ضروریات بازخورد

در کسب‌وکار، بازخورد ، صرفاً به اشتراک گذاشتن مشاهدات مربوط به عملکرد شغلی یا رفتارهای مربوط به کار است. بااین‌حال، برای بسیاری از افراد کلمه بازخورد به‌معنای قضاوت است بطوری که دهنده و گیرنده منتظر لحظه‌های بازخورد نیستند . اما بازخورد نباید یک قضاوت درباره‌ی شخص دیگری باشد. درعوض، منظور این است که پیامی عاطفی درباره‌ی رفتار و پیامدهای آن یا تشخیص یک کار خوب انجام‌شده یا پیشنهاد بهبود عملکرد باشد. در صورت تحویل موفقیت‌آمیز، بازخورد باید گیرنده را به یادگیری رشد و تغییر در جهت مثبت برای حرکت به جلو ترغیب کند.

شما می‌توانید در جهات مختلف بازخورد بدهید به کسانی که گزارش می‌دهید، به افرادی که مدیریت می‌کنید و به‌طور جانبی به همکاران خود. همچنین ممکن است از هر یک از این دستورالعمل‌ها بازخورد دریافت کنید. از این چشم‌انداز ، چند جهت مشاهده می‌شود که بازخورد کمک مهمی در یادگیری سازمانی می‌کند.

هدف از دادن بازخورد مثبت ،تقویت رفتارهای ترجیحی یا الگوهای حل مسئله است. از طرف دیگر هدف از بازخورد اصلاحی تغییر و بهبود رفع رفتار نامطلوب یا معرفی الگوهای کاری تولیدی است. هنگامی‌که به دیگران بازخورد سازنده‌ای می‌دهید ، موجب :

– تقویت یا تشویق روش مؤثرتر کار

– هدایت رفتار یا اشاره به مسیر عملکردی پربارتر

– اطمینان از تعیین استانداردهای مناسب برای عملکرد فردی و تیمی

– کمک به دریافت‌کننده برای آمادگی به عملکرد بهتر

سناماین نمایشگاه مجازی

مهم است که بازخورد شما از لحاظ مثبت تنظیم شود زیرا حالت منفی بودن باعث می‌شود تا اثر کمتری داشته باشید. هنگامی‌که از دیگران بازخورد سازنده دریافت می‌کنید از این فرصت‌ها استفاده کنید :

– تاثیر رفتار و انتخاب خود بر دیگران را بهتر درک کنید .

-دیدگاه‌های جدیدی در مورد جریان کار به دست آورید .

– برای عقاید آن‌ها ارزش قائل شوید و به قضاوت آن‌ها اعتماد کنید .

– اهداف قابل‌اندازه‌گیری برای خود تعیین کنید .

ارائه بازخورد مؤثر مهارتی است که نه‌تنها هنگام تکمیل کارهای روزمره باید انجام شود، بلکه در جلسات مربیگری و ارزیابی عملکرد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آیا می‌خواهید عملکرد تیم خود را دقیق ارزیابی کنید ؟ با شناخت ارزش دادند و دریافت بازخورد سازنده شروع کنید.

برنامه‌ریزی برای بازخورد به مافوق

اولین گامی که باید در هنگام برنامه‌ریزی برای بازخورد به مافوق بردارید چیست؟

– تصمیم بگیرید که آیا بازده ارزش ریسک‌پذیری را دارد.

برخی از ناظران، دریافت بازخورد از گزارش‌های مستقیم را تهدیدآمیز می‌دانند. قبل از تعیین یک جلسه‌ی بازخورد رسمی با رئیس‌تان بررسی کنید که مسئله موجود روی‌میز ارزش پرداختن را دارد. اطمینان حاصل کنید که مشکل به‌اندازه کافی جدی است و این‌که تغییر بالقوه ارزش این را دارد که رییس خود را آزرده یا بیگانه کنید.

– تمام اطلاعات لازم برای پشتیبانی از بازخورد خود را جمع‌آوری کنید.

اگرچه جمع‌آوری اطلاعات برای دادن بازخورد به مافوق بسیار مهم است، اما این اولین اقدام نیست که باید بردارید. درعوض ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا نتیجه ارائه بازخورد ارزش خطر را دارد.

– قرار ملاقات زودتر از موعد بگذارید.

اگرچه تعیین وقت برای ارائه‌ی بازخورد جهت دادن بازخورد مؤثر و به مافوق بسیار مهم است اما این اولین قدم نیست که باید بردارید. در عوض ، ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا بازده ارائه بازخورد ارزش خطر را دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!