کاتد مس؛ کاربرد، فرآیند تولید و انواع

کاتد مس

کاتد مس از مس تولید می شود .

فرآیند متالوژیک استخراج مس به شکل کاتد ، با غلظت مس شروع می شود تا آند هایی با خلوص ۹۹٫۵ % به دست آیند .

از کاتد مس به عنوان ماده ی اولیه برای تولید محصولاتی با مس و خواص بالا و آلیاژ های مس استفاه می شود .

کاربرد کاتد مس

از کاتد مس برای تولید اشکال مختلف شمش استفاده می کنند .

کاربرد های زیادی دارند و به زندگی بشر گره خخورده اند ، یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده ی این محصول اعلام کرده در آینده کاتد مس سبز تولید می کنیم که بیشتر با محیط سازگار است چون درصد کمی کربن دارد .

این محصول تقریبا سه چهارم مس مصرفی در سال است .

برای ساخت میله های مسی ریخته گری مدام استفاده می شود که برای صنایع کابل ، سیم و ترانسفورماتور مورد استفاده  قرار می گیرد .

از دیگر کاربرد ها می توان به ساخت لوله های مسی ، میله های مسی ، سپر های مسی و ساخت ورق نیز اشاره کرد .

برای ساخت آلیاژ هایی مثل برنز ، برنج و فولاد های آلیاژی نیز مس کاتد کاربرد دارد که از آن برای حمل و نقل ، ماشین آلات ، وسایل برقی و ساخت و ساز استفاده می شود .

فرآیند تولید مس کاتدی

 برای تولید کاتدهای مس ، ابتدا باید تاول مس در آند ریخته شود و سپس بصورت الکترولیتی عمل شود. سپس در مخزن سولفات مس و اسید سولفوریک غوطه ­ور شده، به همراه یک ورق استارتر کاتد مس خالص ، مس تاول در یک سلول گالوانیک به آند تبدیل می­شود. از مخلوط کاتد استیل ضد زنگ نیز در برخی از پالایشگاه ­ها استفاده می­شود. با شروع جریان ، یون­ های مس شروع به انتقال به کاتد یا برگه استارتر می کنند و کاتدهای مس خالص ۹۹.۹-۹۹.۹۹٪ را تشکیل می­دهند.

 درست  است که کاتدهای مس، مس خالص تولید شده از فرآوری سنگ معدن مس هستند اما با این حال ، این کاتدها در شکل نهایی که استفاده می­شوند به عنوان موادی از  مس نیستند. بلکه ماده­ای مجزا از مس اولیه هستند.

ورق­ های آن جداگانه توسط تامین کنندگان مختلف در ابعاد مختلف ۰/۵ تا ۱ مترمربع و ضخامت ۳ تا ۲۰ میلی متر ، با یا بدون گوش تولید می­شوند.

مس کاتد ورودی اصلی مواد اولیه برای تولید میله مسی برای صنعت سیم و کابل است. مس نیز در تولید برنج ، لوله مسی ، محصولات ورق مسی استفاده می­شود و در بیش از ۴۵۰ آلیاژ وجود دارد.

کاتد مس

کاتدهای مس الکترولیتی معمولاً بر اساس وزن خریداری می­شوند و به ­طور معمول بدون بسته ­بندی ارسال می­شوند و اغلب به­ همراه نوارهای فلزی بسته می­شوند. در حین کار با بسته بندی شده ، باید دقت کرد که استفاده نادرست باعث خرابی باند­های فلزی نشود.

 انواع کاتد مس

کاتدمس مطابق با GOST 859 دارای مارک ­های مختلفی است که میزان ناخالصی ­های مختلفی در ترکیب دارند:

-M00k – بخش عمده­ای از مس در این آلیاژ با توافق بین تولیدکننده و خریدار قابل تغییر است. با این حال ، در ساخت M00k ، کل جرم ناخالصی نباید از ۰.۰۱۶۵ درصد ، از جمله اکسیژن تجاوز کند.

-M0k – بخش انبوه مس بالای ۹۹.۹۷٪؛

-M1k – بخش انبوه مس از ۹۹.۹۵%

-M2k – بخش انبوهی از پایه های کمتر از ۹۹.۹٪. 

بسته­ بندی کاتد های مسی

بسته­ های ورق آن بین ۱ تا ۴ تن و درکنار هم با تسمه های فلزی نگهداری می­شوند که بدون بسته­ بندی ارسال می­ گردند . در حین دست زدن به این کاتدهای مسی باید مراقب بود تا از شکستن احتمالی تسمه­ ها که با جداسازی و از بین رفتن برخی ورق ­ها ، ناپایدار هستند جلوگیری شود .

همچنین در حین کار با کاتدهای مسیِ بسته بندی شده ، باید دقت کرد که استفاده نادرست باعث خرابی باند­های فلزی نشود.

همان طور که گفته شد ، از آنجایی که از این کاتد ­ها برای تهیه محصولات مسی با خلوص بالا استفاده می­گردد ، بنابراین ضروری است که ، هنگام حمل و نقل و جابه جایی ، کاتدهای مس به هیچ ماده خارجی آلوده نشوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!