمای ساختمان تبدیل کرده است، وجود خلل و فرج در پشت آن می باشد. این امر سبب می شود، ملات به خوبی به پشت آن چسبیده و بر روی سطح مورد نظر قرار گیرد و در طول زمان از سقوط آن جلوگیری به عمل می آورد. از آن جایی که ساب پذیری این سنگ بالاست، از آن در ساخت راه پله نیز استفاده می شود.

مزایای سنگ تراورتن

  • این سنگ گرما را جذب نمی کند و سطح آن همیشه خنک است، به همین دلیل برای استفاده در مناطق گرم مناسب می باشد. از این سنگ برای ایجاد حسی خنک در استخر و حمام استفاده می شود.
  • این سنگ به دلیل تخلخل زیاد سطح صیقلی ندارد و بافت پر از منفذ آن مانع از لیز خوردن روی آن می شود.
  • بافت سنگ تراورتن بی نظیر است و این یکی از مزایای این سنگ است.
  • رنگ این سنگ ثابت است و به مرور زمان کم رنگ نمی شود.
  • رایج ترین رنگ های سنگ تراورتن از نظر قیمت در بازار مناسب می باشند.
  • این سنگ از قابلیت برشکاری و صیقل کاری بالایی برخوردار است.
  • در برابر صوت و حرارت نوعی عایق است.
  • این سنگ از قابلیت برشکاری به شکل موج دار و بدون موج برخوردار می باشد.
  • حفره ها و منافذی که در سنگ تراورتن وجود دارند چسبندگی ملات سیمان را به سنگ بیشتر می کند، در نتیجه از سقوط سنگ ممانعت می شود و عملیات نصب راحت تر صورت می گیرد.
  • درز و شکافی که در این سنگ دیده می شود بسیار کم است.
  • لایه بندی سنگ تراورتن به شکل افقی و با شیب کم انجام می شود، از این رو استخراج آن آسان و در مناطق قابل دسترس و کم ارتفاع صورت می گیرد.
  • منافذی که در این سنگ وجود دارند مقاومت آن را در برابر انقباض و انبساط بالا می برند.
  • سنگ تراورتنی که برای نمای ساختمان استفاده می شود در برابر اشعه خورشید مقاوم است و نیازی به مراقبت ندارد. تنها یک شستشوی سطحی می تواند ظاهر این سنگ را تمیز کند

معایب سنگ تراورتن

عدم یکنواخت بودن رنگ و طرح یکی از معایب سنگ تراورتن است و همچنین مقاومت پایین آن در برابر سرما. در صورت خیس بودن سنگ تراورتن و رسیدن دمای محیط به دمای انجماد، این سنگ فوری خرد می شود و به همین سبب در زمان نگهداری طولانی مدت کوپ های تراورتن در هوای سرد حتماً آنها را می پوشانند.

از دیگر معایب سنگ تراورتن جذب آب نسبتاً بالای آن می‌باشد. این نقیصه نیز با ورود رزین به بازار و استفاده از آن در حین فرآوری و پولیش، باعث کم شدن میزان جذب آب شده و از مزایای آن دیرتر کثیف شدن سنگ می باشد. بنابراین کیفیت ساب و رزین استفاده شده در حین فرآوری، در مدت حفظ ماندگاری و زیبایی سنگ تراورتن تاثیر قابل توجهی می گذارند.

انواع رنگ سنگ تراورتن

این متریال نمونه ای از محصولاتی است که از تنوع رنگی بالایی برخوردار می باشد. از جمله این رنگ ها می توان به بژ، قهوه ای، خاکی، سفید و حتی طوسی نقره ای اشاره کرد. این تنوع رنگ باعث شده تا از این محصول در طراحی داخلی استفاده های زیادی شود.

این تنوع رنگی به اندازه ای است که می توان گفت هیچ دو سنگی که در دو مکان مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند، ظاهر یکسانی ندارند. حتی اگر مدل سنگ ها برابر باشد.

بنابراین بهتر است قبل از خرید و نصب، نمونه ای از مدل مورد نظر را در مکانی که قصد استفاده از آن را دارید، قرار داده تا از نمای کلی آن اطمینان حاصل کنید. نمونه ای از پرطرفدارترین انواع رنگ های این محصول، تراورتن سفید می باشد.

