نقره و کاربرد های آن

نقره

نقره چیست؟

نقره (Silver)  یک عنصر شیمیایی با نماد Ag و عدد اتمی ۴۷ است. نقره یک فلز انتقالی نرم ، سفید ، براق با بالاترین هدایت الکتریکی – حرارتی و انعکاس فلزی است.

این فلز در پوسته زمین به شکل عنصری خالص و آزاد ، به صورت آلیاژ با طلا و سایر فلزات و در ترکیب مواد معدنی مانند آرژنتیت و کلرارگریت یافت می شود و بیشتر به عنوان محصول فرعی پالایش مس ، طلا ، سرب و روی تولید می شود.

این فلز مدت هاست که به عنوان یک فلز گرانبها در نظر گرفته می شود  و در بسیاری از سکه ها گاهی در کنار طلا استفاده می شود. اگرچه این فلز نسبت به طلا در بازار بسیار فراوان تر است اما به عنوان یک فلز بومی فراوانی کمتری نسبت به طلا  دارد . این ماده به عنوان یکی از هفت فلز باستانی در اکثر فرهنگ‌های بشری نقش ماندگار داشته است.

 ویژگی های نقره چیست؟ 

این فلز گرانبها در برابر خوردگی و اکسیداسیون از خود مقاومت نشان می دهد (نه به اندازه طلا!) و به عنوان بهترین رسانای گرما و الکتریسیته شناخته شده است، از سوی دیگر به دلیل خواص ضد میکروبی و غیر سمی بودن آن در داروسازی و پزشکی کاربرد دارد.

درخشندگی و سطح بالای انعکاس این فلز آن را برای ساخت جواهرات، ظروف نقره ای و آینه مناسب کرده است. به علاوه قابلیت انعطاف پذیری آن در تبدیل شدن به ورق و شکل پذیری فوق العاده برای ایجاد سیم های نازک و منعطف، این فلز را به یکی از بهترین انتخاب ها برای کاربردهای صنعتی تبدیل کرده است.

حساسیت به نور دارد و به همین دلیل در عکاسی سنتی از آن استفاده می شود.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

این فلز را می توان به پودر یا خمیر تبدیل کرد، آن را تراشید، با فلزات دیگر آلیاژ کرد، به صورت ورق های قابل چاپ مسطح کرد، به شکل سیم مورد استفاده قرار داد و یا حتی به عنوان کاتالیزور از آن بهره برد.

این فلز نسبت به طلا بیشتر در دسترس بوده و قیمت به مراتب کمتری دارد.

ویژگی های این فلز باعث شده در عرصه صنعتی بدرخشد در حالی که سابقه طولانی در ضرب سکه و جواهرات نیز داشته و جایگاه خود را به عنوان فلز نماد ثروت و اعتبار حفظ کرده است.

شناخت انواع نقره‌های مصرفی

نقره‌های مصرفی کار از مراکز خرید و فروش در بازار ایران معمولا در چهار نوع موجود است.

  • نقره‌های گوارچه‌ای

نقره‌هایی به شکل گلوله‌های کوچک کروی که اصطلاحا گوارچه یا نقره ساچمه‌ای گفته می‌شود و بهترین نوع آن از طریق فعل و انفعالات شیمیایی به‌دست می‌آِید که به نقره مهندسی نیز مشهور است.دارای عیار تقریبا ۹۹ می‌باشد. به نقره‌های با عیار خالص اصطلاحا نقره پنبه‌ای هم گفته می‌شود.

  • نقره‌های شمس (قرص)

نقره‌هایی به صورت شمس که دارای ضخامت و اشکال هندسی متفاوتی می‌باشند و به یک اندازه و وزن مشخص یافت نمی‌شوند که اصطلاحا نقره قرص گفته می‌شود و اکثرا دارای عیار تقریبی ۹۵۰- ۹۸۰ می‌باشند و از طریق قالکاری نقره به دست می‌آیند. (قالکاری نقره روشی سنتی است که در کارگاه‌های مخصوص، خاک طلا و نقره را با اضافه کردن آن‌ها به پودر تنه کار، زغال، چوب و سرب در داخل کوره با روش‌های خاصی جدا می‌کنند)

نقره
  • نقره‌های متفرقه

نقره‌های متفرقه همان محصولات ساخته شده گذشته توسط صنعتگران این هنر بوده و به مرور زمان مستعمل شده و توسط خانواده‌ها به فروش رسیده‌اند و دارای عیار خالصی نیستند و معمولا دارای عیار ۸۴۰-۹۰۰ و یا با عیارهای پایین‌تری هم می‌باشند که باید در خرید این نوع نقره دارای تجربه بود و بتوان عیار نقره را تشخیص داد.

