چکش هیدرولیکی؛ کاربردها و نحوه کار

چکش هیدرولیکی

چکش هیدرولیکی چیست؟

چکش هیدرولیکی (Hydraulic Excavator Hammer) همیشه به صورت پلاگینی برای ماشین آلان راه سازی از جمله بیل مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. این چکش که در بعضی اوقات پیکور(Peckers) نیز نامیده می شود، توانایی تخریب بسیار بالا را دارد تا جایی که هر گونه سنگ طبیعی و مصنوعی را تخریب می کند و معمولا برای تخریب در ساختمان ها استفاده می گردد. نحوه کار این محصول به این شکل است که، با فشار روغن هیدرولیکی که در پشت آن قرار دارد، به صورت دارکوبی شکل به نقطه هدف ضربه وارد کرده و با توجه به سختی هدف شدت و سرعت ضربه را تغییر می دهد.

کاربرد چکش هیدرولیکی

چکش های هیدرولیکی به منظور های مختلفی می تواند استفاده شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: شکستن قطعات بزرگ سنگ، ایجاد شکست اولیه و شکست ثانویه (ایجاد آتشباری ثانویه) در توده سنگ، تخریب پی های بتنی، عمرانی و راهسازی، حفاری تونل، پی کنی، کانال کنی و گودبرداری در سنگ، رگلاژ و لق گیری در تونل، قله شکنی پس از انفجار در معادن و پروژه های عمرانی، حفاری ترانشه در سنگ و راه سازی، تخریب بناهای قدیمی، حفاری معادن خصوصا حفاری به صورت باطله برداری و تخریب بتن.

چکش هیدرولیکی چگونه کار می کند؟

چکش هیدرولیکی نصب شده بر روی بیل مکانیکی با حرکت پیستون و ضربه زدن به قلم پیکور ، نیرویی آنی به سنگ ، بتن و یا هر جسم سخت دیگری وارد می‌کند و باعث تخریب آن می‌شود. حرکت پیستون در سیلندر توسط روغن هیدرولیک که به وسیله شیلنگ‌های هیدرولیکی از بیل مکانیکی منتقل می‌شود انجام می‌گیرد. به این صورت که روغن هیدرولیک به قسمت جلویی پیستون منتقل شده و باعث می­شود پیستون به طرف بالا حرکت کند. وقتی پیستون به بالاترین نقطه‌ی مشخص شده می‌رسد، روغن از طریق کانال‌های تعبیه شده به ریگلاتور منتقل می‌شود.

  • نوبت به ریگلاتور پیکور می‌رسد

ریگلاتور مسیر روغن هیدرولیک که جلوی پیستون است و باعث بالا رفتن پیستون می‌شود را قطع و روغن هیدرولیک را با سرعت به پشت پیستون هدایت می‌کند که باعث پایین آمدن پیستون به صورت آنی و ضربه زدن به قلم پیکور می‌شود.

  • نقش گاز ازت چیست؟

هنگامی که پیستون به طرف بالا حرکت می‌کند، قسمت انتهایی پیستون وارد محفظه‌ی هد بالایی می‌شود که حاوی گاز فشرده ازت می‌باشد به این دلیل که زمانی‌که جلوی پیستون باز می‌شود و پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند، با قدرت و شتاب بیشتری حرکت کند و ضربه‌ی آن به قلم وارد شود تا در نتیجه تخریب بیشتری حاصل شود.

نکات ایمنی

  • به هنگام استفاده از پیکور و یا هنگام تعمیرات و سرویس کاری پیکور ، باید به نکات ایمنی مهمی توجه شود.
  • در هنگام استفاده از چکش هیدرولیکی ، قلم پیکور به شدت داغ میشود و باید از دست زدن به نوک قلم اجتناب کرد.
  • هنگام گازگیری هد بالایی، باید توجه داشت که ممکن است در اثر فشار گاز پیستون در سیلندر جرکت کند و به قلم ضربه بزند. پس باید در هنگام گازگیری از ایستادن در جلوی قلم خودداری کرد.
  • در هنگام تعمیر و قبل از باز کردن پیچ های بلند پیکور ، ابتدا باید گاز چکش را خالی کرد. زیرا ممکن است به هنگام باز کردن پیچ‌ها هد بالایی بر اثر فشار گاز به بیرون پرتاب شده و موجب بروز حادثه شود.
  • هنگام جدا کردن پیکور از بیل مکانیکی، باید توجه داشت که ابتدا شیرهای هیدرولیک بغل استیک بیل مکانیکی بسته شوند.

اجزای تشکیل دهنده چکش هیدرولیکی

اجزای اصلی تشکیل دهنده چکش هیدرورلیکی در شکل زیرنشان داده شده است:

زاویه صحیح کار با چکش هیدرولیکی

هنگام کار با چکش بهتر است همیشه پیکور به حالت عمود برو روی جسم مورد نظر باشد و در صورت نیاز در مدت زمان کمی به حالت مورب باشد.

هنگام کار با پیکور ، راننده بیل مکانیکی باید توجه داشته باشد که به مدت طولانی در یک نقطه از چکش هیدرولیکی استفاده نکند. بهتر است پس از حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه، ضربه زدن را متوقف کرد و پس از چند ثانیه مجددا شروع به کار کرد. این کار باعث می‌شود عمر پیستون و قلم طولانی‌تر شود و از قارچی شدن سر پیستون و ته قلم جلوگیری می‌شود. همچنین باعث جلوگیری از افزایش حرارت سیل کیت چکش هیدرولیکی شده و عمر پکینگ اورینگ را افزایش می‌دهد.

هنگام کار با چکش هیدرولیک، فشار بیل مکانیکی روی پیکور نباید به قدری زیاد باشد که جلوی بیل مکانیکی بلند شود و یا نباید به قدری کم باشد که قلم حالت خلاصی داشته باشد.

کاربرد این وسیله برای حفاری در سنگ های بدون درز و شکاف دارای مقاومت کم و یا در سنگ های دارای مقاومت فشاری بالا و شدیدا درز دار، مقرون به صرفه است ودر حفاری تونل های معدنی و غیر معدنی کاربرد فراوانی دارد.

چکش هیدرولیکی بویژه در مناطق شهری و تونل هایی که در آنها آتشباری خطر آفرین یا بدلیل موارد ایمنی و زیست محیطی ممنوع  و یا محدود می باشد کاربرد بالایی دارد. همچنین در مواقعی که تکنولوژی آتشباری، مواد و مصالح آن و مهارت لازم به راحتی در دسترس نباشد استفاده از چکش هیدرولیکی برای حفاری کاربرد ویژه ای دارد.

ثبت نام در سناماین

موارد مهم در انتخاب چکش های هیدرولیکی برای بیل های مکانیکی

نصب هر چکش بر روی بیل مکانیکی نیاز به بررسی این دو پارامتر عمده دارد:

۱-وزن چکش برای تعادل بیل مکانیکی

۲-ظرفیت پمپ هیدرولیکی بیل مکانیکی برای تامین انرژی مورد نیاز چکش

انواع مته های مورد استفاده در چکشهای هیدرولیکی

۱-مته نوک تیز: برای کاربرد در معدن سطحی (معادن حفاری شده به روش استخراج روباز و کم عمق)

۲-مته نوع اسکنه ای لاغر: به منظور شکست مواد نرم

۳-نوع پخ : به منظور شکست سنگ های سخت و آذرین

۴ – مته نوع اسکنه ای عریض: به منظور شکست مواد نرم،آسفالت و زمین های یخ بسته

۵- مته هایی برای شکست بتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!