شمش روی چیست؟

شمش روی

شمش روی چیست؟

شمش روی و سایر شمش ها با استفاده از تبلور، حالت جامد و دیگر فرایند های خالص سازی بسیار بالا از جمله تصعید ساخته می شوند.

شمش روی برای گستره متنوعی از کابرد ها مطلوب بوده و به ویژه برای کاربرد در مقاومت در برابر خوردگی مفید است. در حقیقت بسیاری از حجم تولید شده برای گالوانیزاسیون به کار می رود .

شمش روی میتواند یک فرایند ضد خوردگی در جهت محافظت از محصولات فولادی ایجاد کند ، همچنین می تواند برای ریخته گری قطعات کوچک به کار رود.

روی با Zn به عنوان نماد شیمیایی با رنگ آبی نقره ای قابل شناسایی است. فلز روی در بسیاری از کاربرد ها قابل استفاده است. شمش روی را می توان به صورت شمش های استاندارد و درشت و نیز بر اساس درجه شان تفکیک کرد؛برای مثال درجه با کیفیت ویژه بالا، درجه گالوانیزه مداوم، درجه بالا، و غیره.

این فلز به طور فراوان در پوسته زمین یافت می شود، و کاربرد های صنعتی و زیستی فراوانی دارد. در دمای اتاق روی شکننده بوده و رنگ آبی-سفید دارد، اما می تواند صیقل داده شود تا به رنگ نهایی روشن درآید.

این فلز ابتدائا جهت فولاد گالوانیزه استفاده می شود، فرایندی که از فلز در برابر خوردگی ناخواسته محافظت می کند. آلیاژ های روی، از جمله برنج، در گستره وسیعی از کاربرد ها نقش مهمی دارند، از قطعات دریایی مقاوم به خوردگی گرفته تا ابزار موسیقی.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

آلیاژهای شمش روی

شمش روی قابلیت انتخاب وزن مختلف را دارند .ZL12 آلیاژ ۱۲% آلومینیوم-روی است و برای استفاده به عنوان آلیاژ ریخته گری با کاربرد عمومی تولید شده است. ویژگی های منحصر به فرد آن را به قالبی برای استفاده در هر فرایند ریخته گری گرانشی معمول، مبدل ساخته است.

ZL12 آلیاژ مستحکم و استوار است، که امکان ریخته گری قطعات نازک و جزئیات پیچیده را دارا است. ZL12 تجاری هزینه ابتدایی و تبدیل پایینی دارد. ZL12 می تواند با استفاده از فرایند مشابه با آنچه که در ساخت ریخته گری های فشاری آلومینیوم استفاده می شود، محفظه فشار سرد ریخته گری باشد.

ویژگی های ریخته گری ZL12 آن را قادر می سازد تا به طور مطلوبی با دیگر فلزات ریخته گری از جمله آلیاژ های آهن، برنج، برونز و آلومینیوم رقابت نماید. ZL12 ویژگی های ماشین کاری بسیار خوب و مقاومت در برابر خوردگی مناسب داشته و به حداقل آماده سازی سطح برای آب کاری یا رنگ آمیزی نیازمند است.

آلیاژ ZL5 به طور کلی برای ریخته گری هایی که نیازمند مقاومت و سختی نسبتا بالا تری بوده، و نیز در زمانی که پایداری ابعادی معیار مهمی در کاربرد محصول نیستند، استفاده می شود.

این آلیاژ اغلب برای کاربرد های خودرویی در اروپا مشخص شده است. این آلیاژ حاوی مس به عنوان عنصر آلیاژ کننده بوده، که این امر باعث افزایش بهتر خواص ریخته گری نسبت به آلیاژ ZL3 می شود و ویژگی های مکانیکی را بهبود می بخشد. ۱% اسمی آن، آلیاژ را بسیار گران تر کرده و بنابراین استفاده از آن باید در کاربرد هایی که نیازمند ویژگی های بالا تری هستند، محدود شود.

