آینده عرصه مس در جهان

آینده عرضه مس
عرضه مس در آینده بستگی به ذخایر و منابع مس دارد. بر اساس تخمین های صورت گرفته توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا حدود ۲٫۱ میلیارد تن منابع شناسایی شده و ۳٫۵ میلیارد تن منابع شناسایی نشده وجود دارد که تنها بخش کوچکی از این منابع با قیمت و فناوریهای کنونی از منظر اقتصادی توجیه پذیر میباشند. کل ذخایر مس جهان حدود ۸۹۰ میلیون تن برآورد شده است که ۲۰۰ میلیون تن در شیلی، ۹۳ میل یون تن در استرالیا، ۷۷ میلیو ن تن در پرو، ۶۲ میلیو ن تن در روسیه، ۵۴ میلیو ن تن ا یران، ۵۳ میلیون تن در مکزیک، ۴۸ میلیون تن در ایالات متحده، ۳۱ میلیون تن در کنگو، ۳۱ میلیون تن در لهستان، ۲۶ میلیون تن در چین، ۲۴ میلیون تن در اندونزی، ۲۱ میلیون تن در زامبیا، ۲۰ میلیون تن در قزاقستان و ۱۰ میلیون تن در کانادا می باشد.
ذخایر و تولید مس جهان

کل ظرفیت معادن جهان حدود ۲۶,۲۵۷ هزار تن برآورد شده است. شیلی با ۶,۴۸۸ هزار تن ظرفیت جایگاه نخست جهانی را به
خود اختصاص داده است. ایران با ۴۵۶ هزار تن ظرفیت پس از شیلی، پرو، ایالات متحده، چین، زامبیا، کونگو، استرالیا، روسیه، قزاقستان،
اندونزی، مکزیک و کانادا در رتبه سیزدهم قرار دارد. به نظر م یرسد با توجه به این که ایران ۵۴ میلیون تن معادل ۶٫۱ درصد ذخایر
جهان و رتبه ۵ جهانی را از منظر ذخایر دارا میباشد، بهره برداری از این ذخایر سرشار مستلزم توسعه ظرفیت معادن مس است.

فرآوری مس جغرافیای متفاوتی از استخراج آن دارد به عبارت دیگر، الزاماً جایی که مس در آن استخراج میشود، ذوب و پالایش نمی شود. چین با داشتن تنها ۷ درصد ظرفیت معادن، ۳۶ درصد ظرفیت ذوب جهان را در اختیار دارد مثا لهای دیگری که ظرفیت ذوبشان بسیار بیشتر از ذخایرشان است شامل ژاپن، آلمان و کره جنوبی، سوئد و فنلاند میگردد. ژاپن و شیلی ۷ درصد ظرفیت ذوب دنیا را دارند و هیچ کشور دیگری بیش از ۵ درصد ظرفیت ذوب جهانی را به خود اختصاص نداده است. برای مثال ایالات متحده آمریکا با ۷ درصد مصرف جهانی مس، تنها ۳ درصد ظرفیت ذوب را دارد. کشورهایی که مانند آمریکا مصرفی بیش از ظرفیت ذوب خود دارند، متکی به واردات مس هستند.

در بخش پالایش نیز چین حدود ۳۵ درصد ظرفیت جهان را دارد. شیلی، ایالات متحده و ژاپن به ترتیب کشورهای سوم، چهارم
و پنجم هستند، که مجموعاً ۲۱ درصد ظرفیت پالایش جهان را تشکیل میدهند.

 پراکندگی ذخایر مس جهان

کل ذخایر جهان حدود ۸۹۰ میلیون تن برآورد شده است که به جزء کشورهای نشان داده شده در نقشه زیر ذخایر سایر کشورها ۱۴۶ میلیون تن میباشد.
همچنین ایران با ۵۴ میلیون تن ذخیره در جایگاه پنجم قرار دارد.

پراکندگی ذخایر مس جهان
شکل. ظرفیت معادن مس (ارقام به هزار تن)

کل ظرفیت معادن جهان حدود ۲۶،۲۵۷ هزار تن برآورد شده است. شیلی با ۶,۴۸۸ هزار تن ظرفیت جایگاه نخست جهانی ر ا به خود اختصاص داده است.
ایران با ۴۵۶ هزار تن ظرفیت پس از شیلی ، پرو ، ایالات متحده ، چین ، زامبیا ، کونگو ، استرالیا ، روسیه ، قزاقستان ، اندونزی ، مکزیک و کانادا در رتبه سیزدهم قرار دارد.

ظرفیت معادن مس دنیا
ظرفیت ذوب مس (ارقام به هزار تن)

کل ظرفیت ذوب جهان در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۲,۹۴۸ هزار تن برآورد شده است. چین با ۸,۵۵۵ هزار تن ظرفیت در رتبه نخست و پس از آن ژاپن با ۱۸۶۸ هزار تن ظرفیت در رتبه دوازدهم و ایران با ۵۰۰ هزار تن ظرفیت در رتبه ۱۲ قرار دارد. دوازده کشور چین، ژاپن، شیلی، روسیه، زامبیا، لهستان، ایالات متحده، آلمان، کره جنوبی، استرالیا، قزاقستان و ایران ۸۱ درصد ظرفیت ذوب را در اختیار دارند.

ظرفیت ذوب مس در جهان
ظرفیت پالایش مس (ارقام به هزار تن)

کل ظرفیت پالایش مس جهان در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰,۰۳۱ هزار تن برآورد شده است. بزرگترین کشورها از منظر ظرفیت پالایش مس ،چین ۳۵ درصد، شیلی ۹ درصد، ایالات متحده  ۷ درصد، ژاپن  ۶ درصد، کونگو  ۵ درصد، روسیه ۴ درصد هستند .

ایران با ۴۷۸ هزار تن ظرفیت معادل ۲ درصد تولید جهانی در رتبه ۱۵ قرار دارد.

اینفوگرافیک ظرفیت پالایش مس جهان

منبع : شرکت سرمایه گذاری گروه مالی کیمیا مس ایرانیان

آدرس اینستاگرام سامانه سناماین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!