هماتیت چیست و چه کاربردی دارد؟

هماتیت

هماتیت چیست؟

هماتیت (به انگلیسی: Hematite) که به معنی “خون قرمز” است.

در متن‌های کهن فارسی به نام شادنه، شادنج، حجرالدم، حجر هندی، آهن چینی، حجرالطور و شابانگ آمده‌است.

از مجموعه کانی هاست و محلول در اسید کلریدریک تغلیظ شده – با آب و اسید کلریدریک تمیز می‌شود.

ویژگی‌های هماتیت

از نظر شکل بلور: فلسی – دانه‌ای – توده‌ای – نودولار – شعاعی بوده و دارای طیف رنگی قهوه‌ای،قرمز خاکستری،سیاه و شفافیت: نیمه شفاف – کدر مانند (اپاک) است.

از نظر شکستگی به صورت صدفی و دارای جلا: فلزی – مات است.

از نظر سیستم تبلور رمبوئدریک و هگزاگونال و در رده‌بندی اکسید است و منشأ تشکیل آن ماگمائی- هیدروترمال است.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

کاربردهای هماتیت

از کاربرد آن میتوان به رنگ سازی و تولید ضد زنگ و استخراج کانی‌های دیگر اشاره نمود. از نظر ژیزمان شکننده و فلسی – پهن و کوتاه – رومبوئدری – ماکل فراوان است.

فراوانی هماتیت

بیشتر در آلمان، اتریش، ایتالیا، سوئد، انگلستان، کانادا، استرالیا، لیبریا، برزیل، روسیه و جزیره هرمز در ایران یافت می‌شود.

رنگ سرخ مریخ که آن را به سیاره سرخ یا بهرام مشهور نموده به دلیل وجود این کانی و بازتاب نور خورشید در شبکه بلوری‌اش است. این موضوع از طریق مدارگرد اودیسه به اثبات رسید.

انتخاب روش فرآوری

انتخاب روش فرآوری یکی از حساس ترین و تاثیر گذارترین مراحل در ایجاد ارزش افزوده در حوزه معدن می باشد در این مرحله با هزینه ای اندک می توان رفتار ماده معدنی و بهترین روش جدایش را تعیین کرد و در انجام این مرحله از پروسه معدن کاری باید نهایت دقت عمل را به کار برد.

انتخاب روشن مناسب برای فرآوری هماتیت شامل سه مرحله تعیین خواص مواد ، مرحله آزمایشگاهی فرآوری ومرحله نیمه صنعتی می باشد .

با تعین خواص و رفتار ماده سنگ میتوان تعیین کرد که فرآوری در مقیاس آزمایشگاهی را توسط چه روشها،تجهیزات وچه شرایطی باید انجام دهیم که به نتیجه مطلوب برسیم و نتایج حاصل از مرحله فرآوری در مقیاس آزمیاشگاهی راهنمای ما برای انجام مراحل نیمه صنعتی خواهد شد.

هرچه از مرحله آزمایشات اولیه به سمت مرحله صنعتی پیش رفت می کنیم هزینه های عملیاتی افزایش یافته و در مقابل دقت محاسبات و پیش بینی ها افزایش می یابد .

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد اهمیت عملیات فرآوری به قدری بالاست که تمام فاکتور های اقتصاد معدن کاری را تحت تاثیر قرار میدهد و حتی انجام مطالعات فرآوری در تصمیم گیری اولیه در فاز اکتشافات نیز ضروری می باشد.

احیای هماتیت به مگنتیت

این روش به نوعی روش فرآوری هماتیت محسوب نمی شود و درحقیت با این کار با تبدیل هماتیت به مگنتیت فرآیند فرآوری را آسان می کنیم ودر کنار آن بخشی از مواد فرار همراه هماتیت نیز از آن جدا میشوند . این روش به خاطر مصرف انرژی زیاد دارای صرفه اقتصادی قابل توجهی نمی باشد .

هماتیت در بین اکسید های آهن دارای بیشترین میزان اکسیژن می باشد و این به این معنی است که بیشترین حالت اکسیداسیون آهن حالت هماتیت است .آهن خالص در فرآیند اکسیداسیون ابتدا به وستیت ، سپس به مگنتیت و درنهایت به هماتیت تبدیل میشود .

اگر ما در داخل یک کوره گردان در شرایط دمای بالای ۶۰۰درجه شرایطی را فراهم بیاوریم که بتوانیم بخشی از اکسیژن موجود در هماتیت را با استفاده از کربن (زغال سنگ یا گاز) جداکنیم شرایط احیای هماتیت را به مگنتیت فراهم کرده ایم . و میتوانیم مگنتیت حاصله را پس از آسیاب کردن توسط جداکننده های مغناطیسی تر شدت پایین تغلیظ نماییم .

کنترل عملیات احیای هماتیت بسیار پیچیده بوده ومحصول تولیدی را تا زمان خنک شدن کامل باید در محیط عاری از اکسیژن نگهداری کرد، درغیر اینصورت عمل اکسیداسیون مجددا تکرار خواهد شد.

هماتیت، ویژگی های درمانی متافیزیکی و کریستالی

سنگ هماتیت به عنوان محافظی برای محیط زیست شناخته شده است و یک نوع سپر بازدارنده برای فردی که از آن استفاده می کند، ایجاد می کند.

به همین دلیل برای مدیتیشن بسیار کاربرد دارد و سپری که این سنگ ایجاد می کند، انرژی های منفی را دفع می کند و به جای آن افکار و احساسات مثبت را تقویت می کند. .

از دیگر خواص بی نظیر می توان به درمان اختلالات فیزیکی خون (کم خونی)، استرس، بی خوابی، تأثیر بی نظیر آن در فنگ شویی و از بین بردن استرس و اضطراب اشاره کرد. 

آرامش ذهن و رفع افکار مزاحم برای بالا بردن تمرکز و توجه کمک می کند. هماتیت برای فنگ شویی چینی هم سنگی مهم است. در فنگ شویی چینی، هماتیت به دلیل قدرت حفاظتی اش و خاصیت انرژی بخشی به کسی که آن را استفاده می کند به کار می رود.

یکی از سنگ های بسیار مشهور و پرکاربرد در فنگ شویی است. در واقع پس از یشم و سیترین، استفاده از سنگ هماتیت در فنگ شویی بسیار تأثیرگذار است به همین دلیل انواع مجسمه ساخته شده توسط این سنگ برای استفاده در منازل ساخته شده است.

استفاده از در محیط کار نیز بسیار تأثیر گذار است و موجب افزایش انرژی افراد می گردد. همچنین برای کمک به خلاقیت، منطق و کاهش انرژی منفی و افزایش اعتماد به نفس استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!