ماسه شور؛نحوه عملکرد،مزایا،کاربرد و انواع

ماسه شور

دستگاه ماسه شور چیست؟

به طور کلی عملکرد دستگاه‌ ماسه شور، پاک‌سازی انواع شن و ماسه از هر گونه ناخالصی است. در واقع این‌گونه دستگاه‌ها با عملکرد فوق العاده‌ای که دارند شن و ماسه‌ها را که از بستر رودخانه استخراج می‌شوند؛ به خوبی شستشو داده تا آماده استفاده در موارد مختلف شوند. لذا ضروری است که از انواع دستگاه‌ها به جهت تمیزکاری شن و ماسه‌ها بکارگیری شود و پس از انجام این عمل، می‌توان سنگ‌ها را برای خرد شدن به داخل دستگاه سنگ شکن انداخت.

از چنین دستگاه‌هایی در اکثر معادن استفاده می‌شود تا هر گونه گل و لای و مواد اضافی از شن و ماسه جدا شود. بدیهی است که این کار می‌تواند کیفیت محصولات تولید شده توسط این‌گونه شن و ماسه‌ها را افزایش دهد. گفتنی است که طریقه‌ی آماده کردن شن و ماسه‌ها در هر منطقه و نوع کوه‌ و دریاهایی که این‌گونه موادها از آن استخراج می‌شوند، متفاوت خواهد بود.

نحوه عملکرد

محصولی که داخل دستگاه در آب غوطه ور می باشد به وسیله مارپیچ داخل آن به طرف بالا هدایت می شود و این فرایند باعث می شود که ماسه شسته شده به صورت تمیز و یک دست از انتهای دستگاه خارج شود

عوامل موثر در راندمان ماسه شور

  • قطر حلزونی
  • سرعت چرخش
  • حجم حوضچه
  • گام و طول مارپیچ

مزایای ماسه شور

با توجه به اینکه کلیه‌ دستگاه‌ها از یک ساختار ساده برخوردار هستند اما به خوبی می‌تواند در کیفیت محصولات تولیدی مورد استفاده در صنایع مختلف تأثیرگذار باشند. از اولین مزیت‌های این‌گونه دستگاه‌ها می‌توان به جداسازی انواع ناخالصی از خاک و ماسه‌ها اشاره کرد، حتی اگر خاک یا ماسه مدنظر از تراکم به شدت بالایی برخوردار باشد.

از طرف دیگر برای تمیز کردن ماسه‌ها با استفاده از این دستگاه نیازی به مصرف آب آنچنانی نخواهد بود و اگر این کار با استفاده از دستگاه ماسه شور پاکتی دو محور انجام شود، صرفه‌جویی در مصرف آب با شدت بیشتری نیز کاهش می‌یابد. همچنین با توجه به اینکه خاک یا ماسه‌ها از ضخامت آنچنانی برخوردار نیستند، کمتر این‌گونه دستگاه‌ها را در معرض خرابی یا سایش قرار می‌دهند. 

و در آخر می‌توان گفت که انواع دستگاه‌ها بدون آنکه برای محیط زیست آلودگی خاصی ایجاد کنند، می‌توانند به کار خود ادامه دهند و این موضوع حتی برای کارخانجاتی که از این‌گونه دستگاه‌ها بهره می‌برند، دارای اهمیت فراوانی است.

کاربرد ماسه شور

پر واضح است که هر چه کیفیت محصولات مختلف که برای تهیه ملات یا دیگر فرآورده‌های صنعتی استفاده می‌شود، بالاتر باشد، نتایج کار فوق العاده‌تر خواهد بود. از این رو برای ایجاد مواردی همچون آسفالت یا بتن باید از موادهای اولیه با کیفیت مرغوبی استفاده کرد. دستگاه‌ها نیز به خوبی می‌توانند شن و ماسه‌ها را از هرگونه موارد اضافی پاک کنند که در نتیجه آنها را آماده استفاده در موارد مختلف خواهند کرد. از جمله کاربردهای دستگاه‌ها در سنگ‌ شکن‌ها خواهد بود که از این طریق می‌تواند راندمان کاری را با سرعت چشم‌گیری افزایش دهد.

انواع ماسه شور

به طور کلی این‌گونه دستگاه‌ها به سه شکل در دسترس هستند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت:

  • دستگاه تک حلزونی ماسه شور

این نوع از دستگاه دارای یک محفظه است که برای تمیز کردن شن و ماسه باید این موادها را بهمراه آب در این محفظه قرار دارد و با توجه به اینکه دستگاه تک حلزونی دارای پره‌های حلزونی شکل است، تمامی موادهای درون محفظه را به سمت دریچه خروجی هدایت خواهد کرد و بعد از آنکه تمامی اضافات و ناخالصی‌های شن و ماسه‌ها گرفته شد، از دستگاه بیرون انداخته می‌شود.

ماسه شور تک حلزونی
  • دستگاه دو حلزونی ماسه شور

این دستگاه نیز از دیگر انواع دستگاه‌های ماسه شور است و عملکرد آن تفاوت چندانی با نوع تک حلزونی ندارد. با این حال اگر شن و ماسه‌های استخراج شده دارای ضایعات و موادهای اضافی بیش از اندازه‌ای باشند، برای آنکه کار تمیز کردن شن و ماسه راحت‌تر انجام شود، ترجیح داده می‌شود که از دستگاه دو حلزونی بهره گرفته شود.

ماسه شور دو حلزونی
  • دستگاه پاکتی دو محور ماسه شور

گروهی دیگر از ماسه‌ها وجود دارند که معروف به ماسه‌‌های بادی هستند که برای شستشو و تمیز کردن آنها، از دستگاه ماسه شور پاکتی دو محور استفاده می‌شود. از ویژگی‌های این دستگاه، دارا بودن دو ورودی و سه خروجی آب است که همین مسئله باعث می‌شود که در مصرف آب صرفه‌جویی چشم‌گیری انجام شود. به طور کلی از این دستگاه در خط تولیدهای حرفه‌ای استفاده می‌شود که قدرت آن بالغ بر ۷۹ تن بر ساعت است. ضمناً بکارگیری از این نوع از دستگاه سبب خروجی ماسه‌های با کیفیت خواهد شد لذا این دستگاه برتری محسوسی نسبت به دو دستگاه دیگر ماسه شور دارد.

ماسه شور پاکتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!