دامپتراک؛انواع،کاربرد و کمپانی های سازنده

دامپتراک

دامپتراک

دامپتراک به نوعی از کامیون برای حمل و نقل و جابجایی گویند که موادی مانند شن، ماسه، سنگریزه و نخالههای معدنی و ساختمانی حمل می کنند.

امروزه دامپتراک های سایز بزرگ ساخته شده اند که قادرند حجم عظیمی از خاک را با بازدهی بسیار بالا و سرعت کاری زیاد در هر سیکل کاری ، جابجا نمایند. وبطور کلی هر چه ظرفیت آنها بیشتر باشد برای کار در معدن بزرگ بهینه ترند.

دامپتراک ها کامیون های غول پیکر معدنی هستند که قابلیت جابه جایی ۹۰ تا ۳۰۰ تن بار را دارند. منبع تغذیه آنها نیروی دیزلی و الکتریکی است. منبع تغذیه با نیروی الکتریکی: اگر ظرفیت دامپ تراک بالاتر از ۳۰۰ تن باشد اولویت با موتورهای الکتریکی است و حتی در هر چرخ یک موتور الکتریکی. علت استفاده از نیروی الکتریکی این هست که میتوان با هر گشتاوری که روی محور موتور اعمال بشود باز هم آن را راه اندازی کرد. موتور های الکتریکی با اینکه که ۳۰ ٪انرژی را تلف میکنند تا به انرژی مکانیکی تبدیل شود ولی باید این را در نظر گرفت که خود انرژی الکتریکی نهایتا توسط یک ژنراتور که نیروی خود را از سوخت تهیه کرده و خود ژنراتور هم ۳۰ ٪اتالف انرژی داشته تا تبدیل به انرژی الکتریکی شود و در انتقال هم ۱۰ ٪ را از دست میدهد. علت استفاده از نیروی الکتریکی این هست که میتوان با هر گشتاوری که بر محور موتور اعمال شود باز هم آن را راه اندازی کرد.

منبع تغذیه با نیروی دیزلی: موتور های دیزل درست است که ۷۰ ٪ انرژی را تلف میکنند ولی ذخیره انرژی (سوخت یا گازوئیل) بسیار راحت تر، ارزان تر و کم جا تر هست. الستیک دامپ تراک: در رابطه با الستیک هم باید گفت که تمام این گونه متحرک ها که مخصوصا در جاده های ناهموار راه میروند همیشه تو خالی و باد هستند بخاطر اینکه بتواند براحتی بر روی سنگ ها و ناهمواری ها حرکت کند. الستیک تو پر را فقط برای مواقعی خاص بکارمیبرند(جاهایی که احتمال پنچری فوق العاده بالاست و سرعت خیلی کم) الستیک دامپ تراک ها هم معموال بادی هستند ولی با یک جدارهی بسیار ضخیم. درزیر نمونه ای از بزرگترین دامپتراک های ساخته ی شرکت کاترپیالر را میبینید: مدل ۷۹۷F که نزدیک به ۴۰۰۰ اسببخار قدرت دارد، تا ۴۰۰ تن را میتواند حملکند و به حداکثرسرعتی برابر با ۷۰ کیلومتر برساعت درصورت بارگذاری ماکزیمم برسد.

تاریخچه ساخت دامپتراک

اولین کامیون کمپرسی کانادایی شناخته شده در سن جان، نیوبرانزویک ساخته شد، زمانی که رابرت تی موهینی در سال ۱۹۲۰ یک جعبه کمپرسی را به یک کامیون مسطح متصل کرد. دستگاه بالابر یک وینچ متصل به کابل بود که از طریق میله (قرقره) نصب شده متصل می‌شد. این کابل به قسمت جلویی پایین جعبه کمپرسی چوبی متصل شده بود که توسط یک محوری در پشت قاب کامیون متصل شده بود و اپراتور از طریق چرخاند یک چرخ لنگ جعبه را بالا و پایین می‌کند.
r

دامپتراک

انواع دامپتراک

۱ . کامیون کمپرسی مفصلی

دامپتراک‌های مفصلی (که بین کابین و جعبه کمپرسی قرار دارند) در صنایع معدنی بسیار پرکاربرد هستند. دامپتراک‌های مفصلی کمپرسی‌های بزرگ و سنگین هستند که در خارج از جاده برای حمل بارهای عمده در مناطق سخت استفاده می‌شوند.

