عملکرد صنعت و معدن در سال ۱۴۰۲

تحلیل قیمت محصولات معدنی به همراه نمودار

رشد و سهم ارزش افزوده گروه صنایع و معادن

تولید ناخالص داخلی در نه ماهه سال ۱۴۰۲ به میزان ۴٫۵ درصد رشد یافته است. در این دوره گروه صنایع و معادن رشد ۳٫۹ درصدی داشته است. مشارکت این گروه از رشد اقتصادی معادل ۰٫۹  واحد درصد بوده است. نکته قابل توجه در خصوص وضعیت این گروه، روند کاهشی سهم از تولید ناخالص داخلی است. به نحو ی که سهم این گروه از بیش از ۳۳ درصد در سال ۱۳۹۹ با روندی کاهشی به تقریبا ۲۷ درصد در نه ماهه ۱۴۰۲ رسیده است. شایان ذکر است که اقتصاد کشور در این دوره شاهد افزایش سهم گروه خدمات بوده است.

سهم صنایع و معادن از تولید ناخالص داخلی

مطابق نتایج طرح آمارگیری کارگاه های صنعتی۱۰ نفر کارکن و بیشتر، در سال ۱۴۰۰ ارزش افزوده حاصل از فعالیت صنعتی ۳۰۴۱۵ کارگاه نزدیک به ۱۴۷۵۰ هزار میلیارد ریال بوده است. بیش ترین ارزش افزوده ایجادشده در این کارگاهها مربوط به «تولید فلزات پایه »بوده است. این نوع فعالیت ها در سال مذکور بیش ترین سرمایه گذاری را نیز انجام داده اند.
ارزش سرمایه گذاری انجام شده در مجموع کارگا هها در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۷۹ هزار میلیارد ریال بوده است.

کارگاه های صنعتی با بیش از 10 نفر

تورم تولیدکننده صنعت و معدن

نرخ تورم سالانه تولیدکننده معدن در ادامه روند افزایشی در تابستان ۱۴۰۲ ، در پاییز این سال نیز با افزایش همراه بوده است. این افزایش در هر سه بخش اصلی «استخراج زغال سنگ « ،» استخراج کانه های فلزی » و «استخراج سایر معادن » مشهود است. در بخش صنعت نیز نرخ تورم سالانه تولیدکننده در پاییز ۱۴۰۲ به روند افزایشی فصل قبل ادامه داده است. سرعت افزایش تورم در بخش معدن نسبت به بخش صنعت بیش تر بوده است .

مرور بازارهای جهانی

متوسط قیمت اقلام معدنی و فلزات در بازار جهانی به شرح زیر بوده است .

متوسط قیمت محصولات معدنی و فلزات

روند قیمت محصولات معدنی بصورت ماهیانه

نمودار قیمت ماهیانه محصولات معدنی از سال ۲۰۲۲ تا سال ۲۰۲۴ بصورت زیر بوده است :

نمودار قیمت محصولات معدنی از سال 2022 تا سال 2024

تحلیل بازار مواد معدنی

  • ریسکها و تهدیدها

  • عدم تأمین پایدار برق

در ماه های گرم، احتمال قطع برق گسترده واحدهای صنعتی فولادی و معدنی وجود دارد.
زیرا اولویت وزارت نیرو حفظ برق خانگی است و برای این منظور برق واحدهای صنعتی را قطع خواهد کرد. این مسئله منجر به کاهش تولید در ماه های گرم خواهد شد.

  • چالش تأمین مالی

شرکت های بزرگ صنعتی برای تأمین سرمایه در گردش یا اجرای طرح های توسعه، به دلایلی همچون تورم بالا، عدم پی شبینی پذیری شرایط آتی و افت شدید سرمایه گذاری خارجی با چالش جدی مواجه هستند. در حال حاضر، به دلیل اعمال سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک ها، امکان دریافت تسهیلات بانکی کاهش یافته است.
این در حالی است که سهم اوراق بدهی برای تأمین منابع از کل ظرفیت بازار سرمایه نیز بسیار اندک است.

  • ناکافی بودن اکتشافات تفصیلی

اکتشافات معدنی در ایران به نحو سنتی، با فناوری های قدیمی و به صورت سطحی انجام می شود. به نحوی که عمق اکتشافی کشور در مقایسه با کشورهای پیشرو در حوزه اکتشاف مواد معدنی فاصله زیادی دارد. اغلب ذخایر اکتشافی و معادن درحال بهره برداری در ایران از نوع سطحی هستند و تا کنون به طور جدی به اکتشاف کانسارهای عمیق و پنهان پرداخته نشده است. چنین ضعفی در حوزه اکتشاف، تأمین مواد اولیه را با مشکل مواجه میکند و به تبع آن تمام حلقه های زنجیره ارزش راتحت تأثیر قرار میدهد.

  • ابلاغ آیین نامه اجرایی پذیرش گام

مطابق آیین نامه اجرایی پذیرش گام، دستگاه های اجرایی مجاز (همچون سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، گمرک ج.ا .ا. و …) موظفند در صورت ارائه درخواست از سوی شخص بدهکار، نسبت به صدور تأییدیه دستگاه اجرایی مجاز و پذیرش اوراق گام جهت پرداخت بدهی یا ترتیب پرداخت بدهی به قیمت اسمی اقدام نمایند.

بر این اساس، بنگاه های فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی امکان پرداخت بدهی بابت حقوق دولتی معادن، مالیات، برق و گاز با اوراق گام را خواهند داشت. این امر منجر به تسهیل گردش وجوه و تأمین مالی بنگا هها خواهد شد.

  • پیک تاریخی تولید فولاد
  • مطابق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد، میزان تولید فولادکشور در سال ۱۴۰۲ به بالاترین میزان در تاریخ تولیداین محصول رسیده است. افزایش تولید فولاد منجر به شکل گیری تقاضای مؤثر و باثبات در بخش اکتشاف و توسعه معادن می شود.
    ● تولید فولاد سبز

با توجه به قوانین مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای و وضع مالیات های کربن در سطح جهان، بسیاری از کشورهای جهان به دنبال تولید فولاد سبز هستند. این رویکرد برای ایران به عنوان کشور تولیدکننده فولاد یک فرصت محسوب می شود.

فرصتها و مزیت ها
فرصت ها و مزیت ها در معدن و صنایع معدنی

منابع و مأخذ
– واحد مطالعات گروه مشاوران کیش.
– بانک مرکزی ج.ا.ا.
-سازمان بورس و اوراق بهادار.
– مرکز آمار ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!