ارزیابی عملکرد ۱

ارزیابی عملکرد فرآیند بررسی رسمی است که برای ارزیابی و حمایت از عملکرد کارکنان استفاده می کنید. این بخشی از یک سیستم مدیریت عملکرد است که بر اساس اهدافی است که شما و کارکنانتان با هم تعیین می کنید.

 

از طریق بررسی‌های غیررسمی دوره‌ای، شما فرصتی برای مشاهده عملکرد کارکنان نسبت به اهدافشان دارید و فرصت‌هایی برای مداخله زودهنگام فراهم می‌کنید.

 

ارزیابی های رسمی عملکرد حداقل یک بار در سال انجام می شود. این فرآیند به کارمند و مدیر کمک می کند تا روی اهداف رسمی و انتظارات عملکردی تمرکز کنند که می تواند بر حقوق، افزایش شایستگی یا ترفیع تأثیر بگذارد. جلسات ارزیابی هم تأیید و هم رسمیت دادن به بازخوردهای جاری است که باید بخشی از رابطه هر مدیر با کارمندانش باشد. به این ترتیب، ارزیابی عملکرد هرگز نباید حاوی هیچ گونه غافلگیری باشد.

نقش کارمندتان در فرآیند ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد فرصتی برای شما و کارمندتان است تا در کنار هم بنشینید و روی اهداف و مسائل عملکردی کار کنید. به عنوان یک مدیر، فرآیند بررسی را به عنوان مشارکت با کارمند خود در نظر بگیرید. مهم است که کارمندتان را در هر مرحله از فرآیند ارزیابی مشارکت دهید تا بتوانید هر دو طرف ماجرا را ببینید. این شامل این موضوع می شود که کارمند خود را کامل ارزیابی کنید.

در این خودارزیابی، کارمند عملکرد خود را در برابر اهداف ارزیابی می کند و اغلب عواملی را نیز شناسایی می کند که مانع یا حمایت از عملکرد می شود. کارمند ممکن است دستاوردها و منابع مورد نیاز برای توسعه گذشته و آینده خود را خلاصه کند. قالب می تواند متفاوت باشد، از یک ارزیابی رسمی و کتبی از خود تا یک نوع فرآیند غیررسمی “یادداشت برخی از مسائل”. عنصر مهم دریافت دیدگاه کارمند است

ارزیابی عملکرد خود کارمند

هنگامی که عملکرد کارمند خود را بررسی می کنید، به یاد داشته باشید که برای عملکرد خوب و همچنین به مشکلات عملکرد زمان مساوی بدهید. شما به دنبال نمونه های خاصی هستید که بتوان آنها را با مستندات پشتیبانی کرد و در ارزیابی عملکرد شما قابل بحث باشد. در برخی موارد، ارزیابی عملکرد شما شامل یک رتبه بندی کلی از عملکرد کارمند است.

  • به دستورالعمل های شرکت خود در مورد رتبه بندی عملکرد کلی مراجعه کنید.
  • برای عملکرد خوب یا برتر، مطمئن شوید که از چه جزئیات خاصی پشتیبانی می کند

= مطالبه. هرچه بازخورد دقیق تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که کارمند بتواند تکرار کند و رفتارها را بهبود بخشد

  • برای عملکردی که نیاز به بهبود دارد، سعی کنید پیوندهای علت و معلولی بین رفتار و نگرش و عملکرد کارمند را شناسایی کنید. همچنین از خود بپرسید که چگونه می توانید به عملکرد کارمندتان کمک کرده یا با آن تداخل داشته اند. برخی از عوامل زیر را که می‌توانند مسئولیت نظارتی باشند در نظر بگیرید: انتظارات و/یا جهت‌گیری نامشخص، کمک و منابع ناکافی، فقدان مهارت یا تجربه برای انجام کار، انگیزه پایین، اعتماد به نفس پایین،

ارزیابی زیردستان کار سختی است. چگونه می‌توانید عملکرد بالا را در حین رسیدگی به حوزه‌هایی که نیاز به بهبود دارند، افزایش دهید؟

 

مستندسازی عملکرد کارکنان

 

مهم است که مشاهدات و مباحث خود را تا حد امکان به صورت واقعی ثبت کنید. هنگام مستندسازی عملکرد کارکنان، ملاحظات قانونی خاصی وجود دارد، بنابراین با مدیر منابع انسانی یا تیم حقوقی داخلی خود مشورت کنید. اگر چنین منبعی در سازمان خود ندارید، می توانید با یک وکیل متخصص در قانون کار مشورت کنید. این امر به ویژه زمانی توصیه می شود که عملکرد یک کارمند در حال کاهش است یا اگر قصد دارید کارمندی را اخراج کنید.

 

هنگام مستندسازی عملکرد کارکنان (مثبت یا منفی)، موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

  • تاریخ

 

  • آنچه مشاهده کردید

 

  • پشتیبانی از داده ها (گزارش ها، بازخورد دیگران) تأثیر بر تیم و سازمان شما

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!