پلاریزاسیون افقی؛ کاربردها و نحوه کار

پلاریزاسیون افقی

پلاریزاسیون افقی چیست؟

پلاریزاسیون افقی (IP) یک روش تصویربرداری ژئوفیزیکی است که برای شناسایی بارگذاری الکتریکی مواد زیرسطحی مانند سنگ معدن استفاده می شود.

در ابتدا توسط کنراد شلومبرگر هنگام اندازه گیری مقاومت سنگ کشف شد.

روش بررسی شبیه توموگرافی مقاومت الکتریکی (ERT) است ، به این صورت که جریان الکتریکی از طریق دو الکترود به سطح زیرین منتقل می شود و ولتاژ از طریق دو الکترود دیگر کنترل می شود.

پلاریزاسیون افقی روشی ژئوفیزیکی است که به طور گسترده در اکتشافات معدنی و عملیات معدن استفاده می شود. مقاومت و روشهای IP اغلب در سطح زمین با استفاده از چندین سایت چهار الکترود اعمال می شود. در یک نظرسنجی IP ، علاوه بر اندازه گیری مقاومت ، ویژگی های خازنی مواد زیرسطحی نیز تعیین می شود. در نتیجه ، بررسی های IP اطلاعات بیشتری در مورد تغییرات مکانی در سنگ شناسی و شیمی سطح دانه ارائه می دهد.

بررسی IP را می توان در حالت دامنه زمان و دامنه فرکانس انجام داد:

در روش قطبش ناشی از دامنه زمان ، پاسخ ولتاژ به عنوان تابعی از زمان پس از خاموش یا روشن شدن جریان تزریق مشاهده می شود.

در حالت قطبش ناشی از دامنه فرکانس ، یک جریان متناوب با فرکانسهای متغیر به زمین تزریق می شود. تغییر فاز ولتاژ برای ارزیابی طیف امپدانس در فرکانس های مختلف تزریق اندازه گیری می شود که معمولاً به آن IP طیفی گفته می شود.

روش IP یکی از پرکاربردترین تکنیک ها در اکتشافات معدنی و صنعت معدن است و در بررسی های هیدروژئوفیزیک ، تحقیقات محیطی و پروژه های مهندسی ژئوتکنیک کاربردهای دیگری نیز دارد.

کاربرد های پلاریزاسیون القایی (IP)

  • تعیین سطح آب­ زیر زمینی، ضخامت آبخوان
  • تعیین وضعیت سنگ بستر و لایه­بندی زیر سطحی در مطالعات ژئوتکنیک سازه ها
  • تعیین محل گسلها، درزه ها و زونهای خرد شده در مطالعات ژئوتکنیک سازه ها
  • تعیین مقاومت زمین به منظور ارزیابی میزان خوردگی خاک
  • برای کاوشهای معدنی، تعیین محل و عمق زون های کانی سازی فلزی مانند آهن، مس ،سرب و روی مورد استفاده قرار می­ گیرد.

چگونه می توان با پلاریزاسیون القایی کار کرد؟

نقشه برداری پلاریزاسیون القایی روشی اکتشافی است که شامل اندازه گیری کند شدن پوسیدگی ولتاژ در زیر زمین پس از قطع پالس جریان تحریک (روش دامنه زمان) AGI از روش دامنه فرکانس استفاده نمی کند.

پلاریزاسیون القایی یک مشتق از مقاومت است و برای اندازه گیری IP ، ابتدا مقاومت را اندازه گیری می کنیم. پلاریزاسیون القایی در پایان چرخه مقاومت به شرح زیر اندازه گیری می شود:

  • ابتدا مقاومت را اندازه گیری کنید

جریان الکتریکی DC از طریق دو قطعه الکترود (به نام A و B) که به داخل زمین رانده می شوند به داخل زمین منتقل می شود. میدان پتانسیل الکتریکی حاصل بین دو قطعه دیگر الکترود (به نام M و N) اندازه گیری می شود.

داده های اندازه گیری شده خام  یعنی مقادیر مقاومت آشکار برای تولید مدلی از توزیع مقاومت زیرسطحی واقعی معکوس می شوند.

همبستگی ناهنجاری های مقاومت و اهداف خاص با استفاده از نمونه گیری حقیقت زمین از حفاری حاصل می شود.

  • سپس برای اندازه گیری پلاریزاسیون القایی یک جزء زمان اضافه کنید.

در حالی که مقاومت در پاسخ به سؤال “مقاومت در برابر جریان جریان الکتریکی چیست؟” پلاریزاسیون القایی پاسخ می دهد  “زمین چقدر بار الکتریکی را نگه می دارد؟” برای دریافت پلاریزاسیون القایی ، ما جزء زمان را اندازه می گیریم (می توانید از همان کابل استفاده کنید راه اندازی و همان ابزار): تزریق جریان را خاموش کنید ، اما ضبط ولتاژ بین M و N را برای چند ثانیه ادامه دهید. فروپاشی ولتاژ M و N با گذشت زمان همان پلاریزاسیون القایی است.

ثبت نام در سناماین

برخی از تامین کنندگان پلاریزاسیون افقی در سناماین👇

خرید و فروش پلاریزاسیون افقی در سناماین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!