فرو منگنز چیست و چه کاربردی دارد؟

فرو منگنز

فرومنگنز چیست؟

 آلیاژی فلزی از ترکیب آهن و منگنز است. منگنز معمولا بین ۶۵ تا ۹۵ درصد ترکیب فرو منگنز را تشکیل می‌دهد.

کاربرد فرو منگنز

این آلیاژ برای حذف مواد زائد همچون گوگرد و اکسیژن در کوره های فولاد سازی به کار می رود زیرا غلظت زیاد گوگرد در مذاب همگن بودن فولاد تولید شده را که به شدت کاهش داده، باعث سهولت شکست آن می گردد.

با افزودن فرو منگنز به مواد مذاب، منگنز با گوگرد ترکیب می شود و نهایتا سولفید منگنز بوجود می آید و در سرباره مذاب قرار میگیرد و به این ترتیب از مذاب جدا و حذف می شود.

این آلیاژ به دلیل اصلاح سیستم آهن-کربن استحکام کششی، سختی، سختی‌پذیری، چقرمگی و کارپذیری فولاد را بهبود می‌دهد و به عنوان یکی از اجزای آلیاژی برای افزایش مقاومت و کاهش شکنندگی و بهبود رفتار حرارتی انواع فولاد بکار می رود.

فرو منگنز عنصر منگنز در صنایع متالوروژی، شیمی، الکترونیک، سرامیک، تولید لاک های رنگی و… کاربرد زیادی دارد. از سنگ منگنز عمدتاً برای تولید فرومنگنز، و از آلیاژ آن در ترکیب چدن و فولاد استفاده می گردد. عیار منگنز در متالوروژی عمدتاً در تولید فرومنگنز(۸۰-۵۰ درصد منگنز) و لعاب آیینه کاری( ۳۵-۱۵ درصد منگنز ) می باشد.

بازار مواد و محصولات معدنی در سناماین

خواص مهم فرومنگنز

 • افزایش خواص مکانیکی
 • اکسیژن زدای قوی
 • قابلیت سختی پذیری
 • تمیر شدن سطح کار
 • کاهش میزان گوگرد
 • افزایش انعطاف پذیری پوسته تشکیل شده  

انواع فرو منگنز

همچنین فرو منگنز در انواع پر کربن، کم کربن و کربن متوسط و در دانه بندی های مختلف جهت کاربردهای متفاوت قابل تامین می باشد.

تولید فرومنگنز

تولید فرومنگنز در کوره­های قوس الکتریک یا کوره بلند انجام مشود که با اضافه شدن سنگ اکسید منگنز، کک، دولومیت، آهک و کوارتز به آن فرایند تولید فرومنگنز شروع می­شود.

سنگ منگنز استفاده شده در این پروسه دارای ۴۰% منگنز است و با اضافه شدن کک و سرباره سازها مانند آهک در دمای ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد واکنش احیا منگنز توسط کک انجام می­شود.

برای تولید فرومنگنز سنگ معدنی با میزان سیلیس حداکثر ۷ تا ۸ درصد مورد نیاز است. در صورتی که سیلیس موجود در سنگ منگنز استخراجی از معادن سنگ منگنز ایران، چیزی حدود ۲۳ درصد است و به همین دلیل سنگ منگنز مورد نیاز جهت تولید فرو منگنز عمدتا از آفریقا وارد میشود.

فرومنگنز پرکربن 

فرومنگنز پرکربن از پرمصرف‌ترین فروآلیاژها در صنعت تولید فولاد به حساب می‌آید.

منگنز در اکثر گروه‌های فولاد عمداً حضور داشته و یک جزء باقی‌مانده از تقریباً دیگر گروه‌های فولاد است. جدا از اهمیت تاریخی آن به عنوان دی‌سولفیدکننده و دی‌اکسیدکننده، منگنز بدون شک رایج‌ترین عامل آلیاژی در فولادها بعد از کربن است. بنابراین مشخصاً فرومنگنز گسترده‌ترین فروآلیاژ استفاده شده است.

برای اکسیژن زدایی از فولادها و یا تولید فولادهای آلیاژی از فرو منگنز استفاده میکنند که معمولا پرکربن آن کاربرد بیشتری دارد.

کاربرد فرومنگنز پرکربن 

فرومنگنز پرکربن برای تولید فولادها و چدنهایی که در تولید سیلندر،سرسیلندر،کاسه چرخ و … استفاده میشوند کاربرد فراوانی دارد چرا که سبب خوش تراشی این قطعات میشود،در نتیجه برای قطعه‎هایی که باید خوش تراش باشند استفاده میشود تا دچار مشکل نشویم.

ترکیب شیمیایی فرومنگنر پرکربن

منگنز: ۷۹-۷۸ درصد، سیلیسیوم: ۲ درصد، کربن: ۸-۶ درصد، فسفر: ۰٫۳ درصد، گوگرد: ۰٫۰۲۵ درصد.
اندازه دانه‎های فرومنگنز پرکربن معمولا بین ۶۰-۱۰ میباشد.
مقدار منگنز در فولادهای زنگ نزن ۱۰% و در فولادهای بسیار سخت و مقاوم ۱۴% -۱۰% می باشد.
همچنین منگنز به عنوان احیا کننده و تمیز کننده در فولاد مذاب به منظور حذف گوگرد و بهبود خواص فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
جهت مصارف عمومی و برای تولید محصولات با عدم حساسیت  به افزایش کربن از طریق فرومنگنز از گرید پرکربن استفاده میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!