منگنز چیست و چه کاربردی دارد؟

منگنز

منگنز چیست؟

منگنز (Mn) از کلمه لاتین مگنت (Magnes، Magnet) گرفته شده است که به خواص مغناطیسی پیرولوزیت (کانه اصلی آن) اشاره می‌کند.

فلزی است خاکستری مایل به صورتی که در گروه هفتم جدول تناوبی عناصر قرار گرفته است. نماد این عنصر Mn می‌باشد. این عنصر در طبیعت به صورت خالص تشکیل نمی‌شود و بیشتر به صورت اکسید، کربنات و سیلیکات وجود دارد.

خواص فیزیکی 

عنصری با عدد اتمی ۲۵، وزن اتمی ۵۴.۹۳۸، دمای ذوب ۱۲۴۴ درجه سانتی‌گراد، دمای جوش ۱۹۶۲ درجه سانتی‌گراد و چگالی ۷.۲ است.

خواص شیمیایی 

این ماده با نماد شیمیایی Mn(II)، Mn و (Mn(III کمپلکس‌های فراوانی تشکیل می‌دهد. ترکیبات (Mn(II صورتی کمرنگ هستند. ترکیبات (Mn(III قهوه‌ای رنگ می‌باشند.

خواص زیستی 

فلزی است که به گونه گسترده‌ای در بافت‌های بدن گیاهان و جانوران هست. این فلز یک ماده معدنی کمیاب نامیده می‌شود زیرا به مقدار بسیار کم در بدن انسان یافت می‌شود.

بدن ما کم وبیش نزدیک ۲۰ میلی‌گرم منگنز، به گونه بزرگ در استخوان‌ها، اندوخته دارد.

منگنز در پایه‌ریزی بافت همبند چربی و کلسترول، استخوان، عوامل لختگی خون و پروتئین نقش دارد. این ماده همچنین برای عملکرد طبیعی مغز بایسته‌است.

این عنصر جزئی از ترکیب منگنز سوپراکسید دیسموتاز (MnSOD) است. این ترکیب یک آنتی اکسیدانت است که بدن را از رادیکال‌های آزاد نگهداری می‌کند. به دست آوردن مقدار کافی منگنز از رژیم غذایی، کار ساده‌ای است.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

کاربرد منگنز در تولید فرو آلیاژها

عنصری اساسی برای ساخت فولاد خام است و در اکثر محصولات فولادی حضور دارد و حداقل ۱ درصد از وزن شمش های فولادی را تشکیل می دهد و گاهی تا ۱۹ درصد هم افزایش می یابد. فولاد کربن دار با میانگین ۶.۱ درصد منگنز در وزن خود یکی از پرکاربرد ترین فولاد‌ها می‌باشد.

آنچه این عنصر را برای فولاد حیاتی می کند، ترکیب آن با گوگرد است زیرا گوگرد و اکسیژن موجب ایجاد سستی در فولاد می‌گردند. منگنز با گوگرد واکنش نشان داده و بصورت سولفید منگنز وارد سرباره کوره می گردد. این گونه علاوه بر حذف گوگرد و اکسیژن از فولاد با ترکیب خود باعث افزایش سختی فولاد نیز می‌گردد.

به جز محصولات فولادی، در فرآوری سنگ آهن نیز بسیار مناسب است. واکنش منگنز با گوگرد عمر مواد نسوز کوره را بطور چشمگیری افزایش می دهد. همچنین باعث صرفه جویی در مصرف کمک ذوب‌ها نیز می گردد.

نکته دیگر کم ضرر بودن سولفید منگنز موجود در ترکیب آهن نسبت به سولفید آهن می باشد. این خاصیت موجب افزایش راندمان در مراحل پایین دستی تولید فولاد می گردد.

ترموستات یکی دیگر از محصولات حاصل از منگنز است. آلیاژ هایی با ۱۰ درصد منگنز در مقابل جریان الکتریکی مقاوم هستند. اگر این میزان بیشتر شود، موجب افزایش ضریب انبساط گرمایی می شود که برای ساخت ترموستات ها بسیار مناسب خواهد بود.