شمش روی

خواص و ویژگی های روی چیست ؟

  • مقاومت: روی فلزی ضعیف با مقاومت کششی کمتر از نصف فولاد کربن ملایم است. شمش روی عموما در کاربرد های تحمل بار استفاده می شود؛ اگرچه بخش های مکانیکی ارزان می توانند از روی ریخته گری شوند.
  • سختی: روی خالص سختی اندکی داشته و عموما شکننده است، اما آلیاژ های روی عموما در مقایسه با دیگر آلیاژ های ریخته گری مقاومت در برابر ضربه بالایی دارد.
  • شکل پذیری: بین ۲۱۲ و ۳۰۲ درجه فارنهایت، روی شکل پذیر و چکش خوار می شود، اما با افزایش دما به وضعیت شکننده خود باز می گردد. در زمان آلیاژ شدن، آلیاژ های روی به میزان زیادی این ویژگی شمش روی خالص را بهبود می بخشند، و امکان روش های تولید پیچیده تر را فراهم می سازد.
  • رسانایی: رسانایی روی برای یک فلز متوسط است. روی ویژگی های الکترو شیمیایی قوی دارد، اگرچه به خوبی در باتری های آلکالاین و در طی فرایند گالوانیزه کردن عمل می کند.
  • روی در حال حاضر پس از آهن، آلومینیوم و مس، چهارمین فلز با مصرف گسترده در جهان است. شمش روی ویژگی های ضد خوردگی قوی داشته و به خوبی با دیگر فلزات ترکیب می شود.

فرآیند تولید شمش روی از خاک روی

شمش روی روی عمدتا از ۳ نوع رسوب تولید می شود: بازدم رسوبی (Sedex)، نوع دره می سی سی پی (MVT) و سولفید حجیم آتش فشانی (VMS).

کانی های فلز روی از کانسارهایی که محتوی فلز روی می باشند استخراج و جهت فرایند استحصال به کارخانه های مخصوص ارسال می گردند. کنسانتره محتوی فلز روی پس از ارسال از معدن، در محل ها و سالن های خاک مخصوص انبار/دپو می شوند. از دپوهای ذکر شده، جهت تعیین میزان درصد روی کنسانتره نمونه برداری می شود، تا آزمایش های لازم بر روی آن انجام گیرد. پس از تعیین درصد میزان فلز روی، بعد از شروع فرایند استحصال، کنسانتره طی مراحل مختلفی به صورت محلول در می آید. محلول آماده شده، برای الکترولیز به سلول های مربوطه هدایت می شود، تا پس از سپری شدن زمان مورد نیاز به ورق روی تبدیل شوند. در نهایت ورق های روی در کوره های دوّار با حرارت بسیار بالا ذوب می گردند و در قالب های مخصوص ریخته، پس از سرد شدن به شمش روی تبدیل می شوند.

ثبت نام در سناماین

کاربرد انواع شمش روی

بیش از نیمی از کل درصد شمش روی تولید شده سالیانه ، در فرایند گالوانیزه کردن استفاده می شود، که جهت محافظت از فولاد در برابر خوردگی می باشد .

از شمش روی تولید شده در جهت ساخت آلیاژ های ریخته گری روی استفاده می شود.

از شمش روی تولید شده برای تولید مواد شیمیایی و اکسید ها استفاده می شود.

از آن در تولید برنج نیمه نهایی و محصولات ریخته گری استفاده می شود.

مزایای استفاده از شمش روی

  • هزینه آلیاژ تجاری با ذوب کم هزینه و از دست رفتن فلز اندک
  • عدم حساسیت به درجات خنک سازی مختلف، امکان ریخته گری آن با فرایند های ریخته گری مختلف گرانشی را فراهم می سازد.
  • قابلیت ریخته گری عالی شمش روی میتواند فشار تنگی، بخش های نازک و جزئیات پیچیده را فراهم می سازد.
  • انقباض اندک و تخلخل گاز، احیا سنباده بالا
  • در تجهیزات الگوی موجود و ریخته گری گرانشی قابل استفاده است.
  • ویژگی های ماشین کاری عالی
  • ویژگی های براق کردن و پرداخت عالی
  • مقاومت در برابر خوردگی خوب
  • مقاومت کششی و سختی عالی در دما های محیطی
  • آلیاژ بدون جرقه که برای محیط های خطرناک مناسب است.
  • تحمل و ویژگی های پوششی خوب برای کاربرد های بارگذاری سبک

برخی از تامین کنندگان شمش روی در سناماین👇

خرید و فروش شمش روی در سناماین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!