ورمیکولیت چیست و چه مزیت هایی دارد؟

ورمیکولیت

ورمیکولیت چیست؟

ورمیکولیت (Vermiculite) جزء ماده‌ای معدنی آبدار به نام فیلوسیلیکاته است. نام این ماده از کلمه لاتین Vermiculus به معنای کرم کوچک گرفته شده ‌است.

در صورت حرارت دادن آب موجود در ورمیکولیت تبخیر شده و موجب منبسط شدن آن می‌شود.

ورمیکولیت در واقع از دگرساني و يا هوازدگي كاني‌هاي بيوتيت و فلوگوپيت ايجاد مي‌شود. آب فشرده در ميان لايه‌هاي سيليكاته در نتيجه حرارت، خارج شده و موجب منبسط شدن کانی می‌شود. انبساط و افزایش حجم ورمیکولیت موجب به وجود آمدن قابلیت‌های متعددی در این کانی می‌شود. همین قابلیت‌های موجب شده که از آن در صنعت‌های مانند ساختمان‌سازی، کشاورزی و باغبانی استفاده شود.

ظاهر ورمیکولیت شبیه میکا است با این تفاوت که بین لایه‌های مولکولی موجود در ورمیکولیت به جای یون‌های پتاسیم، یون‌های منیزیم و آهن وجود دارد.

زمانی که ورمیکولیت در معرض حرارت قرار می‌گیرد قابلیت‌هایی مانند عایق صوتی و گرما و جاذب رطوبت شدن در آن به وجود می‌آید. از مشخصات ديگر آن مي‌توان به ايجاد تخلخل، مقاومت گرمايي بالا، خنثی بودن از نظر شيميايي، بي بو، مقاوم در برابر آتش را نام برد.

خصوصیات فیزیکی ورمیکولیت

  • نسوزندگی ورمیکولیت بیش از ۱۲۵۰ درجه سانتی گراد است
  • عایق صوتی
  • از نظر شیمیایی خنثی
  • صد در صد معدنی
  • فساد ناپذیر و بی بو
  • PH= 7
بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

ورمیکولیت چه مزیت هایی دارد؟

این محصول مزایای فروانی دارد که در ادامه تنها به چند کاربرد آن اشاره خواهیم کرد.

  • در صنعت ساختمان

امروز استفاده از عایق های حرارتی، صوتی و نیز پوشش های ضد حریق یکی از مهمترین اقدامات در راستای بهبود امنیت زندگی در ساختمان های بلند مرتبه است.

پوشش ضد حریق با مواد معدنی پاششی (Spray Mortars) بر پایه مواد معدنی نسوز بوده و حاوی مواد منبسط شده نظیر ورمیکولیت  (Vermiculite)، دولومیت، پرلیت و نیز مصالحی نظیر گچ و سیمان، مواد کفزا و غیره به کار می روند.

پوشش مواد پاششی معدنی ضد حریق به دلیل مقاومت حرارتی بسیار بالا و ضریب رسانایی گرمایی بسیار پایین، روند انتقال حرارت در سازه را کاهش داده و باعث زمان تاخیر در فروپاشی سازه در حدود ۴ تا ۵ ساعت، در برابر حریق می‌شود که این امر می تواند پوشش ضد حریق بر پایه مواد معدنی پاششی ( ملات ضد حریق ) را برای مقابله با حریق بسیار کار آمد کند و این زمان فرصت کافی را برای اطفای حریق توسط نیروهای آتش نشانی فراهم می سازد.

پوشش مواد پاششی معدنی ضد حریق در برابر حریق هیدروکربنی و حریق‌ سلولزی بسیار مقاوم بوده و می‌توان آنها را در سطوح داخلی و خارجی سازه فولادی و بتنی استفاده کرد.

  • خوراک دام

از آنجا که ورمیکولیتها نرم، استریل، جذب کننده و مقدار زیاد هستند، می تواند همانند یک محافظت کننده به خوبی عمل کند و و انواع خاصی از مواد مغذی را با خود حمل کند. از جمله ی این مواد مغذی می توان به آماده سازی ویتامین ها، غلظت چربی و ملاس اشاره کرد. در نتیجه در تولید خوراک دام به خوبی عمل می کند. این ماده مایعات بسیاری را در خود جای داده که ویژگی های خاصی را دارا می باشند. این ویژگی ها باعث شده تا آن را بتوان به راحتی کنترل کرده و برای بلعیدن حیوانات خطر ساز نباشد.

  • باغبانی و کشاورزی

این محصول برای رشد موثر در محیط کشت معروف است. بیشتر برای فرمولاسیون کمپوست با ذغال نارس یا کوار استفاده می شود، که این امر باعث شده تا محیط مناسبی برای رشد و نمو این گیاه به وجود بیاید. تهویه ی خاک را بهبود بخشیده و باعث آزادسازی مداوم کود اضافه شده و رطوبت خاک را به خوبی حفظ می کند. همچنین این محصول منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی از مواد معدنی دیگر را به خاک اضافه می کند.

نسبت آب به هوای موجود در ورمیکولیتها و ذغال سنگ و کوارهای کودها باعث افزایش سرعت رشد ریشه و سهولت در تولید نهال ها و دانه های سالم می شود. به دلیل آنکه هنگام پردازش فرآیند استریل است، به هیچ مواد افزودنی درمانی و دیگری به کود نیازی ندارد.

  • در کاشت بدون خاک

مخلوط ورمیکولیت، پیت و کوکوپیت در کشاورزی بدون خاک استفاده می‌شود. این مخلوط موجب می‌شود که گیاه رشد سریعتری داشته باشد. این مخلوط هوا، غذا و رطوبت مورد نیاز گیاه را جذب کرده و در صورت نیاز آن را به گیاه می‌دهد. از ورمیکولیت در کشت هیدروپونیک نیز استفاده می‌شود.

  • جوانه زدن بذر/تخم گیاهان

ورمیکولیت به تنهایی و یا زمانی که با خاک یا پیت مخلوط شده است برای جوانه زدن بذر/تخم گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر از ورمیکولیت به تنهایی استفاده شده است باید حتما هفته‌ای یکبار به گیاه کود داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!