بابکت چیست؟تاریخچه،انواع،مزایا و کاربردها

بابکت

بابکت چیست؟

مینی لودر یا همان بابکت که در ایران بیشتر به بابکت رواج یافته کاربردهای فراوانی دارد که کاربرد بابکت را می‌توان در صنایع مختلف دسته بندی کرد. بابکت یک لودر کوچک است که به دلیل سایز کمی که دارد و قدرت و سرعت بالا دارای کاربرد زیادی است. از آن می‌توان در صنایع مختلف کشاورزی، راهسازی، ساختمان سازی، معدن و… مورد استفاده قرار داد. به بابکت می‌توان تجهیزات و وسایل مختلف متصل کرد و از آن برای انجام کارهای مختلف در یک پروژه خاص استفاده کرد. بابکت دارای انواع مختلفی است که هر کدام خصوصیات و ویژگی‌های خاص خودش را دارد.

تاریخچه شرکت بابکت

شرکت بابکت در انگلیسی Bobcat Company شرکتی معروف در زمینه ساخت تجهیزات سنگین ساخت و ساز و ماشین آلات ساختمانی می باشد وسیله ای که ما امروز به عنوان بابکت می‌شناسیم در واقع حاصل ذهن خلاق دو برادر لوییس و سیریل کلر (CYRIL KELLER & LOUIS KELLER) در آمریکا می باشد لوییس و سیریل کلر در ابتدای امر ایده‌ اولیه ساخت چنین دستگاهی را در تقریبا سال های دهه ۵۰ مطرح کردند اما این ایده تا زمانی که سفارش ساخت مناسب چنین دستگاهی دریافت نکردند بیشتر به شکل یک پروژه شخصی بود. اندکی بعد آن‌ها سفارش ساخت دستگاهی را دریافت کردند که قابلیت جابه جایی در محیط محدود انبار‌ها را داشته باشد و درست در این زمان بود که آن ها با جدیت بیشتری بر روی ساخت این دستگاه تمرکز کردند. در مدت تقریبا ۶ هفته دستگاه جدید آماده شد و توانست به درستی از عهده ی انتظارات صاحبان پروژه برآید. خبر موفقیت این دستگاه فوق العاده سبب شد تا مدیران شرکت های تولیدی ملرو (Melroe) به این دستگاه علاقمند شوند.

شرکت ملرو در اوایل شروع به کار، با تولید تجهیزات کشاورزی در سال ۱۹۴۷ شروع کرد اما مدتی بعد به تولید دستگاه های راهسازی کوچک مشغول شد و در سالهای دهه ۵۰ میلادی توانست آوازه ای در بازار کسب و کار آمریکا کسب نماید.

انواع لودر‌های بابکت 

لودر‌ها و بولدوزرهای تولید شده در شرکت بابکت برای انجام کارهای سبک در زمینه‌های مختلفی از جمله ساختمان‌سازی کشاورزی و راه‌سازی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. مسلماً با گذشت ۶۰ سال انواع مختلفی از این ماشین‌آلات تولیدشده‌اند ولی خب به طور کلی و از لحاظ حرکتی در دو دسته زنجیری و چرخ لاستیکی قرار‌ می‌گیرند. از مهم‌ترین نقاط قوت این تجهیزات کوچک این است که به گونه‌‌ای طراحی شده‌اند که بتوان تجهیزات مختلفی مانند بیل، غلتک و مته‌های را به آن‌ها متصل کرد. در ادامه به شناخته‌شده‌ترین انواع محصولات بابکت اشاره شده است.

  • لودر‌های اسکید استیر

شرکت بابکت سازنده اولین لودرهای اسکید استیر (Skid Steer) در سرتاسر جهان است. این مدل از لودر‌های بابکت با بهره‌گیری دانش و فناوری این شرکت به یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌آلات کوچک و فشرده در سرتاسر جهان تبدیل‌شده‌اند که‌ می‌توانید به قدرت و کارآمدی آن اعتماد کنید.

این مدل از لودر‌ها که تحت عنوان سری S شناخته‌ می‌شوند انواع مختلفی دارند و شامل S850، S770، S740، S650، S630، S590، S595، S570، S550، S450 و S70 می شوند. مدل ۸۵۰ بزرگ‌ترین لودر نوع اسکید استیر است. مدل A770 نیز یک لودر خاص از این سری است که با داشتن چهار چرخ متحرک به شما اجازه داشتن بالاترین سطوح کنترل و چرخش در فضاهای بسته و کوچک را می دهد.

