اخلاق در محیط کار (۲)

چارچوب‌های تصمیم‌گیری اخلاقی

محدودیت

ویژگی متمایز

نوع چارچوب

همیشه مشخص نیست که نتیجه “خوب” چه خواهد بود ، یا چه کسی باید دریافت کننده “خوب” باشد

این چارچوب که توسط فیلسوف انگلیسی جان استوارت میل پیشنهاد شده است بر این باور است که از نظر اخلاقی ، صحیح ترین روش عملکرد، کاری است که بیشترین خیر را برای بیشترین افراد ایجاد کند . 

سودمند

ارزشهای مبتنی بر آزمون تنها به خوبی قطب نمای اخلاقی کاربر هستند . ممکن است کسی که اصلاٌ احساس اخلاقی نداشته باشد ، پس از انجام کاری کاملاٌ غیر اخلاقی خوب بخوابد .

همچنین هنگامی که شما صرفاٌ به این آزمون ها تکیه می کنید ، معضل را با دیگران در میان نمی گذارید . صحبت با دیگران می تواند برای انتخاب های اخلاقی دشوار بسیار ارزشمند باشد . 

شما تست های خودشناسایی از ارزشهایتان را تهیه می کنید . مثلاٌ از خودتان می پرسید :”آیا عملکرد من در صفحه اول یک روزنامه معتبر شرح داده شود ، خیالم راحت است ؟” “آیا بعد از انجام این عمل می توانم شب بخوابم ؟” ” آیا با آنچه رفتارم در مورد میراثم می گوید راحت هستم ؟”

مبتنی بر ارزشها

پیروی از قوانین ساده به افراد مهارت های قضاوت انتقادی مورد نیاز برای پیمایش مناطق خاکستری را که مشخص کننده معضلات اخلاقی حق در مقابل حق است را نمی آموزد .

این چارچوب ها از مردم می خواهند از دستورالعمل های مشخص که توسط مجموعه ای از قوانین ، مانند برنامه های اخیر شرکت تنظیم شده است پیروی کنند .

مبتنی بر قوانین

استفاده از یک رویکرد تصمیم‌گیری ساختاریافته برای حل معضلات اخلاقی ارزشمند است زیرا به شما کمک می‌کند پیامدهای دوره‌های مختلف عملکردی را که در نظر دارید بسنجید. اگر استفاده از چارچوب را تمرین کنید درنهایت آن‌قدر با آن آشنا می‌شوید که می‌توانید به‌طور خودکار از طریق آن کار کنید. چارچوب تصمیم‌گیری اخلاقی پیشنهادشده در این مبحث به‌شرح زیر است :

جامع : این امر مستلزم آن است که نه‌تنها با قطب‌نمای اخلاقی درونی خود مشورت کنید، بلکه در مورد دوراهی‌ها با دیگران نیز صحبت کنید تا از دیدگاه‌های آن‌ها بهره ببرید.

کاربردی : مراحل مشخصی را که می‌توانید برای ایجاد بینش لازم برای حل یک معضل اخلاقی خاص بردارید شرح می‌دهد.

آموزنده : این به شما می‌آموزد که چگونه مهارت‌های تفکر انتقادی تان را تقویت کنید تا بتوانید قضاوت‌های ظریفی را که برای حل معضلات اخلاقی لازم است انجام دهید.

اولین قدم در چارچوب تصمیم‌گیری اخلاقی ما جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل حقایق است. در این مرحله چهار نوع واقعیت را جمع‌آوری و ارزیابی می‌کنید. این‌ها حقایقی هستند مربوط به :

چگونه یک روش پیشنهادی بر شما تأثیر می‌گذارد.

چگونه یک روش پیشنهادی بر دیگران تأثیر می‌گذارد.

چگونه موضوع اخلاقی مورد بحث به وجود آمد و چگونه مسائل مشابه قبلاً مورد بررسی قرار گرفته‌است.

چگونه این تصمیم باعث ایجاد تضاد و وفاداری می‌شود.

برای جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل این چهار نوع واقعیت شما

* مشکل را از دیدگاه خود تعریف کنید.

* مشکل را از دیدگاه دیگران تعریف کنید.

* منشأ مشکل را دنبال کنید.

* تضادهای وفاداری ناشی از موقعیت را شناسایی کنید.

به‌عنوان یکی دیگر از گام‌های کلیدی در دست‌وپنجه نرم کردن با معضلات اخلاقی باید عواقب بالقوه عملکردی را که رسیدگی می‌کنید ملاحظه کنید. برای سنجش این عواقب احتمالی از سه روش استفاده کنید .

– نیت خود را با نتایج احتمالی عملکردتان مقایسه کنید. تشخیص دهید که چه کسی و چه چیزی می‌تواند به تصمیم شما آسیب برساند.

– مشکل را با طرف‌های آسیب‌دیده در میان بگذارید.

– مقاصد را با نتایج احتمالی مقایسه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!