ثبت نام در سناماین

انواع فرآوری سنگ تراورتن

تراورتن نمونه ای سنگ آهک است که از رسوبات معدنی ساخته می شود. این متریال نمونه ای از محصولات تطبیق پذیر شناخته شده و در انواع طرح و رنگ می تواند پاسخگوی سلایق مختلف برای دستیابی به آن چه در ذهن افراد است، باشد. این متریال به روش های مختلف فرآوری می شود که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

  • صیقلی

این سنگ ظاهری شیک و لوکس داشته و سطح آن براق می باشد. نمای این محصول به گونه ای است که باعث بازتاب نور می شود.

  • هوند

این نمونه سنگ از ظاهری یکدست اما مات برخوردار بوده و نور از سطح آن بازتاب نمی شود.

  • براش

تراورتن براش ظاهری روستیک مانند و جذاب دارد. آن چه که باعث ایجاد چنین نمایی در این سنگ می شود، استفاده از براش های مخصوص و ایجاد بافت بر روی سنگ می باشد.

  • تامبل

برای ساخت تراورتن تامبل، در ابتدا سنگ اندازه گیری و بریده می شود و در پوششی پلاستیکی قرار داده شده و سطح آن با آب و مواد ساینده، ساییده می شود. در برخی موارد از مقداری اسید نیز برای این کار استفاده می شود. تراورتن تامبل از ظاهر طبیعی تری برخوردار می باشد.

این محصول مانند تراورتن براش از بافت بیش تری نسبت به سایر نمونه ها برخوردار می باشد. تنها تفاوت این دو در آن است که مدل تامبل گوشه های صاف تری دارد. نکته مهم در نصب این مدل، استفاده از سیلر بر روی آن پس از دوغاب ریختن می باشد.

سنگ تراورتن

نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن

تمیز کردن سطوحی که از این متریال در طراحی آن به کار رفته است بهتر است به صورت هفتگی انجام شود. اما با این حال نمی توان در این مورد نظر قطعی داد و این بستگی به میزان آلودگی سطح سنگ دارد. برای نگهداری هر چه بهتر از این محصول نیز بهتر است هر ۳ تا ۵ سال نسبت به سیلر زدن آن اقدام شود. این در حالی است که برای تمیز کردن آن از محصولات شیمیایی قوی استفاده نشده باشد.  در این صورت این بازه زمانی باید کوتاه تر باشد.

برای تمیز کردن تراورتن در ابتدا باید سطح مورد نظر جارو شده و از هرگونه گرد و خاک پاک شود. توجه داشته باشید در صورتی که گرد و خاک بر روی این متریال باقی بماند به مرور زمان باعث از بین رفتن سیلر از روی آن شده و رنگ سنگ را تغییر می دهد.

بهترین راه برای تمیز کردن این متریال در مرحله اول استفاده از آب ولرم و یک تی یا اسفنج می باشد. باید دقت داشته باشید که به یک باره آب را بر روی سنگ نریزید. چرا که می تواند از سیلر سطح عبور کرده و به لایه های داخلی سنگ نفوذ کند و در پی آن باعث تغییر رنگ و حتی کپک زدن سطح سنگ شود.

اگر قصد ضدعفونی کردن سطوح سنگی تراورتن را دارید، می توانید از یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی غیر اسیدی ملایم داخل ۳ لیتر آب استفاده نمایید و با یک تی نرم بر روی سطح مورد نظر بکشید. پس از انجام این کار برای بار دوم باید از آب خالی برای تمیز کردن سطح استفاده کنید. پس از انجام این کار با استفاده از یک حوله نرم سطح سنگ را به طور کامل خشک کنید.

برای تمیز کردن درز بین سنگ های تراورتن نیز تنها کافیست از مقداری مخلوط جوش شیرین و آب استفاده کرده و با استفاده از یک برس بر روی درز بکشید. دقت کنید که زیاد به دست فشار وارد نکنید تا به دوغاب نیز آسیبی وارد نشود.

برخی از تامین کنندگان سنگ تراورتن در سناماین👇

خرید و فروش سنگ تراورتن در سناماین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!