جداکننده مغناطیسی؛ انواع و مزایا

جداکننده مغناطیسی

جدا کننده مغناطیسی چیست؟

جداکننده مغناطیسی دستگاهی است که ذرات مغناطیسی را از مخلوط مواد خوراک جدا می کند. این دستگاه در  زمینه های عملی بسیاری، مورد استفاده قرار می گیرد.از قسمت پایینی ، قسمت فوقانی ، خوراک دهنده ارتعاشی و آهن ربا تشکیل شده است که در داخل قسمت فوقانی قرار می گیرد. برای ماده مغناطیسی که کاملاً قابل تنظیم باشد، نیاز به یک تقسیم کننده خاص دارد. جداسازی مغناطیسی به عنوان روش ایده آل برای از بین بردن ترکیبات فلزی ناخواسته از مواد اولیه مختلف توصیف شده است. جداکننده مغناطیسی مختلفی و با طراحی ها و چیدمان های متفاوتی در بازار وجود دارد. آنها در اندازه ها ، شکل ها و طرح های مختلفی آمده اند و برای کاربردهای مختلف استفاده می شوند و مزایای بسیاری دارد که به برخی از آنها پرداخته خواهد شد.

انواع جداكننده هاي مغناطيسي

  1. جدا كننده هاي شدت پايين (Low Intensity): در این جدا كننده ها، ميزان شدت ميدان مغناطيسي اعمال شده كمتر از ۰/۷T بـوده
  2. جدا كننده هاي شدت بالا (High Intensity): دراین جدا كننده ها، شدت ميدان مغناطيسي اعمال شده بيش از ۲T ميباشد.

۱-جداکننده های شدت پایین (Low Intensity Separators)خود به سه دسته تقسیم میشوند :

  • جدا کننده های استوانه ای (Drum Separators)

جدا كننده هاي استوانه اي با جدايش خشك براي ذرات درشت (بزرگتر ازcm 0/5 با خاصيت مغناطيسي قوي بكار ميرود.)
اين نوع جدا كننده ها متداول ترين وسيله براي جدا كردن مواد مغناطيسي ريز واسطه سنگين مي باشد.
نوع جداكننده استوانه اي كه حركت پالپ و استوانه در يك جهت است براي کنسانتره با عیار بالا بكار برده ميشود.

  • جدا کننده دیسکی (Disc-Separator)

جداکننده دیسکی اين نوع جدا كننده مغناطيسي، قادر به تولید چندين محصـول بـا خاصيت هاي مغناطيسي متفاوت مي باشد.

جداکننده دیسکی
  • جداکننده نوار های متقاطع (Cross-Belt Separator)

جداکننده ی نوار متقاطع براي بازيابي ايلمنيت (FeTiO3 )از كنسانتره كاني هاي سنگين استفاده ميشود. گوه اي بودن آهن رباهاي بالايي براي ايجاد گراديان ميدان مغناطيسي مي باشد.

جداکننده نوار متقاطع

۲-جدا کننده ها شدت بالا

اين نوع جدا كننده ها براي كانيهاي پارامغناطیسی خيلي ضعيف بكار ميرود.

  • جدا كننده غلتكي القاء شده (Induced Roll Separator)

فاصله بین قطب و غلتك قابل تنظيم مي باشد.
اين جدا كننده براي كاني هاي قلع و ماسه هاي ساحلي و سنگ فسفات بكار ميرود.

  • جداكننده هاي الكترواستاتيكي (Separation Electrostatic)

    در اين نوع جدا كننده ها از اختلاف هدايت الكتريكي كاني ها براي جداسازي استفاده ميشود. اين جدا كننده ها به آب حساس بوده (به دليل تغيير هدايت الكتريكي مواد) و ظرفيت آنها كم است.

جداکننده الکترو استاتیکی

مزایای جداکننده مغناطیسی

  • اصول ساده کارکرد مفید

اصل کار جداکننده مغناطیسی ساده ، اما کاملاً کارآمد است. ماده ای که نیاز به فرآوری دارد از طریق خوراک دهنده لرزشی به قسمت تحتانی تغذیه می شود. در حین حرکت از طریق قسمت تحتانی ، قسمت بالایی از آهنربا برای بلند کردن مواد مغناطیسی استفاده کرده و سپس آنها را به تقسیم کننده مواد مغناطیسی منتقل می کند ، که قبلاً توسط اپراتور تنظیم شده است. مواد تمیز و غیر مغناطیسی در یک بخش خاص تخلیه می شوند و از مواد مغناطیسی غیر ضروری عاری هستند. افزایش راندمان و محصولات تمیز همان چیزی است که جداکننده مغناطیسی می تواند تضمین کند.

  • فوق العاده متنوع

جداکننده مغناطیسی یکی از جداکننده های همه کاره برای فرآوری مواد معدنی مغناطیسی مانند ولفرام ، لیمونیت ، هماتیت و غیره است. جداکننده مغناطیسی برای جداسازی مواد با اندازه کمتر از ۳ میلی متر ایده آل است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ، صنعت فرآوری مواد غذایی به حذف کارآمد مواد مغناطیسی بستگی دارد. در صنعت معدن از جداکننده مغناطیسی برای از بین بردن آهن در فرآوری مواد معدنی غیر فلزی یا ذغال سنگ استفاده می شود.

ثبت نام در سناماین
  • خروجی با تولید بالا

جداکننده مغناطیسی در مقایسه با همه جداکننده های دیگر ، تولید بالایی را ارائه می دهد. با استفاده از مدار مغناطیسی بهینه شده ، جداکننده مغناطیسی دارای یک میدان مغناطیسی با شدت بالا است که روند جداسازی بسیار کارآمد را تضمین می کند. بسته به خصوصیات ماده ای که باید از آن جدا شود ، اپراتورها می توانند تعداد مغناطیسی محوری را تنظیم کنند. همچنین جداکننده مغناطیسی قادر به کار در دمای بسیار بالا است. از این گذشته ، کار و نگهداری بسیار آسان است. بنابراین ، شکی نیست که چرا جداکننده مغناطیسی به عنوان ابزار مورد علاقه برای جدا کردن مواد در نظر گرفته می شود.
پارامترهای مهم مؤثر بر عملکرد جداکننده های مغناطیسی شامل درصد جامد خوراک ورودی، دانه بندی و میزان دبی خوراک، شدت میدان مغناطیسی، فاصله بین سطح درام تا کف تانک می باشند. جداکننده های هم جهت به منظور افزایش عیار و جداکننده های غیر هم جهت به منظور افزایش بازیابی استفاده می شوند.
از نکات مهم عملیاتی در راهبری جداکننده های مغناطیسی، میتوان به گیر کردن گلوله و ذرات درشت در بین سطح درام و کف تانک اشاره کرد که معمولاً جدی گرفته نمی شوند ولی همین فاصله در بسیاری از کارخانه ها برای جلوگیر از انسداد، بیش از حد لازم قرار داده می شود که منجر به کاهش بازیابی می شود.
از نمونه های صنعتی جداکننده های مغناطیسی می توان به LIMS، MIMS، SLON و Column Magnetic Separator اشاره کرد که مورد آخر از جدیدترین این تجهیزات است که در مراحل پایانی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!