سایر کاربرد ها

استفاده از این عنصر در رنگ آمیزی آجر، لباس، سرامیک، شیشه و سفال، ساخت کودهای شیمیایی، تأمین خوراک دام و طیور، ساخت الکترودهای جوشکاری، ساخت عوامل خشک کننده، رنگها، تصفیه آب و فاضلاب، افزودنی های سوختن و ساخت اکسید کننده های مورد نیاز در فرآیندهای شیمیایی از کاربردهای شیمیایی منگنز محسوب می شوند.

اکسید منگنز (پیرولوسیت) به عنوان یک دپلایزر در سلولهای خشک، به عنوان بی رنگ کننده شیشه، خشک کننده در رنگ و در چرم سازی استفاده می شود که وجود ناخالصی آهن به آن رنگ سبز می دهد. به علاوه اکسید منگنز در تهیه اکسیژن و کلریت و در رنگ های تیره و خشک نیز استفاده می شود.

پرمنگنات یک عامل معرف اکسیدی قوی است و در تجزیه های کمی و پزشکی استفاده می شود. زیرا یافته ها و خواص اکسیدی آن در تشکیل یک داروی معمولی برای بیماریها استفاده می گردد.

خصوصیات و کیفیت کانسنگ منگنز بر حسب عیار منگنز به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.در عمل سنگ منگنز و کنسانتره طیف وسیعی از خصوصیات شیمیایی و فیزیکی را دارد و اغلب براساس کاربردی که برای آن در نظر گرفته شده نامگذاری می‌شود:

سنگ مناسب برای مصارف متالوژیکیسنگ مناسب برای مصارف شیمیاییسنگ مناسب برای باتری سازی درصد ۲MnO در حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد که معادل ۴۴ تا ۵۴ درصد منگنز است و باید کمتر از ۵% درصد فلزاتی نظیر مس، نیکل، کبالت و آرسنیک باشد. بجز ترکیبات شیمیایی که در این کاربرد منگنز اهمیت دارد، دی اکسید منگنز مورد مصرف باید از نظر ساختمان بلورین، سطح ویژه توزیع و ابعاد خلل و فرج، ابعاد و شکل ذرات، هدایت الکتریکی، شرایط سطحی و نقایص ساختمانی کنترل شود. در تولید غذای حیوانات سنگ منگنز مورد استفاده باید از نظر مقدار فلزات سنگین کنترل شود.

ذخایر در دنیا

سنگ معدن اصلی منگنز، پیرولوزیت می‌باشد. پیرولوزیت ترکیب MnO2 می‌باشد و به صورت عمده به همین شکل در طبیعت یافت می شود.

ذخایر منگنز تقریباً در اکثر نقاط دنیا یافت می‌شوند. در سال ۲۰۱۹ میلادی این ذخایر ۸۱۰ میلیون تن اعلام شده است. آفریقای جنوبی با ۲۶۰ میلیون تن ذخایر این ماده معدنی رتبه نخست دنیا را دارد. پس از آن، برزیل و اوکراین هریک با ۱۴۰ میلیون تن در رتبه دوم ذخایر جهان ایستادند. استرالیا به عنوان سومین کشور غنی از ذخایر این ماده معدنی ۱۰۰ میلیون تن از ذخایر جهان را در اختیار دارد. درعوض بزرگترین مصرف کنندگان که ژاپن، آمریکا و اروپای غربی هستند، تقریباً هیچ ذخیره اقتصادی از منگنز ندارند.