دامپتراک‌های مفصلی نیز به دلیل دایره چرخش کوچکتر برای پروژه‌های بزرگ با درجه ای از فضای محدود بسیار عالی هستند. اگر برای زیر مجموعه پروژه عمرانی یا معدن کاری خود نیاز به حمل مواد فله ای را دارید، یکی از تأمین کنندگان استخدام دامپتراک مفصلی معتبر را در نظر بگیرید.

۲. دامپتراک‌های سایت یا بالابرهای جلو

اگر پروژه شما نیاز به یک ماشین کمپرسی جمع و جورتری دارد، دامپتراک سایت یا دامپینگ جلو ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. با نگه داشتن راننده در عقب دستگاه توسط میله‌های رولی، ظرفیت این کامیون‌ها از ۱ تن تا ۱۰ تن است، در حالی که در مناطق کار محدود هم ایمن است و هم محکم.

دامپتراک‌های سایت ماشین‌های کامپکتی دستی هستند که برای حمل بار خارج از جاده و بارهای موجود در سایت استفاده می‌شوند و با پیکربندی‌های مختلف برای استخدام در دسترس هستند. دامپرهای سایت به عنوان یک ماشین زمینی کاملاً همه‌کاره، با یک سطل پرش چرخان ۱۸۰ درجه ای ساخته شده‌اند که امکان پر کردن دقیق را فراهم می‌کند. توانایی این نوع دامپتراک در چرخش شدید و نوسان به شما امکان می‌دهد از هر مکان دسترسی تنگ در کار خود خارج شوید، فارغ از اینکه شرایط سخت یا لغزنده باشد. به همه این دلایل، دامپرهای سایت در صنعت عمران و ساختمان بسیار محبوب شده‌اندر

۳. دامپتراک‌های عقب سفت

کامیون‌های کمپرسی عقب سفت و محکم یکی از محبوب‌ترین انواع کامیون کمپرسی برای استخدام یک کامیون کمپرسی عقب سفت و محکم است، مناسب برای استفاده همزمان با بیل هیدرولیکی در معدن. این ماشین‌ها فقط در کاربردهای معدن یافت می‌شوند.

کامیون‌های عقب سفت و سخت مناسب برای استخراج معابر خارج از جاده و پروژه‌های سنگین حمل و نقل خاک هستند که در آن شما ممکن است نیاز به حفاری جاده‌ها داشته باشید و به یک کامیون نیاز دارید تا مقدار زیادی خاک را به مکان دیگری منتقل کنید. با این حال، کامیون‌های عقب سفت و محکم انعطاف‌پذیری محدودی دارند و برای کار با توجه به ظرفیت‌های عجیب و غریب آن‌ها به آموزش و مهارت قابل توجهی نیاز دارند.

با قابلیت‌های برتر حمل و نقل، حتی بزرگترین محموله‌ها را می‌توان با کامیون‌های کمپرسی سفت و سخت ما جابجا کرد.

۴. دامپتراک‌های زنجیری

زمین‌های ناهموار، لغزنده، شیب دار یا زمین‌های نرم و مناطق دسترسی تنگ مانع عمده ای برای اکثر حمل و نقل‌های سخت با ماشین‌های چرخ لاستیکی است. این‌جایی است که دامپتراک‌های مجهز به ریل (که به آن کامیون‌های خزنده نیز می‌گویند) وارد می‌شوند.

دامپتراک‌های خزنده به‌طور خاص برای کاربردهای خارج از جاده طراحی شده‌است و این مزیت را دارد که می‌تواند در فضاهای خیلی کوچک برای ماشین‌های بزرگتر مانور دهد. کامیون‌های کمپرسی نصب شده برای ردیابی برای انتقال مواد در شرایط نرم و مرطوب زیر پا از جمله سایت‌های ساختمانی گل آلود یا ماسه ای و محیط‌های دریایی استفاده می‌شود.