کارکرد تمامی این مدل‌ها یکسان است و فقط تفاوت‌های جزئی در اندازه، قدرت و سرعت دارند. این نوع از لودر های کوچک بابکت با چرخ های پلاستیکی و چرخ‌های زنجیری ساخته شده‌اند. چرخ های پلاستیکی برای استفاده در سطوح سخت مانند آسفالت یا بتن بسیار مناسب هستند از طرفی هم چرخ های زنجیری در سطوح نرم و سست دارای بیشتری کارایی ممکن است.

اسکید استیر
  • لودر‌های کمپکت ترک

لودر‌های کمپکت ترک (compact track) به عنوان یکی از قدرتمندترین و راحت‌ترین لودر‌های شرکت بابکت در نظر گرفته‌ می‌شوند. این نوع از لودر‌ها را به دلیل ویژگی‌های خاص از جمله وجود چرخ‌های زنجیری و اندازه متوسط و قدرت بالا می‌توان در شرایط مختلفی جوی و بر روی هر سطحی به کار گرفت.

این مدل از لودر‌ها که تحت عنوان سری T شناخته‌ می‌شوند شامل مدل‌های T870، T770، T740، T650، T630، T595، T590، T550 و T450‌ می‌شود. مدل ۸۷۰ بزرگ‌ترین و قوی‌ترین نوع در سری خود است. این لودر‌ها نیز با چرخ های پلاستیک و زنجیری در دسترس هستند.

  • لودر‌های مینی ترک

مهم‌ترین مزیت و نقطه قوت لودر‌های مینی ترک (mini track) اندازه کوچک و قدرت خوب آن‌ها است. این لودر‌ها با اندازه کوچکی که دارند‌ می‌توانند در مکان‌ها و فضاهایی قرار بگیرند که هیچ وسیله دیگری قادر به کارکرد در آن نیست. این لودر‌های مینی تحت عنوان سری MT شناخته‌ می‌شوند در دو مدل MT85 و MT55 در دسترس هستند. تفاوت عمده این دو مدل در محل قرارگیری کاربر است. در مدل ۵۵ کاربر باید روی زمین قرار بگیرد و در مدل ۸۵ کاربرد‌ می‌تواند روی دستگاه بایستد. البته مدل ۸۵ از نظر اندازه بزرگ‌تر است.

  • لودر‌های حفار

لودر‌های حفار (Excavators) از قدرتمندترین و پرکاربردترین تجهیزات شرکت بابکت است. این نوع از لودر‌های حفار با توجه به تنوع گسترده و تجهیزات زیادی که قابل نصب روی آن هستندف بدون شک‌ می‌توانند که نیاز‌های شما را به بهترین شکل ممکن برطرف سازند.

لودر‌های حفار تحت عنوان سری E شناخته‌ می‌شوند در مدل‌های E10، E20، E26، E32، E35، E42، E45، E50، E55، E63 و E85 در دسترس هستند. مدل ۸۵ قوی‌ترین نوع در سری خود است که از فناوری‌های پیشرفته‌‌ای نیز بهره برده است.

تمامی این مدل‌ها با چرخ‌های زنجیری تولید‌ می‌شوند. این نوع از لودر های بابکت با توجه به اندازه و قدرت بسیار بالایی که دارند می‌توانند در هر نوع پروژه‌ای به کار گرفته شوند و بالاترین کارایی ممکن را نیز به دست بدهند.

لودر حفار

مزایای بابکت چیست؟

ماشین‌آلات و به عبارتی لودر‌های تولید شده توسط شرکت بابکت دارای مجموعه‌‌ای از نقاط قوت است که‌ می‌توان آن‌ها را در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. تنوع مدل بسیار گسترده
  2. در دسترس بودن با اندازه‌های و قدرت‌های مختلف
  3. کیفیت بسیار بالای قطعات
  4. راحتی کاربری
  5. سیستم هدایت پیشرفته
  6. سیستم دو سرعت
  7. سیستم چرخش دو حالت
  8. قابلیت نصب تجهیزات مختلف
  9. بسیار کاربردی در تمامی شرایط و فضاها

کاربردهای مختلف بابکت

لودرهای کوچک بابکت دارای کاربردهای زیادی در صنایع مختلف هستند در ادامه مقاله برخی از کاربردهای مختلف بابکت را بررسی میکنیم:

۱-کاربرد بابکت در صنعت

به طور کلی از بابکت می‌توان در صنایع مختلف غذایی، داروسازی و… برای انجام کارهای عمرانی مثل ساخت سوله‌های جدید برای انجام کارهای گودبرداری و حمل اجسام سنگین و کارهای نگهداری و مرمت مورد استفاده قرار داد.