منگنز

ذخایر کانسنگ‌های منگنز از نظر عیار بصورت زیر تقسیم بندی می‌شوند:

کانسنگ منگنز ( Manganese Ore ) با عیار بالاتر از ۳۵

کانسنگ منگنز آهندار ( Manganiferous Ore ) با عیار ۲۰ تا ۳۵

کانسنگ منگنز آهنی ( Ferrugenous Manganese Ore ) با عیار بین ۱۰ تا ۲۰

کانسنگ آهن منگنزدار ( Manganiferous Iron Ore ) با عیار بین ۵ تا ۱۰

ذخایر کف اقیانوس‌ها

با وجود این که در پوسته کف اقیانوس‌ها ذخایر عظیمی از آن وجود دارد اما به علت مشکلات زیاد در استخراج آن ارزشی ندارند. اکثر کانسارهای با ارزش، از غنی سازی ثانویه توسط آبهای زیرزمینی و لیچینگ سنگ‌های رسوبی تشکیل شده‌اند.

ندول‌های کف اقیانوسی با توجه به اینکه ذخائر موجود در خشکی‌ها قادر به تامین نیاز صنایع برای سال‌های آتی هستند، به نظر نمی رسد که در آینده نزدیک استخراج ذخائر کف اقیانوسی جهت تامین این ماده اقتصادی بشوند. ولی در صورتیکه این ذخائر به منظور دستیابی به مس و یا نیکل آن مورد استخراج قرار گیرند، منگنز و کبالت نیز به عنوان محصولات جانبی می‌توانند تولید بشوند.

با توجه به کفایت ذخائر مس و نیکل در خشکی‌ها مشخص نیست که دقیقا چه زمانی استخراج از ذخائر کف اقیانوسی اقتصادی بشود. با این حال کشورهای آمریکا، چین، هندوستان، ژاپن و روسیه استخراج ذخائر کف اقیانوسی از آب‌های بین‌المللی و سواحل خودشان ادامه می‌دهند.

پتانسیل‌ ایران

بر اساس مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۷، ۲۶ معدن منگنز در کشور فعال بوده اند. میزان ذخیره قطعی این معادن در پایان سال ۵۷۹۳۹۶۰ تن براورد شده است. براساس این گزارش ۱۲۸۶۱۷ تن در سال ۹۷ استخراج شده است.

بیشترین استخراج منگنز کشور در سال ۹۹ از استان قم بوده است. این استان با داشتن بزرگترین معدن این ماده در خاورمیانه ۷۲۰۰۰ تن استخراج داشته است. رتبه بعدی استخراج نیز به خراسان رضوی با ۴۱ هزار تن در ماه تعلق دارد.

اکتشاف 

توده‌های کانسار منگنز بسیار پراکنده هستند به همین دلیل روش‌های ژئوفیزیکی گران قیمت یک روش نامناسب برای اکتشاف این ماده می‌باشد. اما روش‌های ژئوشیمیایی به دلیل حلالیت بالای این ماده می‌توانند به عنوان یک روش مناسب در اکتشاف آن استفاده شوند.

برای اکتشاف این ماده در خشکی روش منحصر به فردی وجود ندارد پی جویی و اکتشاف در خشکی بیشتر بر پایه تفسیرهای زمین شناسی ناحیه‌ای، با علم به این که آهن و منگنز اغلب با هم هستند انجام می‌شود.

برای اکتشاف کانسارهای دریایی تجهیزات و دستگاههای ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکتشاف و همچنین استخراج در کف دریا بسیار پر هزینه است و برای منگنز ارزش اقتصادی کمی دارد.

در گذشته برای نمونه برداری بیشتر از روش‌های حفاری ضربه‌ای استفاده می‌شد که مستلزم دقت فوق العاده‌ای برای حفظ داده‌های معتبر بودند و در بیشتر موارد داده‌ها صحیح نبوده‌اند. روشهای دورانی تا اندازه‌ای بهترند، ولی باز برای حفظ نمونه‌ها باید دقت زیادی کرد هر جا کانسارها دارای اکسیدهای نرم داخل رس باشد می‌توان از روش‌های نمونه برداری از خاك استفاده کرد.