دامپتراک

۵. دامپتراک‌های زیرزمینی

دامپتراک‌های زیرزمینی برای تولید بالا و کم هزینه حمل هر تن در برنامه‌های استخراج معدن زیرزمینی و حمل محموله از ۳۰ تا ۵۵t و بالاتر طراحی شده‌اند. از کامیون‌های دامپتراک زیرزمینی می‌توان در ساخت معادن زیرزمینی سخت، سنگ نرم و ساخت تونل استفاده کرد.

اپراتورهایی که روی این پروژه‌ها کار می‌کنند اغلب ساعت‌های طولانی را سپری می‌کنند. در نتیجه، تولیدکنندگان کامیون مفصلی زیرزمینی راحتی راننده را در اولویت اصلی خود قرار داده‌اند (به غیر از ایمنی – که همیشه مهمترین عامل است). بسیاری از کامیون‌های مدرن کمپرسی زیرزمینی اکنون به صورت ارگونومیکی برای راحتی، کنترل، بهره‌وری و به حداقل رساندن خستگی اپراتورها طراحی شده‌اند.

۶. دامپتراک‌های ریلی

دامپتراک‌های ریلی برای استفاده در ساخت و نگهداری ریل ساخته شده‌اند، این شامل حمل و نقل سنگ‌های خرد شده در کنار خطوط ریلی است. دامپتراک ریلی ریلی مجهز به چرخ‌های ریلی است که به ماشین اجازه می‌دهد از ریل‌های راه‌آهن رفت و آمد کند.

این نوع ماشین نام خود را از بزرگراه و راه‌آهن گرفته‌است، به این معنی که می‌تواند هم در جاده‌های معمولی و هم در مسیرهای ریلی کار کند. اساساً، یک دامپتراک ریلی از تمام ویژگی‌های یک کامیون کمپرسی ‘عادی’ برخوردار است، اما با پایین آوردن چرخ‌های ریل خود می‌تواند به رانندگی در خطوط ریلی تبدیل شود.

ثبت نام در سناماین

کاربرد انواع دامپتراک

کامیون‌های کمپرسی دارای انواع مختلف و پیکربندی هستند که هرکدام برای استفاده در کاربردهای مختلف طراحی شده‌اند، بنابراین انتخاب مناسب برای پروژه یا عملیات مهم است.

  • از دامپتراک‌ها یا کمپرسی‌های مفصلی برای عملیات عمرانی و معدنی
  • دامپتراک‌های عقب سفت و محکم برای استفاده همزمان با بیل‌های هیدرولیکی در معدن
  • دامپرهای سایت و بالابرهای جلو برای استفاده در عملیات جمع و جور یا با ظرفیت کم
  • کامیون کمپرسی نصب شده برای کارهایی که نیاز به کار دارند در ماسه ای، خاکی، خاکی، برفی یا زمین‌های گل آلود
  • دامپتراک ریلی برای استفاده در پروژه‌های راه‌آهن
  • دامپتراک زیرزمینی برای استفاده در پروژه‌های معدن زیرزمینی سخت و سنگ نرم و ساخت تونل

مطرح‌ترین کمپانی‌ها‌ی سازنده‌ی دامپتراک

کمپانی‌های مختلفی در جهان به تولید دامپتراک مشغولند. در ادامه، شماری از مهم‌ترین کمپانی‌هایی که چه به لحاظ توسعه، چه تیراژ تولید و چه ساخت برجسته‌ترین دامپتراک‌های شناخته‌شده سرآمدند، به‌اختصار معرفی خواهد شد. همچنین در بررسی هر کمپانی اجمالاً به یکی از مهم‌ترین دامپتراک‌های ساخته‌شده توسط آن که نسبت به سایر ماشین‌آلات سنگین توان تحمل بار قابل توجهی را دارند، اجمالاً اشاره خواهد گشت.

