سنگ چینی چیست؟

سنگ چینی

سنگ چینی چیست؟

سنگ چینی از جمله سنگ های کاربردی در ساخت و ساز است که هم برای نمای ساختمان و هم دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

 اکثر افراد گمان می کنند سنگ چینی محصول کشور چین است در صورتی که این سنگ از معادن کشور استخراج و بهره برداری می شود. از جمله معروف ترین معادنی که می توان این سنگ را از آنها استخراج نمود معادن سنگ چینی الیگودرز، یزد، نی ریز، سیرجان و ازنا می باشند.

 این سنگ در دسته سنگ های آهکی دگرگون قرار می گیرد و از بلورهای درشت و قابل رویت تشکیل شده است. وقتی توده ای از سنگ های آهکی تحت فشار و حرارت قرار می گیرند، متبلور شده و دگرگون می شوند. نوع ترکیب شیمیایی و مقدار دگرگونی این سنگ با توجه به معدنی که از آن استخراج می شود متفاوت است.

سنگ چینی از کانی هایی نظیر هماتیت، کوارتز، سیمونیت، گرافیت و … تشکیل شده و اصلی ترین کانی تشکیل دهنده آن کلسیت و ولاستونیت است. اگر مقدار کانی کوارتز در این سنگ زیاد باشد، سنگ از سختی بالایی برخوردار خواهد بود.

ویژگی های سنگ چینی

سنگ چینی نوعی سنگ مرمریت است که بافت آن به صورت بلورین می باشد. این سنگ با ضخامت های کم برای مصارف گوناگون تولید می شود. مقاومت این سنگ بسیار بالاست و حتی اگر ضخامت آن کم باشد از مقاومت فشاری بالایی برخوردار خواهد بود.

چینی که به بازار عرضه می شوند اغلب سفید رنگ و بدون رگه هستند و نوع کریستالی آنها دارای بلورهای ریز می باشد. از سنگ هایی که بافت آنها کریستالی است برای ساخت تزئینات ساختمانی و مجسمه های سنگی استفاده می شود. این سنگ ها جلای خیره کننده و بی نظیری دارند و همواره مورد توجه معماران و طراحان ساختمانی قرار می گیرند.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

کاربرد سنگ چینی

این سنگ به سنگ کریستال نیز معروف است و به دلیل استحکام و دوام فوق العاده در اکثر بخش های ساختمان از مکان های مرطوب گرفته تا خشک کاربرد دارد.

بیشترین کاربرد مربوط به نمای ساختمان است زیرا این سنگ از چسبندگی لازم برخوردار است و به خوبی به سیمان و دوغاب می چسبد. هر چند میزان چسبندگی آن همانند سنگ تراورتن نیست اما به میزان متوسط از این قابلیت برخوردار است.

سنگ چینی مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد، از این رو از آن در مراکز و سرویس های بهداشتی که نیاز به نظافت و پاکیزگی دارند استفاده می شود. علاوه بر آن می توان آن را برای ساخت بلوک جدول های خیابان به کار برد.

رنگ های سنگ چینی

رنگ سنگ چینی خالص، سفید و بلورین است اما در رنگ های دیگر مانند خاکستری روشن تا تیره، سبز، صورتی، قرمز، زرد و کرمی نیز در زمین یافت می شود. دلیل اصلی این رنگ بندی وجود کانی های مختلف در سنگ است.

وجود کربن در این سنگ ها رنگ آنها را خاکستری تیره و روشن می کند و کلریت و انواع سیلیکات ها منجر به ایجاد طیف های سبز در آنها می شوند. علاوه بر آن لیمونیت رنگی زرد و متمایل به کرمی و کربنات منگنز یا هماتیت نیز رنگی قرمز یا صورتی به سنگ می بخشند.

اصولاً در مناطق گرم از چینی روشن برای نماکاری ساختمان استفاده می شود، زیرا این سنگ مانع از جذب گرما شده و ساختمان را خنک نگه می دارد.

سنگ چینی

مزایای سنگ چینی

  • از مقاومت بالایی در برابر هوازدگی های سطحی و عمیق برخوردار است، از این رو با خیالی آسوده می توان از آن در نمای ساختمان استفاده کرد.
  • این سنگ به دلیل رنگ روشن خود به مقدار ناچیز گرما را جذب می کند، از این رو سنگی خنک به شمار می آید.
  • سنگ کریستال همانطور که از نامش پیداست ذراتی بلورین دارد و نور را از خود عبور می دهد.
  • این نوع سنگ به دلیل تخلخل بسیار پایین در برابر نفوذ آب مقاوم است و حتی اگر به مدت طولانی در معرض آب قرار گیرد آسیب نمی بیند.
  • مقاومت فشاری، استحکام و طول عمر بالاست و در برابر ضربه ترک نمی خورد.
  • طیف های رنگی متنوع و زیبای این محصول طراحی پروژه های ساختمانی را تکمیل می کند.
  • این سنگ قابلیت حکاکی دارد و می توان نقش و نگارهای متنوع روی آن اجرا نمود.
ثبت نام در سناماین

سنگ چینی در نمای خارجی

استاده از سنگ چینی برای نما و فضای خارجی کاملاً فنی و صحیح است. سنگ چینی از لحاظ جذب آب و چسبندگی دوغاب بین گرانیت و تراورتن است.نه به اندازه ی تراورتن جذب کننده دوغاب و نه به اندازهء گرانیت نچسب است.در ایران استفاده از این سنگ برای نما از قدیم رایج بوده. اگر دقت کرده باشید سنگ چینی نمای اصلی بسیاری از ساختمانهای قدیمی به خصوص در مناطق گرمسیر است.چرا که رنگ روشن آن باعث می شود تا گرمای زیادی جذب نما نشود و ساختمان از گرمای زیاد در امان باشد.مقاومت این سنگ در مقابل هوازدگی سطحی و عمقی به طور متوسط خوب و قابل اعتناست.

سنگ چینی در فضای داخلی

استفاده از سنگ پیرو فاکتورهای مختلفی است که یکی از آیتم های اصلی آن مُد است. در یک کلمه در حال حاضر سنگ چینی برای فضای داخلی مُد نیست. یک قسمت آن به این موضوع بر میگردد که چون چینی دارای رنگهای سفید و خنثی و سرد است.

فضای داخلی را به آن گرما و جذابیتی که مورد نظر طراح است نمی رساند. دلیل دیگر اینکه این سنگ را کارخانه هایی با کیفیت ساب و برش پایین فرآوری کرده اند و ما عادت کرده ایم . چینی را با کیفیت فرآوری بد و بیشتر در ابعاد بیست سانتیمتر طولی و در مکانهای درجه چندم ببینیم.

این یک عامل مهم روانی است که تقاضا  چینی را در فضاهای داخلی به حداقل میرساند . اما بعید نیست در آینده با فرآوری خوب و در ابعاد بزرگ دوباره مُد شود و بتواند جایگاه تازه ای برای خودش دست وپا کند. خوش شانسی و اتفاقی که در سالهای اخیر برای تراورتن افتاد در خانه سنگهای چینی را هم بکوبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!