گزارش آماری سرب

گزارش آماری سرب

گزارش آماری سرب در ایران و جهان

فلز سرب با عالمت اختصاریpb ،رنگ آبی خاکستری، عدد اتمی ۸۲ و جرم اتمی ۲٫ ۲۰۷ ، یکی از شش فلزی است که از هزاره چهارم قبل از میاد مسیح شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

طبق نظر باستان شناسان، مصری ها قدیمی ترین قومی بودندکه سرب را برای لعاب ظروف به کار برده و از کانی های نقره دار آن، نقره استخراج می کردند.

مصرف سرب در ایران تا قبل از جنگ جهانی دوم ناچیز بوده ولی پس از آن اهمیت یافت و از سرب به عنوان یک محصول صادراتی و ارز آور استفاده گردید.

به لحاظ تشکیل، کانی سازی سرب نیز همانند روی به صورت هیدروترمال (اپی ترمال، اسکارن (و رسوبی (سدکس، ایرلندی و MVT ) اتفاق می افتد. ذخایر سرب در خاستگاه تکتونیکی ریفتی و همچنین در محیط های کوهزایی تشکیل می شوند و به لحاظ زمانی در دوران دوم و سوم زمین شناسی، دارای بیشترین فراوانی هستند.

 استخراج این معادن به دو صورت روباز (عمدتا) و زیرزمینی انجام می گیرد. کشور ایران به دلیل جایگاه زمین شناسی مناسب و محیط تکتونیکی ویژه خود، دربردارنده ایالت های فلززایی سرب- روی متعددی بوده و می توان آن را به عنوان یکی از مناطق دارای پتانسیل بالای سرب- روی در نظر گرفت. بیشترین کاربرد فلز سرب مرتبط با ساختن باتری ها بوده و بخشی از آن نیز در نورد، پوشش کابل، آلیاژ و مهمات مورد استفاده قرار می گیرد.

ذخایر

بر اساس اعام سازمان های بین المللی (۲۰۱۷ , USGS) مجموع ذخایر قطعی سرب در جهان در حدود ۸۹ میلیون تن است که بخش عمده آن در کشور استرالیا قرار دارد. ذخایر سرب در استرالیا ۳۵ میلیون تن (در حدود ۴۰ درصد از کل ذخیره جهان) برآورد شده است و پس از آن کشورهای چین و روسیه به ترتیب با ۱۷ و ۴٫۶ میلیون تن ذخیره (معادل با ۳٫۱۹ و ۳٫۷ درصد از مجموع تولید جهان)، در رتبه دوم و سوم قرار دارند. ایران با ذخیره ۵۴۰ هزار تن و سهم۶٫۰ درصدی از ذخایر سرب جهان، در مقام پانزدهم در بین سایر کشورها قرار گرفته است.

گزارش پیش رو از سری گزارش های آماری پایگاه ملی داده های علوم زمین به بررسی وضعیت سرب در ایران و جهان در توالی زنجیره تأمین این ماده معدنی پرداخته است.

در ادامه این گزارش کامل آماری را مشاهده فرمائید :

گزارش آماری سرب.PDF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!