فیلتر پرس؛ انواع و مراحل ساخت

فیلتر پرس

فیلتر پرس چست؟

فیلتر پرس Filter press دستگاهی متشکل از صفحات متعدد و کنار هم قرار گرفته با روکش پارچه فیلتری مخصوص می باشد که عبور فاضلاب از آن و تحت فشار قرار گرفتن صفحات، منجر به جداسازی مواد جامد در آن می گردد. این دستگاه با توجه به نحوه کار و آبگیری از دوغاب های صنعتی، قادر به تولید لایه ای شبیه به کیک از مواد جامد موجود در فاضلاب هستند که در محیط های مختلف و به دلایل متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد.

در ساختار سیستم فیلتر پرس چندین صفحه با روکش پارچه فیلتر پرس وجود دارد که با کمک نیروی دست یا هیدرولیکی فشرده شده و با فشار وارد کردن به فاضلاب عملیات جداسازی با بازدهی بالا صورت می گیرد. در دستگاه های فیلتر پرس که صفحات با کمک نیروی هیدورلیکی فشرده می گردند، نیروی لازم برای فشرده سازی آنها توسط جک هیدرولیکی تامین میشود. جک های هیدرولیکی با توجه به تعداد صفحات و اندازه دستگاه دارای اندازه و ابعاد متفاوتی هستند.

تاریخچه

اولین نوع از فیلتر پرس در بریتانیا در سال ۱۸۵۳ اختراع شد، و برای به دست آوردن روغن دانه ها به وسیله فشار مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، بسیاری از معایب در ارتباط با آنها، از جمله نیاز به نیروی کار زیاد و عدم توانایی کارکرد بصورت مداوم وجود داشت. تحولات عمده در فن آوری فیلتر پرس در اواسط قرن ۲۰ آغاز شد. در سال ۱۹۵۹، شرکت های K. Kurita و S. Suwa موفق به ساخت اولین فیلتر پرس افقی اتوماتیک برای بهبود راندمان حذف کیک و جذب رطوبت شدند. نه سال بعد، شرکت کوریتا شروع به توسعه دیافراگم های انعطاف پذیر برای کاهش رطوبت در کیک کرد. این دستگاه قادر بود چرخه فیلتراسیون اعم از فشرده سازی کیک، تخلیه کیک و شستشوی پارچه را بصورت اتوماتیک انجام دهد. که منجر به افزایش فرصت ها برای کاربرد فیلتر پرس درصنایع مختلف شد.

اجزاء فیلترپرس

  • صفحه تصفیه کننده

صفحات تصفیه فیلترپرس از جنس P.P. ( پلی پروپلین ترکیبی ) بروش تزریقی مخصوص تهیه می شوند و طی مراحل مختلف ماشین کاری ، پرداخت و آماده می شوند.حات دارای مقاومت فشار ، شکست ، دما و سایش خوبی می باشند.

  • بازویی

بازویی های دستگاه فیلترپرس در دو مدل میله ای و تسمه ای توپر ساخته شده و در هر دو مدل عملیات ماشین کاری دقیق روی آنها صورت می گیرد.

  • صفحه فشار دهنده

صفحه فشار دهنده فیلترپرس در دو مدل تو پر ( طراح آلمان ) و مدل مشبک تقویت شده ساخته می شود و عملیات ماشین کاری روی آنها انجام می گیرد.

  • تابلو برق

تابلو برق دستگاه فیلترپرس بصورت اتوماتیک دارای سیستم تانی فشار و سیستم ایمنی مناسب می باشد و بصورت سیستم آنالوگ و کنترل PLC ساخته می شود.

  • مجموعه جک

مجموعه جک دستگاه فیلترپرس با مواد اولیه ایتالیایی از جنس ST52 ساخته می شود.

  • مجموعه هیدرولیک

مجموعه هیدرولیک دستگاه فیلترپرس با تجهیزات ایتالیائی و با در نظر گرفتن کواد ایمنی لازم ساخته شده و بصورت اتوماتیک سیستم جبران افت فشار را انجام می دهد.
نحوه پرس کردن صفحات وفيلترها مي تواند دستي هیدرولیکی ويا هيدروليکي برقی باشد. 

  • صفحه نگهدارنده جک

صفحه نگهدارند جک از جنس ST37 با دقت بسیار بالا ماشین کاری می شود.

  • پمپ

بر حسب نیاز مشتری پمپ های دیافراگمی، پروانه باز ، سیلندری و یا منو پمپ با توان های متفاوت برای فیلتر پرس در نظر گرفته میشود.