۲-کاربرد بابکت در ساختمان سازی

کاربرد بابکت در ساختمان سازی بسیار گسترده و متنوع است. از آنجایی که پروژه‌های ساختمانی نیازمند طی کردن ضوابط خاصی بوده و محدودیت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد؛ بهترین راهکار استفاده از بابکت‌ها به دلیل دارا بودن سایز و وزن کم و تولید آلاینده‌های بسیار کم است. برای استفاده از بابکت در ساختمان سازی دیگر نیازی به گرفتن مجوزهای مختلف از اداره راهنمایی و رانندگی و شهرداری نیست چرا که این لودرهای کوچک برای کار در داخل پروژه و بیرون پروژه به راحتی می‌توانند حرکت کرده و جابه‌جا شوند و نیازی به بستن خیابان و کوچه نیست. یکی از مزایای استفاده از بابکت در ساختمان سازی، چند منظوره بودن کاربرد آن است. به آنها می‌توان تجهیزات و وسایل مختلف متصل کرد و از یک بابکت به جای چند وسیله نقلیه مختلف استفاده کرد.

ثبت نام در سناماین

۳-کاربرد بابکت در دامداری

دامداری یکی دیگر صنایعی است که از بابکت می‌توان در آن استفاده کرد. بابکت‌ها آلایندگی و صدای کمی تولید می‌کنند و این مسئله برای دام‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند؛ بسیار مهم است. همچنین ایمنی بالای بابکت‌ها سبب می‌شود تا آسیب و ضرری در حین کار متوجه دام‌ها و حیوانات اهلی موجود در آنجا نشود.

۴-کاربرد بابکت در معدن

کاربرد بابکت در معدن بسیار زیاد است. هر چند به نظر می‌رسد که به دلیل سایز کوچک آنها قادر به حمل و جابه‌جایی سنگ‌های بزرگ معدنی نیستند؛ اما مهمترین خصوصیت و ویژگی‌های این لودرهای کوچک توان و ظرفیت چند برابری نسبت به وزن و سایزشان است. بابکت‌ها می‌توان در هر سطح و زمینی به دلیل سایز کوچک کار کنند و به سرعت انواع شن و ماسه و سنگ‌های بزرگ و کوچک را حمل کرده و درون کامیون‌های حمل بار بریزند. همچنین تجهیزات سوراخ کردن زمین را می‌توان بر روی آنها نصب کرد.

۵-کاربرد بابکت در راهسازی

کاربرد بابکت در راهسازی بسیار متنوع و مختلف است. از آنجایی که این لودرهای کوچک سایز و وزن کمی دارند و سرعت و مقاومت بالا بسیار محبوب مهندسین راهسازی و کارفرماها در این بخش هستند. یکی از موارد کاربرد بابکت در صنایع راهسازی برای باز کردن راه زمانی به دلیل ریزش کوه و یا بارش شدید برف مسدود شده؛ است. انواع بابکت‌ها به صورت چرخ و زنجیر طراحی شده اند تا بتوانند در تمامی شرایط آب و هوایی به خوبی مسئولیت‌های مختلف را انجام دهند.

۶-کاربرد بابکت در پروژه‌های شهری

یکی از موارد کاربرد بابکت در انجام پروژه‌های شهری برای شهرداری‌ها است. انجام پروژه‌های شهری برای شهرداری‌ها در طول روز حساسیت‌ها و محدودیت‌های خاص خودش را دارد. ضوابط و قوانین خاصی باید رعایت شود تا انجام پروژه‌های در طول روز مخل آسایش و امنیت شهروندان نشود و موجبات ناراحتی آنها را فراهم نکند. ایمنی کار با بابکت و سایز کم و امکان استفاده چند منظوره از آن باعث شده است تا استفاده از این لودر کوچک در شهرداری‌ها بسیار محبوب و فراوان شود.

۷-کاربرد بابکت در کشاورزی

از بابکت همچنین می‌توان در زمین‌های کشاورزی برای حمل و نقل و جابه‌جایی محصولات و خاک و کلوخ و سنگ و ریختن آنها در کامیون‌های حمل بار استفاده کرد. تجهیزات و وسایل مختلفی می‌توان به آنها اضافه کرد تا برای کارهای مختلفی چون سوراخ کردن و ایجاد حفره بر روی زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار داد. سایز و وزن کوچک آنها باعث می‌شود تا آسیب کمی به زمین و سازه‌های کشاورزی و محصولات آنها بزند.

برخی از تامین کنندگان بابکت در سناماین👇

خرید و فروش بابکت در سناماین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!