در ارزیابی اقتصادی یک کانسار منگنز فاکتورهای نظیر ابعاد ذخیره، تمرکز (عیار متوسط) در کانسار، ناخالصی‌های همراه، نوع کانی‌ها و قابلیت پرعیارسازی سنگ معدن باید در نظر گرفته شود.

انواع ناخالصی در کانسارها

به دلیل تنوع و پیچیدگی ساختار کانسارهای منگنز، ناخالصیهای همراه منگنز از نظر تعداد زیاد و از نظر خواص متفاوت و متغیر هستند. انواع این ناخالصیها به شرح زیر است:

ناخالصیهای فلزی: کانیهای آهن، سرب، روی، نیکل، کبالت، مس، آرسنیک و نقره.

ناخالصیهای غیر فلزی: کانیهای گوگرد و فسفر

باطله: سیلیس، آلومینا، آهک، منیزیم و باریم

مواد فرار: آب، روی، دی اکسید منگنز و مواد آلی

استخراج 

در استخراج منگنز هم روش‌های روباز و هم روش‌های زیر زمینی کاربرد دارد.

در روش‌های روباز در معادن خیلی بزرگ با ذخایر عظیم به روش مکانیزه و برای استفاده در صنایع متالوژیکی استخراج می‌گردد. معادنکاری در مقایس کوچکتر با استفاده از پیکور و شاول انجام می‌گردد. معادنی در دنیا با تولید سالانه دو میلیون تن نیز به همین روش استخراج می‌شوند. شرکت معدنی رسا به عنوان دومین تولید کننده منگنز در ایران در تمامی معادن فعال خود از همین روش بهره می‌برد.

معادن زیر زمینی منگنز به روش‌های تخریب بزرگ (بلوکی)، اتاق و پایه، کند و آکند اصلاح شده و یا جبهه کار بلند استخراج می‌شوند.

تنوع کانسارهای منگنز و گستردگی ترکیبات و کانی های شناسایی شده در این کانسارها موجب شده تا هیچ یک از روش‌های کانه‌ارایی به تنهایی کاربرد نداشته باشند.

 سنگ معدن منگنز معمولا به روش احیا با آلومینیوم به شکل تجاری تبدیل می‌شود. در صورتی که خلوص بالا نیاز باشد از طریق الکترولیز محلول سولفات منگنز بدست می‌آید.

کانسنگ‌های اقتصادی آن معمولاً دارای خلوص ۳۸ درصد هستند. البته سنگ‌ معدن با عیار  ۳۰ نیز در برخی موارد کاربرد دارد. با وجود این که سنگ معدن این ماده معدنی ممکن است با عیار ۵۸ نیز یافت شود اما از آنجا که عیار مورد نیاز برای تولید فرومنگنز ۴۸ درصد می‌باشد معیار قیمت گذاری سنگ معدن منگنز عیار ۴۸ درصد می‌باشد.

فرآوری 

به علت پایین بودن عیار اکثر معادن دنیا و همچنین نیاز به عیارهای بسیار بالا در بیشتر صنایع مصرف کننده منگنز، استفاده از روش‌های پرعیار سازی برای بدست آورن عیار مورد نیاز برای صنایع امر اجتناب ناپذیر است.

به دلیل تنوع کانسارهای این عنصر و گستردگی ترکیبات و کانی‌های شناسایی شده دراین کانسارها، هیچ روش منحصر به فرد کانه آرایی و حتی مجموعه‌ای از این روشها قابلیت کاربرد در همه کانسارها را ندارد.

روش‌های مختلفی برای پرعیارسازی آن وجود دارد که بسته به نوع کانسنگ و ترکیبات جانبی آن استفاده می‌گردد. برخی روش‌های پرعیارسازی عبارتند از:

  • سنگجوری
  • شستشوی سنگ استخراجی و یا همراه با خردایش
  • پرعیار سازی سنگ معدن به روشهای ثقلی
  • جداسازی مغناطیسی
  • فلوتاسیون

برخی از تامین کنندگان منگنز در سناماین👇

خرید و فروش منگنز در سناماین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!