  • پارچه 

پارچه های فیلترپرس بسته به زمینه مصرف می تواند از جنس های مختلف و با سایز سوراخ های متفاوت تا ۵۰ میکرون تهیه شود

کاربرد فیلترپرس

با توجه به بازدهی بسیار بالا سیستم های فیلتر فشاری و مقرون به صرفه بودن آنها در مقایسه با سیستم های تصفیه فاضلاب با لجن فعال، در اغلب صنایع از filter press جهت فیلتراسیون استفاده می گردد. از جمله کاربرد های این سیستم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تصفیه فاضلاب صنعتی
  • جداسازی جامدات از مایع در کارخانجات صنایع غذایی
  • تصفیه پساب کارخانجات نساجی و رنگرزی و کشتارگاه ها
  • تصفیه پساب فاضلاب کارخانجات تولید دارو
  • صنایع پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی
  • تصفیه پساب کارخانجات تولید سرامیک و مواد معدنی
  • جداسازی لجن از آب در فرایند تصفیه
  • مورد استفاده در صنایع تولید برق
  • استفاده از فیلترهای فشاری در صنایع فولاد

مراحل ساخت دستگاه فيلترپرس

طراحي و ساخت دستگاه شامل مراحل زير مي باشد:

  1. طراحي، تهيه و آماده سازي قطعات فولادي و ريخته شده.
  2. برش كاري قطعات فولادي كه شامل بازوهاي دستگاه فيلترپرس و ماشين كاري بازوها ميباشد.
  3. كف تراشي صفحات و قاب ها.
  4. سوراخ كاري و نصب دسته بر روي صفحات و قاب ها.
  5. سنگ كاري قطعات ريخته گري شده و كنترل كيفيت قطعات از نظر مرغوبيت قطعه ريخته گري شده.
  6. مونتاژ بازوها و قسمت هاي ابتدايي و انتهايي دستگاه فيلترپرس.
  7. ساخت مجموعه يونيت هيدروليك.
  8. نصب یونيت هيدروليك بر روي شاسي.
  9. مونتاژ صفحات بر روي شاسي.
  10. روشن نمودن سيستم هيدروليك و تست قسمت هاي مختلف.
  11. دمونتاژ صفحات و يونيت هيدروليك.
  12. مونتاژ مجدد و تست نهايي.
ثبت نام در سناماین

انواع فیلتر پرس

فیلتر پرس را بر اساس فاکتورهای مختلف می توان تقسیم بندی کرد که هر یک دارای ویژگی هی خاصی هستند. به عنوان مثال، این گروه از سیستم های تصفیه فاضلاب را می توان با توجه به نیروی مورد نیاز جهت فشرده سازی صفحات در دو گروه دستی و هیدورلیکی قرار داد.

  • فیلتر پرس دستی

در نوع دستی فشرده سازی صفحات توسط اپراتور صورت می گیرد که البته این نوع فیلتر پرس دارای سایز و ابعاد کوچکی می باشد و در محیط های صنعتی و بزرگ کاربرد ندارد.

  • فیلتر پرس اتوماتیک

این نوع فیلتر پرس بیشتر در محیط های بزرگ و معادن کاربرد داشته و مهم ترین ویژگی آن، تخلیه کیک ها به صورت خودکار می باشد. این نوع فیلتر فشاری سرعت کار را تا حد زیادی افزایش داده و به دلیل عدم نیاز به اپراتور انسانی برای تخلیه کیک ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.

  • فیلتر پرس هیدورلیکی

در طراحی و ساخت فیلتر پرس هیدرولیکی از جک های هیدرولیکی با قدرت و اندازه های مختلف استفاده می گردد که پس از قرار گرفتن فاضلاب در دستگاه، به صفحات فشار وارد کرده و آنها را فشرده می کند. در نهایت و پس از اتمام جداسازی جامد از مایع، مجدد صفحات در حالت قبل قرار گرفته و از هم فاصله میگیرند. فیلتر پرس هیدرولیکی در محیط های صنعتی و بزرگ کاربرد زیادی دارند و با کاهش خطای انسانی بازدهی دستگاه را افزایش می دهند.

در دسته بندی دیگر می توان سیستم فیلتر پرس فاضلاب را با توجه به نوع صفحات و فرآیند جداسازی جامد از مایع در دستگاه به دو نوع ممبران (حجم متغییر) و چمبر (حجم ثابت) تقسیم کرد.

فیلتر پرس
  • فیلتر پرس ممبران (حجم متغیر)

فیلتر فشاری ممبران یا حجم متغیر یکی از رایج ترین انواع سیستم های تصفیه و جداسازی جامد از مایع فاضلاب می باشد که بیشتر در محیط های صنعتی و بزرگ کاربرد دارد. در این نوع فیلترپرس پس از ورود فاضلاب و سایل به دستگاه و فشرده شدن صفحات، نیروی فشار مازاد به سیال وارد میشود تا جداسازی بهتر و با بازدهی ۹۰ درصد صورت گیرد.

  • فیلتر پرس چمبر (حجم ثابت)

نوع دیگر فیلترهای فشاری به حجم ثابت یا چمبر شناخته شده می باشند که بیشتر در کارخانجات صنایع غذایی کاربرد دارد. در این نوع سیستم فیلتراسیون، پس از فشرده شدن صفحات فشار مازاد به سیال وارد نمیشود و به همین خاطر حجم ثابت نامیده میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!