کمپانی کماتسو

از مهم‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی دامپتراک می‌توان به کماتسو اشاره کرد. این کمپانی به‌لحاظ تولید بولدوزر، بیل مکانیکی، لودر و… در جهان شناخته‌شده است. کماتسو که از معروف‌ترین کمپانی‌های ژاپنی به‌شمار می‌رود، به‌خاطر تولید انبوه ماشین‌الات سنگین در نقاط گوناگون جهان از جمله آمریکا خطوط تولید مختلفی را داراست.

از برجسته‌ترین محصولات کمپانی کوماتسو می‌توان به دامپتراک کوماتسو ۹۳۰E اشاره کرد. این ماشین با ظرفیت ۳۲۰ تن بزرگ‌ترین دامپتراک طراحی‌شده در این کمپانی به‌شمار می‌رود. قدرت ۳۵۰۰ اسب بخار، ارتفاع ۷.۳ متر، طول ۱۵.۵ متری، سرعت حداکثری ۶۴ کیلومتر در ساعت و شعاع گردش فرمان ۱۵ متری از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماشین غول‌آساست. این‌ها همه در حالی است که مخزن سوخت این ماشین تنها ۴۵۴۲ لیتر ظرفیت دارد.

کمپانی کاترپیلار

کاترپیلار یکی از معتبرترین کمپانی‌های صنایع سنگین در آمریکاست که بزرگ‌ترین سازنده‌ی ماشین‌آلات عمرانی در جهان به‌شمار می‌رود. کاترپیلار به‌لحاظ تولید ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین و نیز فروش آن‌ها در میان کمپانی‌های مشابه پیشتاز است.

از برجسته‌ترین محصولات این کمپانی می‌توان به دامپتراک کاترپیلار ۷۹۷B اشاره کرد. این ماشین با قدرت ۳۵۵۰ اسب بخار و ظرفیت چشمگیر ۳۸۰ تن طراحی، ساخته و عرضه شده است. ارتفاع ۷.۳ متری، طول ۱۴.۳ متری، شعاع گردش فرمان قابل توجه ۴۰ متری و سرعتی در حدود ۶۷ کیلومتر در ساعت از این ماشین سنگین یک محصول ویژه ساخته است. در عین حال، حجم مخزن سوخت این ماشین تنها ۶۸۰۰ لیتر است.

دامپتراک

کمپانی لیبر

لیبر یک کمپانی صنایع سنگین واقع در سوییس است. لیبر با طراحی و ساخت انواع ماشین‌آلات کشاورزی، ماشین‌آلات ساخت و ساز، قطعات هواگرد، تجهیزات استخراج معدن و لوازم خانگی از کمپانی‌های شناخته‌شده‌ی جهان به‌شمار می‌رود. لیبر همچنین در ارائه‌ی خدمات مهندسی خودرو نیز فعال است. از ویژگی‌های قابل توجه این کمپانی می‌توان به ساخت بزرگ‌ترین جرثقیل جهان در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد. به‌طور کلی، لیبر یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های صنایع سنگین است که در انواع دامپتراک‌ها را نیز به بازار عرضه می‌کند.

از مهم‌ترین ماشین آلات سنگین ساخته‌شده توسط این کمپانی می‌توان به دامپتراک لیبر TI274 اشاره کرد. قدرت این ماشین ۳۰۰۰ اسب بخار و ظرفیت آن ۳۲۰ تن است. این محصول تا حد زیادی همانند دامپتراک کوماتسو ۹۳۰E است و از این لحاظ اصلی‌ترین رقیب آن در بازار به‌شمار می‌رود. ارتفاع ۶.۴ متری، طول ۱۲.۵ متری، شعاع گردش فرمان ۱۶.۱ متری و سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت از مهم‌ترین مشخصه‌های این ماشین هستند؛ در عین حال، حجم مخزن سوخت این ماشین ۴۷۳۱ لیتر است.

کمپانی ترکس

کمپانی ترکس از شناخته‌ترین کمپانی‌های آمریکایی در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین است. فعالیت‌های کمپانی ترکس در طی سالیان در طراحی و ساخت سیستم‌های بارگیری و تخلیه‌ی کالا چشمگیر بوده است. نام ترکس (Terex) درواقع برگرفته از دو لغت لاتین Terra و Rex است که اولی به‌معنای زمین و دومی به‌معنای سلطان می‌باشد که به‌نوعی محدوده‌ی فعالیت‌های این کمپانی را مشخص می‌کند.

