فرو کروم پر کربن چیست و چه کاربردی دارد؟

فرو کروم پر کربن

فرو کروم پر کربن چیست؟

فروکروم‌های پرکربن یکی از مرسوم‌ترین فروآلیاژهای تولید شده بوده و تقریبا به صورت انحصاری در تولید فولادهای زنگ‌نزن و فولادهای با میزان کروم بالا استفاده می‌شوند.

آمیژان‌ها حاوی دو یا چند عنصر اصلی آلیاژی بوده و به دلایل ترکیبی، اغلب ارزش صنعتی مستقل نداشته و جز در موارد معدود فقط برای آلیاژسازی و تسهیل شرایط افزایش یک عنصر به فلز دیگر استفاده می‌شوند.

از مشخصات عمومی آمیژان‌ها می‌توان به نسبت و مقدار متناهی از عنصر دوم و سوم اشاره کرد. همچنین آمیژان‌ها دارای نقطه‌ی ذوب نسبتاً پایین بوده و در صورت احراز سایر شرایط از ترکیبات یوتکتیکی دو یا سه عنصر ساخته می‌شوند.

خواص فیزیکی فرو کروم پرکربن

  • شکل ظاهری: فرو کروم به اشکال مختلفی از جمله بلورهای کوچک، توده ها و گرانول‌ها و همچنین به شکل پودر موجود است.
  • رنگ: رنگ از خاکستری تیره تا خاکستری روشن متفاوت است.
  • بو: بی بو؛ هنگام استنشاق می تواند خطرناک باشد.
  • حلالیت: این  ماده در آب محلول نیست.
  • احتراق: ذرات گرد و غبار این آلیاژ شیمیایی قابل احتراق هستند.
بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

کاربرد فروکروم‌ پرکربن

 فروکروم‌ پرکربن در ریخته‌گری، تولید فولادهای مهندسی و کاربردهای جوشکاری استفاده می‌شوند. همچنین پودر فروکروم پرکربن عمدتاً برای تولید الکترودهای سخت، صفحات مقاوم به سایش و الکترودهای لوله‌ای استفاده می‌شود.

مشخصات فروکروم‌ پرکربن

از دیگر مشخصات فروکروم‌های پرکربن محدوده‌ی اندازه دانه‌ی آن‌ها بوده که بین ۱۰-۵۰ و ۱۰-۱۰۰ میلیمتر قرار دارد. نحوه‌ی بسته‌بندی این فروآلیاژها به صورت بسته‌های ۵۰ کیلویی و ۱ تنی و همچنین ظرف‌های استوانه‌ای شکل ۲۰۰ کیلوگرمی انجام می‌شود.

بررسی فنی فرو کروم پر کربن

بیشتر فرو کروم تولید شده در سراسر جهان در ساخت فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. کروم موجود در فولاد ضد زنگ، مقاومت در برابر خوردگی را ایجاد می‌کند. همچنین هنگامی که کروم بیشتری برای افزودن به فولاد کربن لازم باشد، از فروکروم استفاده می‌شود. فرو کروم کربن بالا در ساخت فولادهای بلبرینگ، فولادهای ابزار و سایر فولادهای آلیاژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فروكروم براساس مقدار كربن موجود در آن مي‌تواند دو نوع باشد. ۱- فرو کروم کم کربن و فرو کروم پر کربن. بیشتر فروکروم موجود در بازارهای جهانی اکنون از جاهایی مانند آفریقای جنوبی، قزاقستان، هند و ترکیه تهیه می‌شود.

فرو كروم پر كربن يكي از متداول ترين فرآورده هاي فروآلیاژی است كه تقريباً در ساخت فولاد ضد زنگ و فولادهاي كروم بالا استفاده مي‌شود. این فروآلیاژها به طور عمده در کشورهایی که عرضه قابل توجهی سنگ معدن کرومیت دارند، تولید می‌شوند. فرآیندهای پیشرفته مانند پیش احیا، پیش گرم کردن، آگلومره کردن و استفاده از گاز CO موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

تولیدکنندگان فروکروم‌ پرکربن

 از تولید‌کننده‌های عمده‌ی فروکروم پرکربن می‌توان به هند، روسیه، قزاقستان و چین اشاره کرد.

شرکت‌های کبی (Kabi alloys)، دریک (Daric Investment Group) و مجتمع فروآلیاژ رباط کرمان از مجموعه شرکت‌های تولید فروکروم پرکربن در ایران هستند. هرچند که این نوع از فروکروم در کشور در حال تولید بوده، با این حال این کارخانه‌ها توانایی تامین نیاز کشور را نداشته و به همین دلیل واردات فروکروم پرکربن درحال انجام شدن است.

کیفیت محصولات وارداتی به دلیل تجهیزات به کار برده شده در تولید فروآلیاژها به مراتب بیشتر بوده و به تبع آن هزینه‌ی برآورد شده برای این محصولات بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است هزینه‌ی تمام شده برای فروکروم پرکربن به مراتب نسبت به فروکروم کم‌کربن پایین‌تر است. دلیل این مطلب انجام فرایندهای ثانویه به منظور کاستن میزان کربن فروکروم پرکربن است

برخی از تامین کنندگان فرو کروم پر کربن در سناماین👇

خرید و فروش فرو کروم پر کربن در سناماین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!