گزارش آماری بوکسیت

گزارش آماری بوکسیت

گزارش آماری وضعیت  بوکسیت (آلومینیوم) در ایران

آلومینیوم یکی از فلزات سبک است که امروزه مصرف فراوانی دارد و پس از اکسیژن و سیلیس، فراوان ترین عنصر در پوسته زمین است وحدود ۸/ ۸ درصد پوسته زمین را تشکیل می دهد.

به طور تقریبی تمام سنگ ها، به ویژه سنگ های آذرین شامل آلومینیوم هستند، ولی بیش از ۹۸ درصد آلومینیوم جهان از بوکسیت و بقیه از نفلین سینیت و آلونیت به دست می آید.

از نظر زمین شناسی بوکسیت ماده رسوبی غنی ازآلومینیوم است که در نتیجه هوازدگی سنگ های  مختلف در آب و هوای حاره یا نیمه حاره با توجه به مورفولوژی و زهکشی مناسب تشکیل شده است. کانی های اصلی بوکسیت عبارتند از گيبسيت، بوهميت، دياسپور.

در ایران ذخایر متعددی از بوکسیت با مشخصات مختلف و متغیر وجود دارد که به طور تقریبی بیشتر آنها از نوع کانسار کارستی است.

بر اساس اعلام سازمان های بین المللی(USGS, 2017)، مجموع ذخایر قطعی بوکسیت و آلومینا (اکسید آلومینیوم) در جهان حدود ۲۸ میلیارد تن است که بخش عمده آن درکشور گینه قرار دارد. ذخایر بوکسیت و آلومینا در گینه ۷۴۰۰ میلیون تن (معادل با ۲۶ درصد ازکل ذخیره جهان) برآورد شده است و پس از آن کشورهای استرالیا و برزیل به ترتیب با ۶۲۰۰ و۲۶۰۰ میلیون تن در رتبه دوم و سوم قرار دارند. همچنین مجموع ذخایر احتمالی بوکسیت در جهان حدود ۵۵ تا ۷۵ میلیارد تن تخمین زده شده است که بخش عمده آن در کشورهای آفریقاست. ذخایر بوکسیت در قاره آفریقا ۱۷٫۶ میلیاردتن (معادل با ۳۲ درصد از کل ذخیره جهان)  برآورد شده است .

وپس از آن کشورهای اقیانوسیه وآمریکای جنوبی به ترتیب با ۱۲٫۷و ۱۱٫۶میلیارد تن در رده های بعدی قرار دارند ( USGS 2017). ذخیره قطعی معادن بوکسیت در ایران  ۹٫۳میلیون تن اعام شده است. (مرکز آمار ایران، ۲۰۱۶)

در ادامه این گزارش کامل را مشاهده نمائید:

گزارش آماری بوکسیت.PDF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!