از برجسته‌ترین ماشین آلات سنگین ساخته‌شده توسط ترکس می‌توان به دامپتراک MT 6300AC اشاره کرد. قدرت این ماشین ۳۷۵۰ اسب بخار و ظرفیت آن ۴۰۰ تن است. ارتفاع ۷.۶ متری، طول ۱۴.۶ متری، شعاع گردش فرمان ۱۶.۷ متری و نیز حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت از جمله‌ مهم‌ترین ویژگی‌های این ماشین به‌شمار می‌روند. این ویژگی‌ها منجر به آن شده تا در ظرفیت‌های بالا استفاده از این ماشین با استقبال شایان توجهی مواجه گردد. دیگر ویژگی برجسته‌ی این ماشین سنگین ظرفیت مخزن سوخت ۴۹۲۱ لیتری آن است.

کمپانی هیتاچی

هیتاچی یک شرکت خوشه‌ای و چندملیتی ژاپنی است که در حوزه‌های متنوعی فناوری هوافضا، صنایع الکتریکی، سخت‌افزارهای رایانه‌ای و… فعالیت می‌کند. یکی از زمینه‌های فعالیت کمپانی هیتاچی طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی و صنایع سنگین به‌شمار می‌رود. از جمله محصولات مهم این کمپانی در حوزه‌ی صنایع سنگین می‌توان به دامپتراک، لودر و جرثقیل‌های مکانیکی و هیدرولیکی اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین ماشین‌آلات سنگین ساخته‌شده توسط کمپانی هیتاچی دامپتراک هیتاچی Euclid EH5000 است. این ماشین قدرتی معادل ۲۷۰۰ اسب بخار و ظرفیتی برابر با ۳۱۶ تن را داراست. ساخت چنین ماشین قدرتمند و غول‌آسایی توسط یک کمپانی نظیر هیتاچی که در حوزه‌های متنوعی فعال است، قابل توجه به‌نظر می‌رسد. ارتفاع ۷ متری، طول ۱۴.۳ متری، شعاع گردش فرمان ۱۵ متری و سرعت حداکثری ۶۶ کیلومتر در ساعت از جمله مهم‌ترین مشخصات این ماشین به‌شمار می‌روند. همچنین ظرفیت مخزن سوخت این ماشین سنگین ۳۷۸۵ لیتر است.

کمپانی بلاز

بلاز یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های حال حاضر جهان در تولید ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات ترابری، معدنی و عملیات خاکی به‌شمار می‌رود. این کمپانی در سال ۱۹۴۸ در اتحاد جماهیر شوروی افتتاح شد. این کمپانی در کشور بلاروس و شهر ژودزینا واقع شده است. از مهم‌ترین محصولات آن می‌توان به هالتراک، واگن باری و دامپتراک اشاره کرد.

شاید برجسته‌ترین محصول این شرکت دامپتراک ۷۵۷۱۰ باشد. این ماشین به‌طرز شگفت‌انگیزی غول‌آساست. قدرت این ماشین سنگین ۲۳ هزار اسب بخار و ظرفیت آن ۴۵۰ تن است. هرچند ظرفیت این ماشین نسبت به دامپتراک غول‌آسای قبلی این شرکت با ظرفیت ۳۵۰ تن افزایش یافته است، اما در عین حال مصرف انرژی آن به‌خاطر طراحی هوشمندانه‌ی ساختارش در به‌کارگیری یک گیربکس الکترومکانیکی ولتاژ مستقیم و نیز چهار موتور الکتریکی کششی روی هر چرخ، کاهش پیدا کرده است. ارتفاع ۸.۱۶ متری، طول ۲۰.۶ متری، شعاع گردش فرمان ۲۰ متری و سرعت حداکثری ۶۵ کیلومتر بر ساعت از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماشین سنگین به‌شمار می‌روند. دامپتراک ۷۵۷۱۰ شرکت بلاز در حال حاضر بزرگ‌ترین دامپتراک تولیدشده در جهان به‌شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!