  • سکه‌های نقره

از مسکوکات دوره‌های گذشته باقی مانده و اکثرا دارای عیار ۹۰۰ می‌باشند، البته قابل ذکر است که در انواع سکه‌ها، عیارهای پایین‌تری نیز موجود است و باید در خرید این نوع سکه‌ها نیز دارای تجربه و عیارسنجی دقیقی باشید.

فواید نقره

از مهم ترین آن خاصیت میکروب کشی می باشد ، و یک ماده ضد میکروبی قوی در مبارزه با عفونت و کمک به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا، بهبود زخم و سایر بیماری ها محسوب می شود. به تنظیم دمای بدن و گردش منظم خون نیز کمک می کند، و انرژی بدن را نیز بالا می برد که طی تحقیقات اخیر ثابت شده است.

برای درمان آرتریت روماتوئید نیز استفاده میشود. همین طور مصرف این فلز موجب حفظ حالت الاستیکی رگ های خونی موجود در بدن انسان می شود که این خود نقش مهمی در درمان دردهای استخوانی و احیای پوست ایفا می کند.

کاربردهای نقره چیست؟

  • برق و الکترونیک

اولین استفاده از در صنعت الکترونیک است زیرا رسانایی گرمایی و الکتریکی بی نظیر نقره در بین همه فلزات باعث شده به راحتی نتوان آن را با عناصر کم هزینه جایگزین کرد.

به عنوان مثال در سوئیچ های الکتریکی از مقدار کمی نقره به عنوان اتصال دهنده استفاده می شود، کافیست اتصال دهنده ها را وصل کنید تا سوئیچ روشن شود و آن ها را از هم جدا کنید تا سوئیچ خاموش شود.

اتومبیل ها و لوازم خانگی همگی دارای تعداد زیادی اتصال دهنده هستند که المان های الکترونیکی را کنترل می کنند و در سوئیچ های قدرتمند صنعتی نیز از آن استفاده می شود.

  • تولید انرژی

از خمیر نقره برای ساخت پنل های خورشیدی استفاده می شود. اتصال دهنده های خمیر نقره که روی سلول های خورشیدی چاپ شده اند جریان الکتریکی را گرفته و حمل می کنند. این جریان زمانی تولید می شود که انرژی خورشیدی روی لایه نیمه رسانای سلول اثر بگذارد، سلول های خورشیدی یکی از کاربردهای مهم این فلز هستند که به سرعت در حال رایج شدن می باشند.

این فلز به دلیل خاصیت بازتاب کننده، انرژی خورشیدی را به اتصال دهنده هایی که از نمک برای تولید الکتریسیته استفاده می کنند منعکس می کند.

در انرژی هسته ای نیز از نقره استفاده می شود. این فلز سفید اغلب در میله های کنترل برای گرفتن نوترون ها و کاهش سرعت شکافت در راکتورهای هسته ای استفاده می شود. قرار دادن میله های کنترل در هسته، سرعت واکنش را کاهش می دهد در حالی که عدم استفاده از آن ها باعث افزایش سرعت واکنش می شود.

ثبت نام در سناماین
  • لحیم کاری

در لحیم کاری از مقاومت کششی و شکل پذیری بالای نقره برای ایجاد اتصالات بین دو قطعه فلزی استفاده می شود. از آن جا که در لحیم کاری دمای بالا و دمای پایین نیازی به فلز چندان خالص نیست می توان از ضایعات نقره برای آن ها استفاده کرد.

  • تولید محصولات شیمیایی

نقره به عنوان کاتالیزور برای تولید دو ماده شیمیایی مهم یعنی اکسید اتیلن و فرمالدئید عمل می کند.

از اکسید اتیلن برای تولید پلاستیک های قالبی مانند دستگیره های پلاستیکی و پلاستیک های انعطاف پذیر مانند پلی استر استفاده می شود. این ماده، ترکیب اصلی سازنده ضد یخ نیز می باشد.

به عنوان کاتالیزور سرعت واکنش ها را افزایش می دهد.

  • سکه و سرمایه گذاری

نقره نیز مانند طلا از دیرباز تاکنون برای تهیه سکه استفاده می شده زیرا فلزی گرانبها و کمیاب است، خوردگی پیدا نمی کند، تنها در دمای نسبتا بالا ذوب می شود، دوام خوبی دارد و از درخشش و جذابیت فوق العاده ای برخوردار است، به همین دلیل مردم برای ذخیره ثروت خود از آن استفاده می کنند.

در گذشته سکه های نقره رایج بود اما در حال حاضر شمش نقره برای این منظور کارایی دارد.

قدرت انعطاف پذیری بالای این فلز نیز آن را به عنوان گزینه خوبی برای طراحی و ضرب ارز تبدیل کرده است.

