تالک چیست؟

تالک

تالک چیست؟

تالک یا طلق از خانواده میکاهای سفید است. این کانی از هیدرات منیزیم سیلیکات تشکیل شده‌است.

طبق جدول سختی موس طلق نرم‌ترین کانی است و می‌توان با ناخن روی آن خراش ایجاد کرد.

ورقه‌های کوچک طلق قابل انعطاف ولی غیرقابل ارتجاع است، هادی خوبی برای حرارت نیست و هنگامی که آن را لمس می‌کنیم احساس می‌کنیم که چرب است. دارای لومینسانس اغلب سفید مایل به سبز، زرد، کرم، قهوه‌ای، سبز و آبی است.

این کانی در آب حل نمی‌شود ولی بسیار کم در کانی‌های اسیدی حل می‌شود و در شعله ذوب نمی‌شود. کانی مشابه آن پیروفیلیت است که از آن بوسیله آزمایش Mg (رنگ صورتی) قابل تشخیص است. گل سرشور که خود سنگی دگرگون است کاملاً از طلق تشکیل شده‌است.

کاربرد تالک

از طلق در صنایعی مانند کاغذسازی، صنایع کائوچو، صنایع سرامیک، روغن سر، تولید مواد چرب و روان‌کننده، تولید کابل برق، صنایع غذایی، رنگ و تولید پوشش، پلاستیک سازی، لوازم آرایشی بهداشتی، کاربردهای دارویی و … استفاده می‌شود.

از گل‌سرشور که درصد طلق آن بالا باشد و رنگ آن خاکستری مایل به سبز است در تهیه صابون، صفحه‌تقسیم برق، مدادهای مومی (مانند مداد ابرو)، سینک، اجاق (کوره) استفاده می‌شود.

البته کاربرد بیشتر آن به دلیل مقاومتی که در برابر حرارت و الکتریسیته دارد در ساخت سطح میز آزمایشگاه‌ها و صفحه‌تقسیم برق است.

از پودر طلق در تهیه لوازم آرایشی، روان‌کننده و در تولید کاغذ استفاده می‌شود. همچنین از طلق در تهیه پودر بچه، به عنوان گچ مخصوص صنایع جوشکاری و فلزکاری و ماده خشک‌کننده برای بازیکنان بسکتبال استفاده می‌شود.

در صنایع سرامیک و لعاب‌کاری از طلق برای کنترل دمای ذوب استفاده می‌شود. در صنعت چاپ به عنوان ماده‌ی چربی گیر استفاده میکنند.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

رنگ تالک

معمولاً سبز، سفید، خاکستری، قهوه ای یا بی رنگ است.کانی ای نیمه شفاف با جلایی مرواریدی است. نرم ترین کانی شناخته شده و سختی یک را در جدول سختی موس به آن اختصاص می دهند.

تالک چگونه شکل می گیرد؟

طلق کانی ای است که اغلب در سنگ های دگرگونی مرزهای صفحات همگرا (convergent plate boundaries) یافت می گردد.

این کانی بواسطه حداقل دو فرآیند شکل می گیرد. اغلب نهشته های عظیم تالک زمانی شکل می گیرند که آب های داغ حامل منیزیم و سیلیس با مرمرهای دولومیتی واکنش می دهند. فرآیند دوم شکل گیری تالک زمانی شکل می گیرد که سیالات داغ و فعال شیمیایی، سنگ هایی مانند دونیت و سرپانتینت را به تالک آلتره می نمایند.

سنگی که تحت عنوان “سنگ صابون” شناخته می شود، گونه ای توده ای از تالک با مقادیر مختلفی از کانی هایی مانند میکا، کلریت، آمفیبولیت ها و پیروکسن ها می باشد.

سنگ صابون، سنگی است نرم که کارکردن روی آن آسان بوده و این امر سبب می شود که تالک در گستره ای از سنگ های برش خورده و مجسمه سازی بکار گرفته شود. این سنگ برای ساختن روکش کابینت ها، پنل های الکترونیکی، دیواره های آتشدان ها ، مجسمه های کوچک، پیکرتراشی و موارد بسیاردیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

ثبت نام در سناماین

فرایند استخراج و فراوری محصول

اکثر تالک از معادن روباز یعنی جایی که در آنها سنگ ها طی عملیات معدنکاری حفاری، منفجر، و تاحدی خرد می شوند، تولید می گردد. کانه هایی با بالاترین عیار بواسطه استخراج انتخابی  و عملیات دانه بندی تولید می گردد.

حین فرآیند استخراج برای اجتناب از آلوده شدن تالک با دیگر سنگ ها، مراقبت بسیاری انجام می پذیرد. این مواد می توانند تاثیری منفی روی رنگ محصول داشته باشند. آلودگی می تواند ذرات سخت را به طلق بیافزاید که سبب بروز مشکلات در جاهایی که خصوصیات نرمی یا رونکاری تالک مورد نیاز است، گردند .

سنگ تقریباً خرد شده، از معدن به آسیاب یعنی جایی که کاهش بیشتر ذرات در آن انجام می پذیرد، حمل می گردد. ناخالصی ها گهگاهی بوسیله شناورسازی با کف سازها یا فرآیندهای مکانیکی حذف می گردند. این آسیاب، تالک خرد شده یا ریزآسیاب شده ای  را تولید می نماید که خواسته های مشتریان را از نظر اندازه ذرات، میزان تابناکی رنگ ، ترکیب و دیگر خصوصیات را برآورده می سازد.

تولید کنندگان جهانی

مهمترین تولیدکننده تالک ایالات متحده می باشد . کشورهای چین، کره جنوبی، هندوستان، فنلاند، برزیل، فرانسه و ژاپن نیز از دیگر تولید کنندگان مهم این محصول می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!