نقش صنایع معدنی در اقتصاد

معدنی

اهمیت منابع معدنی چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ بر کسی پوشیده نیست. در حقیقت میتوان گفت کشورهایی از نظر صنعتی موفقیت یافته اند که یا خود دارای منابع معدنی مهم بوده اند و یا به آسانی از منابع معدنی سایر کشورها، بهره برداری کرده اند.

دنیای صنعت و تکنولوژی مدرن با روندی که امروز در پیش گرفته است هر روز نیاز بیشتری به مواد معدنی پیدا میکند و در جهت تأمین نیازها، بهره وری از معادن نیز روزبه روز افزایش می یابد.

مستقل زیستی و استقلال صنعتی در جامعه زمانی به وجود می آید که مواد اولیه صنعت در داخل کشور تأمین شود.

در کشور ما نیز چنانچه بخواهیم از وابستگی به اقتصاد تک محصولی نفت رهایی یابیم، باید اهمیت و ارزش بیشتری برای مواد معدنی قائل شویم. در این راستا مجموعه فعالیت های معدنی را از زمین شناسی و اکتشاف گرفته تا استخراج و فراوری باید به صورت سیستماتیک دنبال کنیم. بدین ترتیب نیازهای مواد اولیه صنایع کشور را که از عمده ترین وابستگی ها و مشکلات صنعت است، تأمین خواهیم کرد و حتی شرایط صادرات آنها را نیز فراهم خواهیم ساخت.

نقش معادن و مواد معدنی از دیرباز مشخص بوده و بشر همواره جهت رفع نیازها در جستجو و تکاپوی آن بوده است. هیچ صنعتی نیست که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با مواد معدنی در ارتباط نباشد، به عنوان مثال میتوان صنایع سیمان (با مادۀ اولیۀ سنگ آهک، دولومیت، رس و غیره،) صنایع فولاد (آهن، مواد غیرفلزی متالوژیکی مانند زغال، کمک ذوب، عایق و مواد دیرگداز،) مواد شیمیایی (کلسیت، نمک ها، گوگرد و موارد مشابه،) سنگ های ساختمانی (گچ، شن، ماسه، مرمر، گرانیت و موارد مشابه)، صنایع شیشه (سیلیس، فلدسپات، سلستین، کربنات سدیم و موارد مشابه،) صنایع سرامیک (پودر کائولین، تالک، فلدسپاتهای سدیک و موارد مشابه،) صنایع کاغذ (دیاتومیت و موارد مشابه،) صنایع رنگ سازی (دیاتومیت، میکا، ایلمنیت، آهک و موارد مشابه،) صنایع ریخته گری (ماسه های سیلیسی، خاک نسوز، بنتونیت و موارد مشابه،) صنایع لاستیک سازی (کائولین، دساتومیت و موارد مشابه،) صنایع ساینده ها (گرونا و موارد مشابه،) صنایع اتمی (اورانیوم، توریوم، و موارد مشابه،) صنایع نظامی (مس، مولبیدن و موارد مشابه،) صنایع سنگین، صنایع الکترونیک و حتی صنایع کشاورزی بدون استفاده از مواد معدنی مانند، فسفات، ورومیکولیت وپرلیت نمیتواند به تولید بهینه دسترسی یابند.

بنابراین مواد معدنی را میتوان از عمده ترین و اساسی ترین مواد اولیه صنعت دانست و با توجه به مواد اولیه و اینکه رشد صنایع مادر، جز با توسعه سریع تولید مواد اولیه امکان پذیر نیست، منابع معدنی را کشف کنیم، استخراج و بهره برداری از معادن را با طراحی صحیح انجام دهیم
و در نهایت بتوانیم کانی ها و عناصر با ارزش را بازاریابی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!