  • جواهرات و ظروف نقره

دو کاربرد سنتی نقره استفاده از آن در تولید جواهر آلات و ظروف می باشد. ویژگی هایی همچون قابلیت انعطاف پذیری، انعکاس پذیری، درخشندگی و همچنین کمتر بودن قیمت آن نسبت به طلا باعث شده نقره انتخاب مناسبی برای این منظور باشد.

در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاومت می کند اما ممکن است لکه دار شود که با کمی جلا می توان این مشکل را حل کرده تا به اندازه یک عمر بدرخشد.

  • عکاسی

عکاسی یکی از اصلی ترین زمینه های کاربرد صنعتی نقره تا ظهور رسانه های دیجیتال بوده زیرا عکاسی با دوربین های سنتی به حساسیت نوری کریستال های هالید نقره موجود در فیلم ها متکی است.

هنگامی که فیلم در معرض نور قرار می گیرد کریستال های هالید نقره تغییر می کنند تا تصویر نهفته در آن را که می تواند به یک عکس تبدیل شود ثبت کنند.

  • پزشکی

یون های نقره با جذب اکسیژن به عنوان کاتالیزور عمل کرده و با تداخل در تنفس باکتری ها باعث از بین رفتن آن ها می شوند. این خاصیت آنتی بیوتیکی به همراه غیر سمی بودن آن هزاران سال است در پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.

قبل از آن که استفاده از آنتی بیوتیک ها گسترش پیدا کند، اغلب برای کمک به بهبود زخم ها فویل نقره ای دور زخم می پیچیدند و از نقره کلوئیدی و کمپلکس های نقره-پروتئین موضعی یا خوراکی برای مقابله با بیماری ها استفاده می کردند.

از مواد حاوی نقره برای پیشگیری و درمان عفونت در قطره های چشمی و بهداشت دندان نیز استفاده شده است.

اگرچه نقره سمی نیست اما مصرف مداوم مقادیر اندک آن در در طول زمان می تواند به بیماری آرگیریا یا پوست آبی منجر شود. در این بیماری، نقره در بافت های بدن جمع شده و هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب به آن ها رنگ خاکستری مایل به آبی می دهد.

  • آینه و شیشه

جلا دادن نقره باعث می شود این فلز سطح بسیار بازتابنده ای پیدا کند، این خاصیت از دیرباز تاکنون به خصوص در ساخت آینه ها استفاده می شده است.

به عنوان مثال از قرن نوزدهم آینه ها با پوشش یک سطح شیشه ای شفاف از لایه نازکی از نقره ساخته می شوند، اگرچه در آینه های مدرن از فلزات دیگر مانند آلومینیوم نیز استفاده می شود.

  • موتور اتومبیل ها

یاتاقان موتور خودروها به نقره متکی است و قوی ترین یاتاقان ها از فولادی که با نقره آب کاری شده ساخته شده استفاده می کنند زیرا نقطه ذوب بالای این فلز باعث افزایش مقاومت آن در برابر دمای بالای موتور می شود.

همچنین به عنوان روان کننده عمل می کند تا اصطحکاک بین بلبرینگ و محفظه آن را کاهش دهد.

  • جوایز و مدال

از فلزات با شکوه است که به عنوان دومین فلز محبوب بعد از طلا شناخته شده است. به دلیل جایگاه عالی به عنوان یک فلز گرانبها از آن برای اعطای جوایز برندگان مقام دوم در مسابقات مختلف استفاده می شود.

مشهورترین جایزه نقره، مدال مقام دوم در مسابقات المپیک است. نقره همچنین نمادی از افتخار، شجاعت و موفقیت می باشد و به همین دلیل بسیاری از سازمان های نظامی، کارفرمایان، باشگاه ها و انجمن ها از جوایز نقره ای استفاده می کنند.

  • آب، غذا، بهداشت

خواص ضد باکتریایی این فلز از هزاران سال پیش و حتی قبل از آن که میکروب ها شناخته شوند مورد استفاده قرار می گرفته است و ظروف و سکه های نقره به عنوان ابزاری برای جلوگیری از خراب شدن مایعات شناخته شده بودند.

امروزه از پوشش نقره ای برای جلوگیری از تجمع باکتری در فیلترهای آب پایه کربن استفاده می شود و یون های نقره در سیستم های تصفیه آب، اکسیژن را حمل کرده و میکروب ها را از بین می برند.

یون های نقره-مس نیز می توانند جایگزین مناسبی برای ماده کلر خورنده برای ضد عفونی کردن استخرها و تانکرها باشند.

خواص ضد میکروبی نقره که آن را برای دارو و تصفیه آب مفید ساخته در حال حاضر در مواد غذایی و بهداشت نیز استفاده می شود، به عنوان مثال پوشش های نانو نقره روی بسته بندی های غذایی و یخچال ها اعمال می شوند و بسیاری از محصولات جدید مانند ماشین لباسشویی، لباس ها و محصولات بهداشت شخصی از این مزیت آن بهره می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!